Speciale contactlensaanpassingen (B-ODISEE-OBO71A)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Van Hoey Maarten (coördinator) |  Van Hoey Maarten
Kernteam Oogzorg (BA)

Leerresultaten:
2. Gebruikt klinische redeneerstrategieën, die evidence-based onderbouwd zijn en gebaseerd op beroepsspecifieke referentiekaders en wendt ze creatief en kritisch aan om een optimaal resultaat bij de patiënt te bekomen, zowel in eenvoudige als complexe situaties. 
4. Selecteert, in overleg met de patiënt, het meest aangewezen visuele behandelingsplan en/of het meest doeltreffende visuele hulpmiddel. 
11. Voert veilig en adequaat de toevertrouwde technische prestaties uit bij de patiënt.  

Leeruitkomsten:
De student analyseert en interpreteert, in het kader van het aanbrengen van een medische contactlens, een onregelmatige cornea op basis van topografische gegevens.
De student selecteert op basis van de analyse een geschikte medische contactlens.
De student evalueert en verbetert met behulp van de spleetlamp de passing van de medische contactlens. 

 

Begintermen

a. De algemene toelatingsvoorwaarden en de aanbevolen volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de volgende (delen van) opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.

Contactologie I, II & III, optometrie I & II, optica I & II, neurologie en neuropathologie van het visuele systeem, anatomie en fysiologie van het oog en het visuele systeem I & II, oculaire pathologie I.

b. De docent(en) wens(t)(en) ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties: Vlot gebruik van de biomicroscoop en van de topograaf en kennis van de anatomie en pathologie van het oog.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Speciale contaclensaanpassingen (B-ODISEE-OBO85a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Van Hoey Maarten
Kernteam Oogzorg (BA)

Inhoud hoorcolleges (14u)

Hoorcolleges en begeleide toepassingen: - Inleiding tot de contactologie bij verschillende onderliggende pathologieën van het oog, Indicaties en contra-indicaties bij keuze van de verschillende type contactlenzen - Keuze van de geometrie van de harde gasdoorlaatbare contactlens bij de onregelmatige cornea.  Aanpassing van zachte, harde gasdoorlaatbare, Hybride, en Sclerale contactlenzen. Wat gebeurt er met de optiek van de contactlensaanpassing bij deze aanpastechnieken - Materialen van contactlenzen - Verloop van de contactlensaanpassing en de nacontroles.

Aanvulling met andere items/onderwerpen/hoofdstukken uit o.a. Contact Lens Complications van Nathan Efron.

Inhoud werkcolleges (16u)

Werkcolleges: - Spleetlamptechnieken - Identificatie en controle van de parameters van zachte, hybride harde gasdoorlaatbare en sclerale contactlenzen - Manipulatie en onderhoud van zachte, hybride harde gasdoorlaatbare en sclerale contactlenzen - Analyse en bespreking van de fluopatronen - Vooronderzoek: biomicroscopie, biometrie, keratometrie, topografie - Volledige aanpassing en berekening met invulling van de contactlenzenfiche - Controle van de aanpassing - Nacontroles van oog en adnexa - Anamnese en verloop van een volledige contactlensaanpassing - Contactlensvloeistoffen adviezen en onderhoud – Contactlensvloeistoffen en nevenwerkingen.

Casuïstiek bij contactologie en klinisch redeneren.

De onderwijstaal is Nederlands. Contact Lens Complications van Nathan Efron is een Engelstalig boek en een onmisbaar naslagwerk voor contactologie. Anderstalige wetenschappelijke artikels en/of PowerPoints kunnen aangereikt worden via Toledo.

Het is mogelijk dat Engelse en/of Franse PowerPoint gebruikt worden tijdens de werkcolleges (zie ook Toledo).

    

Digitaal leren - Labo - Oefeningen/opdrachten

Tijdens de hoorcolleges worden toepassingen gemaakt, hetzij zelfstandig, hetzij klassikaal. De student zal regelmatig ook een "voorbereidende opdracht" aangereikt krijgen. De hoorcolleges gebeuren op basis van PowerPoints, aangereikte documenten via Toledo en fragmenten uit het boek van Nathan Efron.

