Doelstellingen
De onderstaande leerresultaten en leeruitkomsten worden afgetoetst binnen het domein van de Interventionele Radiologie:
Leerresultaat: 7. Het werk organiseren zodat de blootstelling aan ioniserende straling voor zichzelf, de zorgontvanger en de omgeving zo laag mogelijk is
- Leeruitkomst: 7.11 Het werk organiseren zodat de bloostelling aan ioniserende straling voor zichzelf, de zorgontvanger en de omgeving zo laag mogelijk is (op basisniveau)
Leerresultaat: 8. Adequaat bedienen van medisch beeldvormende, radiotherapeutische en aanverwante apparatuur
- Leeruitkomst: 8.11 Adequaat bedienen van medisch beeldvormende, radiotherapeutische en aanverwante apparatuur (op basisniveau)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De docenten wensen de aandacht te vestigen op het belang van volgende aspecten:
- Beroepsethiek: verantwoord omgaan met medestudenten en medische data
- Kan binnen een academische en professionele gezondheidszorgcontext met functioneel naakt omgaan en heeft geen morele, ethische of religieuze bezwaren tegen tactiele omgang, gericht op het inoefenen van vaardigheden
- Ook anderstalige vakliteratuur, -terminologie en leermaterialen behoren tot de leerstof
Bijkomend is volgende kennis aangeraden voor het goed verwerken van de inhoud van het OPO:
- Inhoud naar analogie van klinische fundamenten mbt ziekenhuishygiëne, toevertrouwde zorghandelingen en steriliteit
- Inhoud naar analogie van klinische fundamenten mbt contrastvloeistoffen
- Basikennis van Projectieradiologie naar analogie van de voorgaande OPO's
- Kennis anatomie en fysiologie van menselijk lichaam (hart, bloedvaten, longen, ...)
- Basiskennis translatie- en reanimatietechnieken
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de medische beeldvorming en radiotherapie (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de medische beeldvorming en radiotherapie (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de medische beeldvorming en radiotherapie - in afstandsonderwijs (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de medische beeldvorming en radiotherapie - in afstandsonderwijs (Brussel) 180 sp.
- Micro-credential Interventionele radiologie (Brussel) 13 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Theory Interventional Radiology (B-ODISEE-OBM43b)
Inhoud
In het opleidingsonderdeel Theory komen volgende aspecten aan bod:
- Technologie en veiligheid: de aspecten van fluoroscopie en bijhorende toestellen en hun bijpassende veiligheidsaspecten komen aan bod.
- Rapa en Rana: specifieke pathologieën worden besproken en radio-anatomische beelden worden gebruikt om de toepassing van de verschillende interventionele technieken te bespreken.
- Kliniek en instelkunde: het theoretisch kader in verband met interventionele procedures, intraveneuze toedieningswegen en de kritieke patiënt wordt aangeleerd.
Toelichting onderwijstaal
De lessen worden in het Engels gegeven en multilinguaal aangeboden in het kader van internationalisation@home. Binnen de wereld van de Medische Beeldvorming zijn Engelstalige en Latijnse vaktermen standaard en worden ze systematisch gebruikt in de lessen. Er wordt ook verwezen naar anderstalig leermateriaal.
Toelichting werkvorm
Casuïstiek - Digitaal leren - Interactievormen
Aan de hand van powerpoints, cursusmateriaal, beeldmateriaal en artikels wordt de theorie toegelicht.
De meerwaarde van de hoorcolleges is op een semi-actieve manier een eerste kennismaking met de leerstof, in combinatie met het aanreiken van veel beeldmateriaal via PowerPointpresentaties, het gebruik van praktijkcasussen & het bieden van de gelegenheid om vragen te stellen & studieadvies te vragen.
4 sp. Skillslab Interventional Radiology (B-ODISEE-OBM44b)
Inhoud
In het opleidingsonderdeel Skillslab komen volgende aspecten aan bod:
- Technologie en veiligheid: de aangeboden aspecten uit de theorie worden ingeoefend, met aandacht voor het gebruik van de apparatuur en stralingsbescherming.
- Kliniek en instelkunde: het uitvoeren van toevertrouwde (steriele) handelingen tijdens interventionele procedures en het maken van röntgenopnames bij kritieke patiënten wordt ingeoefend.
- Infusietherapie en kritieke patiënt: verschillende intraveneuze toedieningswegen worden aangeleerd en handelingen bij de kritieke patiënt worden verkend.
- SiTCA: een gesimuleerde situatie daagt het handelen in kritieke noodsituaties tot het uiterste uit.
- Communicatie: inter-collegiale relaties in team worden uitgediept
Toelichting onderwijstaal
De lessen worden in het Engels gegeven en multilinguaal aangeboden in het kader van internationalisation@home. Binnen de wereld van de Medische Beeldvorming zijn Engelstalige en Latijnse vaktermen standaard en worden ze systematisch gebruikt in de lessen. Er wordt ook verwezen naar anderstalig leermateriaal.
Toelichting werkvorm
Casuïstiek - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Simulatie
De theoretische achtergrond die aan bod kwam in de hoorcolleges en online lesmateriaal dient actief ingezet te worden in de praktijklessen.
Studenten dienen voorbereid naar de lessen te komen. Alle info is terug te vinden op Toledo 'Interventional Radiology’. Er wordt een actieve deelname in de lessen verwacht. Wat voor bepaalde lessen deel uitmaakt van de permanente evaluatie. Studenten worden op weg gezet om de vaardigheden onder de knie te krijgen en worden bijgestuurd indien nodig. Gebruik alle tijd om te oefenen.
