Islam: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-OBS39A)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semester
Habboub Abdelhadi (coördinator) |  Habboub Abdelhadi
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Islam: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-OBS39a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht20 urenTweede semesterTweede semester
Habboub Abdelhadi
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

  • Profiel van een leerkracht (Islam, Geschiedenis, Nederlands…)
  • Inhoud en doelen van het vak (ET’en, LP-doelen, grote onderdelen)
  • Basis-didactisch model van een les (zie didactisch model, gezien binnen OK1: inleiding/introductiefase – instructie – synthese – oefenfase – slotfase)
  • LVB (met alle onderdelen, bv. beginsituatie, verantwoording didactische uitwerking, bordschema…)

De student verkent de didactische voorbereiding van een stageles in de eerste plaats binnen de OPO’s Onderwijskunde en Vakdidactiek. Deze OPO’s worden voor een beperkt aantal contacturen geïntegreerd aangeboden om de transfer van onderwijskundige inzichten (aangereikt binnen het OPO Onderwijskunde 1) naar elk onderscheiden onderwijsvak te vereenvoudigen. De student vindt deze contacturen in zijn agenda terug onder de titel ‘Week van de geïntegreerde didactiek’. Tijdens die week verkent de student in gemengde studentengroepen de verschillende aspecten van een goede les(voorbereiding): selectie en formulering doelen, selectie leerinhouden, werkvormen en leermiddelen. Na een interactieve verkenning in grote groep, gaat de student in werkcolleges en onder begeleiding van de vakdocent aan de slag met de aangeboden inzichten. Van de student wordt gedurende de hele week een actieve en betrokken deelname verwacht. Concreet vertaalt zich dat in het voorbereiden van opdrachten tegen het volgende werkcollege (bijvoorbeeld LP verkennen, materiaal zoeken in de mediatheek….), in het kritisch en constructief formuleren van feedback bij lesplannen en microteaching. 

Evaluatieactiviteiten

Islam: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-O71064)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores.

  • Week van de geïntegreerde didactiek                                                                          1SP
    • lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool
    • aanwezigheid, betrokkenheid bij en microteaching in de week van de geïntegreerde didactiek                        
  •        Islam (2SP)

 

Belangrijke opmerkingen

  • Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten niet uitvoert, krijgt hij/zij sowieso een NA voor het OPO. Deelscores van andere, wél ingeleverde opdrachten worden overgedragen naar de tweede zittijd.
  • Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten te laat inlevert (zie planning op TOLEDO), dan wordt het cijfer voor opdracht in kwestie met 20% van het maximum voor die opdracht verminderd.
  • Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de Week van de geïntegreerde didactiek of in de les vakdidactiek, dan moet hij/zij de docent onmiddellijk verwittigen en een geldig afwezigheidsattest inleveren (ziekenbriefje, kopie van een rouwbrief…). Ongewettigde afwezigheid betekent NA voor het OPO.
  • ​Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.

Voor opdrachten waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend aan het begin van de derde examenperiode. Bij een onvoldoende voor de  microteachingsopdracht, werkt de student een nieuwe lesvoorbereiding uit vanuit de beginsituatie van een klas uit stage 3.