De praktische toepassingen worden voorafgaand gedemonstreerd en uiteraard zal hier ook nog een " korte theoretische uitleg" bijhoren. Van de student wordt verwacht dat de theorie van de hoorcolleges gekend is vooraleer het practicum aangevat wordt. Dit kan eventueel getoetst worden alvorens de docent toelating geeft om deel te nemen aan het practicum (werkcollege). De schone labojas is een must! Voorbereidende opdrachten worden regelmatig gegeven en ZOEF (zelfstandig oefenen) is onmisbaar om zich het gebruik van de biomicroscoop en de aanpastechniek eigen te maken.

Aanwezigheden worden bijgehouden door de student en afgetekend door de docent in de daar toebestemde template. Om aan het geïntegreerde examen deel te nemen moet de student aan minstens 12 uur werkcolleges deelgenomen hebben.  De student die niet voldoet aan de gestelde voorwaarden krijgt een NA in eerste zittijd voor het opleidingsonderdeel.

Evaluatieactiviteiten

Speciale contactlensaanpassingen (B-ODISEE-O72457)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste zittijd

Hoewel bij de evaluatievorm zowel theoretisch als praktijkexamen aangevinkt staan gaat het hier om een geïntegreerd examen.  Het praktijkexamen zal op basis van stationsproeven verlopen (zie hieronder) en het theoretische examen bestaat uit 2 mondelinge vragen.

Om deel te mogen nemen aan het geïntegreerde examen is de student verplicht 12u van de 16u aanwezig te zijn tijdens de werkcolleges.

Praktijkexamen: Op basis van "stationsproeven". 
De student voert een contactlensaanpassing uit op een medestudent (1 oog naar keuze) en wordt beoordeeld op:
1. Topografie met een bepaalde onregelmatigheid (waarden) interpreteren en benoemen ziektebeeld
2. Bepalen welk type contactlens het beste keuze is en toelichten op basis van de gegeven topografie
(hierna gaan we verder met de topografie van de student en de hierboven gekozen contactlens,  zacht, vormstabiel, hybride of scleraal)
3. Biomicroscopie / vooronderzoek van het volledige oogoppervlak en oogleden (+omklappen) zonder en met fluo. (instellingen en mobiliteit/optische doorsnede cornea)
4. Juiste manipulatie/inzetten en keuze producten van de gekozen contactlens met grote of kleine moleculaire fluo.
6. Beoordeling van de eerste paslens (fluopatroon centraal, mid perifeer en perifeer,edge/centratie/diameter/beweging)
7. Kritische analyse van de paslens (redenering)
8. Uitnemen van de contactlens (techniek en juiste vloeistof)
9. Attitude tijdens de hele aanpassing (hygiëne)
10. De student werkt actief mee tijdens de werkcolleges en wordt hierop eveneens beoordeeld (met pass/fail).
Het gaat hier dus in totaal over 20 onderdelen waar een beoordeling met pass/fail op toegepast wordt. Om te slagen met 10/20 moet de student minstens 14 pass van de 20 items behalen.

Theoretisch examen: Mondeling examen staat op 20 punten. Het gaat om een open vraag of inzichtsvraag/casuistiek of toepassingsvraag.

Het mondelinge theoretische examen en het praktische examen worden opgevat als een geïntegreerd examen waarbij het eindpunt het rekenkundige gemiddelde is van beide delen en geven het eindpunt voor Speciale contactlensaanpassingen op 20 punten. 
Indien het einpunt onvoldoende is moeten beide delen hernomen worden in de tweede zittijd.  Indien de student niet aanwezig kan zijn op het nabesprekingsmoment van de examens, dient hij/zij de docent op voorhand te verwittigen en een nieuwe afspraak te maken.

Tweede zittijd

Geïntegreerd examen: Zelfde modaliteit(en) als in eerste zittijd.

Als de student tijdens de 1ste zittijd niet mocht deelnemen door onvoldoende aanwezig te zijn moet de student om deel te nemen aan de 2de zittijd voor elke 2 uur dat de student afwezig was een uitgebreide casus maken.  Deze bestaat uit anamnese, topografie, vooronderzoek voorsegment , keuze paslens (hybride of sclerale contactlens) met berekening en motivatie van deze keuze, beoordeling paslens, overrefractie scleralepaslens en welke parameters gaat de definitieve contactlens hebben.  Deze casus kan gemaakt worden tijdens een ZOEF moment en moet aan de docent bezorgd worden.