Contactologie III (B-ODISEE-OBO67A)
Doelstellingen
Leerresultaten:
2. Gebruikt klinische redeneerstrategieën, die evidence-based onderbouwd zijn en gebaseerd op beroepsspecifieke referentiekaders en wendt ze creatief en kritisch aan om een optimaal resultaat bij de patiënt te bekomen, zowel in eenvoudige als complexe situaties.
4. Selecteert, in overleg met de patiënt, het meest aangewezen visuele behandelingsplan en/of het meest doeltreffende visuele hulpmiddel.
11. Voert veilig en adequaat de toevertrouwde technische prestaties uit bij de patiënt.
Leeruitkomsten:
De student is in staat om de oculaire adnexen en de gezonde cornea te onderzoeken met een spleetlamp, de refractieve toestand te bepalen en topografische gegevens te analyseren en te interpreteren in het kader van de selectie van een niet-medische RGP-contactlens.
De student selecteert op basis van de analyse en interpretatie een niet-medische RGP-contactlens
De student evalueert en verbetert de passing van een niet-medische RGP-contactlens.
Begintermen
a. De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement. Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de volgende opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.
Contactologie I & II, optometrie I & II, optica I & II, neurologie en neuropathologie van het visuele systeem, anatomie en fysiologie van het oog en het visuele systeem I & II, oculaire pathologie I.
b. De docent(en) wens(t)(en) ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
Vlot gebruik van de biomicroscoop en van de topograaf.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de oogzorg, in afbouw (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de oogzorg (Brussel) (Afstudeerrichting Optometrie) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Contactologie III (B-ODISEE-OBO81a)
Inhoud
Hoorcolleges en begeleide toepassingen (14u): - Inleiding tot de contactologie met indicaties, contra-indicaties en vergelijking met de brilcorrectie - Geometrie van de harde gasdoorlaatbare contactlens - Aanpassing van de harde gasdoorlaatbare contactlens - Optiek van de contactlensaanpassing - Materialen van contactlenzen (algemeen) - Verloop van de contactlensaanpassing en de nacontroles - Aanpassing van harde gasdoorlaatbare contactlenzen bij astigmatisme.
Aanvulling met andere items/onderwerpen/hoofdstukken uit o.a. Contact lens Practice van Nathan Efron.
Werkcolleges (16u): - Spleetlamptechnieken - Identificatie en controle van de parameters van harde gasdoorlaatbare contactlenzen - Manipulatie en onderhoud van harde gasdoorlaatbare contactlenzen - Analyse en bespreking van de fluopatronen - Vooronderzoek: biomicroscopie, biometrie, keratometrie, topografie - Volledige aanpassing en berekening met invulling van de contactlenzenfiche - Controle van de aanpassing - Nacontroles van oog en adnexa - Anamnese en verloop van een volledige contactlensaanpassing - Contactlensvloeistoffen en onderhoud – Contactlensvloeistoffen en nevenwerkingen.
Casuïstiek bij contactologie en klinisch redeneren.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Labo - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Tijdens de hoorcolleges worden toepassingen gemaakt, hetzij zelfstandig, hetzij klassikaal. De student zal regelmatig ook een "voorbereidende opdracht" aangereikt krijgen. De hoorcolleges gebeuren op basis van PowerPoints, aangereikte documenten via Toledo en fragmenten uit het boek van Nathan Efron.
De praktische toepassingen worden voorafgaand gedemonstreerd en uiteraard zal hier ook nog een " korte theoretische uitleg" bijhoren. Van de student wordt verwacht dat de theorie van de hoorcolleges gekend is vooraleer het practicum aangevat wordt. Dit kan eventueel getoetst worden alvorens de docent toelating geeft om deel te nemen aan het practicum (werkcollege). De propere labojas is een must! Voorbereidende opdrachten worden regelmatig gegeven en ZOEF is onmisbaar om zich het gebruik van de biomicroscoop en de aanpastechniek eigen te maken.
Aanwezigheden worden bijgehouden door de student en afgetekend door de docent in de daar toebestemde template. Om aan het geïntegreerde examen deel te nemen moet de student aan minstens 12 uur werkcolleges deelgenomen hebben. De student die niet voldoet aan de gestelde voorwaarden krijgt een NA op het opleidingsonderdeel.
Evaluatieactiviteiten
Contactologie III (B-ODISEE-O72453)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste zittijd
Hoewel bij de evaluatievorm zowel theoretisch als praktijkexamen aangevinkt staan gaat het hier om een geïntegreerd examen. Het praktijkexamen zal op basis van stationsproeven verlopen (zie hieronder) en het theoretisch examen bestaat uit 2 mondelinge vragen (zie hieronder).
Om deel te mogen nemen aan het geïntegreerde examen is de student verplicht 12u van de 16u aanwezig te zijn tijdens de werkcolleges. De student die niet voldoet aan de gestelde voorwaarden krijgt een NA voor het opleidingsonderdeel.
Praktijkexamen: Op basis van "stationsproeven". De student voert een contactlensaanpassing uit op een medestudent (1 oog naar keuze) en wordt beoordeeld op: 1. Topografie(waarden) interpreteren 2. Biomicroscopie / vooronderzoek (instellingen en mobiliteit/optische doorsnede cornea) 3. Berekening van de eerste harde gasdoorlaatbare paslens (toepassen formule) 4. Keuze van de eerste paslens (noteren+excentriciteit) 5. Inzetten van de contactlens (techniek en juiste vloeistof) 6. Beoordeling van de eerste paslens (fluopatroon centraal, perifeer en edge/centratie/diameter/beweging) 7. Kritische analyse van de paslens (redenering) 8. Uitnemen van de contactlens (techniek en juiste vloeistof) 9. Attitude tijdens de hele aanpassing (hygiëne) 10. De student werkt actief mee tijdens de werkcolleges en wordt hierop eveneens beoordeeld (met pass/fail).
Het gaat hier dus in totaal over 19 onderdelen waar een beoordeling met pass/fail op toegepast wordt. Om op dit deel te slagen moet de student minstens 12 pass van de 19 items behalen wat overeenkomt met 10/20.
Theoretisch examen: Het gaat om open vragen, inzichtsvragen en toepassingsvragen. Om op dit deel te slagen moet de student minstens 10/20 behalen.
Het mondelinge theoretische examen en het praktische examen worden opgevat als een geïntegreerd examen waarbij het eindpunt het rekenkundig gemiddelde is van beide delen en geven het eindpunt voor Contactologie III op 20 punten. Indien het einpunt onvoldoende is moeten beide delen hernomen worden in de tweede zittijd.
Indien de student niet aanwezig kan zijn op het nabesprekingsmoment van de examens, dient hij/zij de docent op voorhand te verwittigen en een nieuwe afspraak te maken.
Toelichting bij herkansen
Tweede zittijd
Geïntegreerd examen: Zelfde modaliteit(en) als in eerste zittijd.
Als de student tijdens de 1ste zittijd niet mocht deelnemen door onvoldoende aanwezig te zijn moet de student om deel te nemen aan de 2de zittijd voor elke 2 uur dat de student afwezig was een uitgebreide casus maken. Deze bestaat uit anamnese, topografie, vooronderzoek voorsegment, keuze paslens met berekening en motivatie van deze keuze, beoordeling paslens, overrefractie paslens en welke parameters gaat de definitieve contactlens hebben. Deze casus kan gemaakt worden tijdens een ZOEF moment en moet aan de docent bezorgd worden. De deadline hiervoor wordt bij de nabespreking van de eerste zittijd meegedeeld.