Stage en Talentontwikkeling II (B-ODISEE-OBO82A)

6 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Vanhoenacker Annelies (coördinator) |  De Witte Sofie |  Lefevre Evelien |  Van Mierlo Tijl |  Vanhoenacker Annelies |  Wellemans Isabelle |  van Laere Jolien  | MinderMeer
Kernteam Oogzorg (BA)

Leerresultaten:
1. Handelt vanuit een actief inzetbaar en dynamisch kennisbestand en inzichten in de humane, biomedische en fysische wetenschappen met specifieke aandacht voor het visuele systeem. 
2. Gebruikt klinische redeneerstrategieën, die evidence-based onderbouwd zijn en gebaseerd op beroepsspecifieke referentiekaders en wendt ze creatief en kritisch aan om een optimaal resultaat bij de patiënt te bekomen, zowel in eenvoudige als complexe situaties. 
10. Ontwikkelt zich voortdurend professioneel in het kader van de snel evoluerende visuele zorg en technologie, zowel op nationaal als internationaal vlak, en draagt actief bij tot de profilering van het beroep. 
11. Voert veilig en adequaat de toevertrouwde technische prestaties uit bij de patiënt.

Leeruitkomsten:
De stagiair voert zelfstandig alle technische onderzoeken voor diagnosestelling door de arts accuraat en met oog voor kwaliteit, uit bij een divers publiek aan patiënten.
De stagiair voert zelfstandig de vooronderzoeken en controles bij operaties uit.
De stagiair voert onder begeleiding de lensberekening bij cataract uit.
De stagiair past de hygiënische richtlijnen consequent toe.
De stagiair vergelijkt op een kritische manier de handelingen/rol van de assisterende verpleegkunde en/of assisterende optometrist bij een oogoperatie met de aangeleerde theorie.
De stagiair reflecteert op basis van een geobserveerde oogoperatie over zijn eigen professioneel handelen.
De stagiair gaat op een professionele manier om met patiënten en professionals in een klinische context.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in het OPO Technisch Oftalmologische Assistentie I beheerst.

Daarnaast is het aangewezen dat de student het OPO Technisch Oftalmologische Assistentie II heeft opgenomen in zijn/haar/hun ISP.

De docenten wensen ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:

  • Zelfstandig werken en inzetten van de reeds verworven vaardigheden.
  • Empathisch en kritisch ingesteld zijn.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Stage en Talentontwikkeling II (B-ODISEE-OBO97a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage4 urenBeide semestersBeide semesters
De Witte Sofie |  Lefevre Evelien |  Van Mierlo Tijl |  Vanhoenacker Annelies |  Wellemans Isabelle |  van Laere Jolien  | MinderMeer
Kernteam Oogzorg (BA)

Stage en talentontwikkeling II is onderverdeeld in 2 delen:

  • Het onderdeel 'stage' omvat een stageblok van 140u in een klinische setting, waarbij een reële praktijkervaring wordt opgedaan en van de student verwacht wordt om kennis en kunde in de praktijk toe te passen.
  • Het onderdeel 'talent' omvat een traject waarbij de student, aan de hand van 3 intervisiemomenten, reflecteert over zijn/haar/hun stagelopen met oog op verdere beroepsoriëntatie.

De geschatte studiebelasting voor dit opleidingsonderdeel bedraagt 168 uren.

Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten

De opbouw van dit opleidingsonderdeel ziet er als volgt uit:

  • 1 klassikaal moment (2u) als introductie bij aanvang van het academiejaar.
  • 1 klassikaal moment (2u) met de concrete informatie ivm het stagelopen en de stage-opdracht kort voor de aanvang van de stageperiode.
  • 140u stage in een oogartsenpraktijk of een dienst oogziekten in het ziekenhuis, met uitwerking van een stage-opdracht.
  • 3 intervisiemomenten

Voor de toelichting van deze werkvorm is het uitermate belangrijk om het stagevademecum grondig door te nemen.

Evaluatieactiviteiten

Stage en Talentontwikkeling II (B-ODISEE-O73129)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie ziet er als volgt uit:

  • Stage 
    • Competenties/vaardigheden en professioneel handelen worden door de stagementor beoordeeld aan de hand van de criteria vermeld op de evaluatieformulieren. Samen met de beoordeling van de stage-opdracht, wordt deze evaluatie gespiegeld aan de informatie die bekomen werd van zowel de stagementor als de stagiair tijdens het stagegesprek.
    • De stagebegeleider toetst de evaluatie van de stagementor aan de bereikte competenties en geeft een punt dat besproken en goedgekeurd wordt in onderling overleg met en tijdens de stagecommissie.
  • Talentontwikkeling
    • De student wordt beoordeeld op basis van aanwezigheid tijdens de intervisiemomenten.

Het eindpunt voor stage en talentontwikkeling II wordt door de stagecommissie bepaald aan de hand van volgende puntenschaal:

  • Competenties/vaardigheden  /55
  • Professioneel handelen  /20
  • Stage-opdracht  /25
  • Per ongewettigde afwezigheid op een intervisiemoment en op het stagevoorbereidingsmoment (op basis van totaal op 20)   -1

Het eindpunt op 100 wordt herleid naar een eindpunt op 20. Dit punt wordt het eindpunt voor stage en talentontwikkeling II. Dit OPO is niet tolereerbaar dus de student heeft minimaal 10 op 20 nodig om voor dit opleidingsonderdeel te kunnen slagen.

Bij het bepalen van het eindpunt zijn een aantal factoren die mee in rekening genomen worden:

  • Indien een onvoldoende gehaald wordt op competenties/vaardigheden of op professioneel handelen of op stage-opdracht, blijft het laagste punt staan en is dit het eindpunt voor stage en talentontwikkeling II. Dit wil zeggen dat het totaalpunt voor de stage onvoldoende is.
  • Indien de deadline voor de stagedocumenten (stage-agenda, tussentijdse evaluatie, uurrooster en evaluatieformulier) overschreden wordt, resulteert dit in een -1 per te laat ingediend document, op het eindtotaal van de stage op 20.
  • Indien de deadline voor de stage-opdracht overschreden wordt, resulteert dit onmiddellijk in een 0 voor de stage-opdracht.

Elke student kan hij bij de nabespreking van de examens bij de stagebegeleider de deelpunten en feedback verkrijgen. Indien de student niet geslaagd is, krijg hij/zij/die op dit moment ook de nodige uitleg ivm 2e zit. 

Indien het eindpunt voor Stage en Talentontwikkeling II onvoldoende is, wordt de herkansing afgestemd met de stagecoördinator en met de leden van de stagecommissie en indien nodig met de dienst studie- en studentenbegeleiding. Dit geldt tevens voor het professioneel handelen tijdens de stage! Op deze manier wordt per student een passende herkansing voorgesteld.

Een herkansing binnen hetzelfde academiejaar is enkel mogelijk indien er een herkansing is voor de stage-opdracht of een deel van de stage. Indien de volledige stage moet hernomen worden, is dit niet altijd mogelijk in tweede zit.