Anatomie en fysiologie van het oog en het visuele systeem II (B-ODISEE-OBO06A)

4 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
Lefevre Evelien (coördinator) |  Lefevre Evelien
Kernteam Oogzorg (BA)

 

Leerresultaat:De bachelor in de Oogzorg handelt vanuit een actief inzetbaar en dynamisch kennisbestand en inzichten in de humane, biomedische en fysische wetenschappen met specifieke aandacht voor het visuele systeem.

Leeruitkomsten:
De student kan de embryologie van het oog, de anatomische structuren en fysiologische processen van de omgeving van het oog en het visuele systeem toelichten.
De student legt uit wat het gezichtsveld is en hoe het netvlies zich aan de lichtsterkte aanpast.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Studenten moeten "Anatomie en fysiologie van de mens" en "Anatomie en fysiologie van het oog en het visuele systeem I" kennen.

Het is wenselijk dat de student over een basiskennis biologie en chemie uit het secundair onderwijs beschikt.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBQ03A : Anatomie en fysiologie van het oog II (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Anatomie en fysiologie van het oog en het visuele systeem II (B-ODISEE-OBO06a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
Lefevre Evelien
Kernteam Oogzorg (BA)

22u hoorcollege + 8u werkcollege

In dit opleidingsonderdeel leren de studenten de anatomie en fysiologie van de verschillende delen van de omgeving van het oog en het visuele systeem kennen. Bovendien wordt de embryonale ontwikkeling en veroudering van het oog besproken. De adaptatie van het oog aan de lichtsterkte wordt behandeld en het gezichtsveld gedefinieerd en besproken. Tenslotte komt ook de bloedvoorziening van het oog aan bod. Dit opleidingsonderdeel vormt dan ook een noodzakelijke basis voor vrijwel alle andere opleidingsonderdelen waarin de omgeving van het oog en het gezichtsvermogen besproken worden.

De geschatte studiebelasting voor dit OPO bedraagt 112 uren.

Oefeningen/opdrachten

De lesinhoud wordt aangebracht via hoorcolleges met ondersteunend didactisch materiaal zoals powerpointpresentaties met figuren en foto's, videofragmenten en anatomische modellen. De powerpointpresentaties worden op het digitaal leerplatform geplaatst. Deelname aan de colleges is zeer sterk aangeraden, maar niet verplicht. Deze hoorcolleges bestaan uit doceermomenten, onderwijsleergesprekken en oefenmomenten.


De studenten moeten in staat zijn vanuit de fysiologie verbanden te leggen tussen de verschillende processen in en rond het oog. Kennis en begrip zijn dus beiden noodzakelijk. Studenten wordt aangeraden op zeer regelmatige basis de leerstof door te nemen en te herhalen om vertrouwd te raken met de verschillende begrippen die ook een basis vormen voor verscheidene andere opleidingsonderdelen.

Er kan aan de studenten gevraagd worden om een onderdeel van de cursus zelfstandig te verwerken. Inhoud van de zelfstudie behoort steeds tot de leerstof van het examen.

Tijdens het microscopiepracticum zullen de studenten de verschillende delen van (de omgeving van) het adulte oog en van het embryo onderzoeken en tekenen. Kennis van Anatomie en fysiologie van het oog en het visuele systeem I en II is hiervoor noodzakelijk. Aanwezigheid tijdens dit practicum is verplicht.

Evaluatieactiviteiten

Anatomie en Fysiologie van het oog en het visuele systeem II (B-ODISEE-O70706)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Organisatievorm:                                                                                                                                                                                                                                                               

Tekeningen van de microscopie-preparaten
Schriftelijk examen op de campus.

 

Samenstelling eindpunt:

Het microscopisch onderzoek (opdracht) maakt 15% uit van het totaalpunt voor het opleidingsonderdeel. Elke student is verplicht aan de werkcolleges microscopie deel te nemen, tenzij er gewettigde en via een attest bewezen redenen zijn om deze les(sen) niet bij te wonen. Het attest moet voor het examen bij de docent ingediend worden. De student wordt geacht zichzelf via Toledo op de hoogte te stellen van de data van de microscopie oefeningen. De student wordt geacht preparaten te bekijken en te tekenen in verschillende vergrotingen. De vergroting van de tekening moet telkens berekend worden. De geobserveerde anatomische structuren worden met hun wetenschappelijke naam aangeduid. Punten worden toegekend naargelang het aantal ingeleverde tekeningen, de netheid van het werk, de juistheid van de berekening van de vergroting, het aantal geobserveerde structuren, de juiste voorstelling en benaming van deze structuren en de attitude van de student tijdens deze werkcolleges. Elke student werkt per twee (of per 3 bij een groot aantal studenten, of alleen bij een klein aantal studenten, of alleen bij een oneven studentenaantal). Alle tekeningen worden tijdens het laatste werkcollege ingeleverd, tenzij er gewettigde en via een attest bewezen redenen zijn om deze les niet bij te wonen. Het attest moet voor het examen bij de docent ingediend worden. Indien gewettigd afwezig, worden de punten berekend op het maximum haalbaar gemaakte tekeningen tijdens de overige werkcolleges, dit is steeds in overleg met de docent; indien ongewettigd afwezig op minstens 1 van de 3 werkcolleges, of ongewettigd te laat komen, of het te laat inleveren van de tekeningen krijgt de student een 0 voor het deel microscopie.

Het schriftelijk examen maakt 85% uit van het totaalpunt voor het opleidingsonderdeel. Voor deze evaluatie kunnen veschillende vraagvormen (reproductie, meerkeuze, aanduid-, open, gesloten, denkvragen, etc.) worden gebruikt. Er wordt gepeild naar kennis en inzicht. De student dient verbanden te kunnen leggen tussen de verschillende onderdelen van de geziene leerstof. Correcte spelling van de vaktermen is een must op dit examen. De student krijgt maximaal 3 uur de tijd voor het examen. Een score lager dan 8/20 op het schriftelijk examen kan niet gecompenseerd worden en bepaalt het eindpunt.

Organisatievorm:
Schriftelijk op de campus.
 

Samenstelling eindpunt:

Idem aan 1ste zittijd. De resultaten van de microscopie-opdracht blijven altijd behouden.

De vorm en verwachtingen voor het herexamen zijn dezelfde als voor de 1ste zittijd.