De praktijklessen vinden in kleine groepen plaats in de skillslabs Medische Beeldvorming. Daarom dient de student zich te houden aan het skillslabreglement met betrekking tot voorschriften rond kledij, dosismeter en studentenkaart:
- De student draagt tijdens de begeleide werkcolleges steeds aangepaste kledij: korte mouwen.
- De student zorgt ook voor persoonlijke hygiëne: lange haren opgestoken, geen juwelen, propere vingernagels, nagels zonder nagellak.
- Vanaf de student beschikt over een dosismeter is het verplicht deze te dragen tijdens de aanwezigheid in het skillslab op -2.
- Vanaf de student beschikt over een toegangsbadge is hij verplicht deze bij te hebben tijdens zijn aanwezigheid in alle lokalen medische beeldvorming mét toegangscontrole.
Het is aangewezen om tussentijds te oefenen (ZOEF = zelfstandig oefenen), dit kan op het ogenblik dat de skillslabs niet bezet zijn omwille van andere activiteiten of indien het oefenen niet stoort voor de betroffene(n).
Evaluatieactiviteiten
Interventional Radiology (B-ODISEE-O73705)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OBM43b - Theory Interventional Radiology | 1-20/20 puntenschaal |
OBM44b - Skillslab Interventional Radiology | 1-20/20 puntenschaal |
Er wordt tijdens de examenperiode één examenmoment voorzien voor het theoretisch examen (SEM1) en één voor het praktijkexamen in de examenperiode aansluitend op de praktijklessen (SEM2).
Computer examen: Theory
Het schriftelijk examen toetst de theoretische inhoud af.
Er worden zowel open vragen, multiple choice, multiple select als short answer questions gesteld.
Het examen wordt afgenomen met het digitaal toetsingsprogramma VQuest.
De examentijd bedraagt 2 uren (90'+30' extra tijd).
Evaluatie Praktijk: Skillslab
Het luik rond praktijkervaring zal finaal worden afgetoetst op een praktijkexamen waarbij de leerstof casusgericht toegepast wordt op de uitvoering van een interventionele procedure en toevertrouwde zorghandeling met inbegrip van permanente evaluatie.
Bij de evaluatie van de praktijk worden ook theoretische achtergronden bevraagd. Zo toont de student dat er inzicht is in wat praktisch uitgevoerd wordt.
De evaluatiecriteria van de praktijk worden aangehaald tijdens de HC's en BWC's.
Onder permanente evaluatie vallen scores voor tussentijdse opdrachten en verslagen in samenhang met de werkcolleges.
De voorbereidings- en examentijd worden geschat op elk 20'.
Tijdens het praktijkexamen laten studenten onnodige tassen, rugzakken kleding, zoals jassen, sjaals en dergelijke meer, samen met andere spullen in de kleedkamers. Dit om de verschillende werkplekken (alle skillslablokalen) veilig en net te houden. Verspreide kleding en rugzakken kunnen tot onveilige situaties leiden. Er zijn lockers ter beschikking om onnodig materiaal in te plaatsen.
De student dient zich te houden aan het skillslabreglement met betrekking tot voorschriften kledij, dosismeter en studentenkaart.:
- De student draagt tijdens de volledige praktijkexamens steeds gepaste kledij naar analogie van de praktijklessen.
- De student zorgt voor persoonlijke hygiëne: lange haren opgestoken, propere handen en vingernagels, nagels zonder nagellak, geen juwelen of horloges, geen storende geuren.
- De student draagt zijn persoonlijke studentenbadge en houder correct en op de juiste plaats en tijdens het volledige praktijkexamen.
- Vanaf de student beschikt over een dosismeter is het verplicht deze te dragen tijdens de aanwezigheid in het skillslab op -2.
- De student voldoet aan bovenstaande voorwaarden bij het begin van het praktijkexamen. Als de student niet in orde is kan niet worden deelgenomen aan het examen.
De tijdsindeling voor het mondeling (praktijk-)examen zal op Toledo geplaatst worden.
SAMENSTELLING EINDPUNT:
Het eindresultaat van het OPO Interventional Radiology wordt conform de Onderwijs-en examenregeling, artikel 65 en 66 bepaald: van zodra voor één van beide OLA's een 7/20 of lager behaald wordt, kan de student niet slagen en is het eindresultaat gelijk aan het laagste punt van de 2 OLA's; heb je een onderdeel niet afgelegd, is het eindresultaat 'NA'.
De resultaten van OLA's worden meegedeeld via het studievoortgangsdossier en geven aanleiding tot deeloverdrachten.
Schriftelijk examen: Theory
Indien als totaalpunt een 10/20 bekomen wordt, dan is de student geslaagd voor dit onderdeel.
Evaluatie Praktijk: Skillslab
Indien als totaalpunt een 10/20 bekomen wordt, dan is de student geslaagd voor dit onderdeel.
Indien op één van beide onderdelen een 7/20 of minder behaald wordt, wordt het eindresultaat gereduceerd tot de laagste score van beide onderdelen.
- Praktijkexamen:
- Interventionele en IV-procedures 60%
- Handelingen aan de kritieke patiënt 10%
- Permanente evaluatie waaronder:
- T&V laboverslag I: 10%
- T&V laboverslag II: 10%
- Opdracht mbt röntgenprocedure en handelingen aan de kritieke patiënt: 10%
- Sitca: het handelen en communiceren in kritieke situaties: P/F
Indien ongewettigd niet deelgenomen wordt aan een onderdeel van de permanente evaluatie, kan de student niet slagen voor het praktijkgedeelte.
Indien de student omwille van een gewettigde afwezigheid niet kan deelnemen aan de permanente evaluatie, zal hiervoor een vervangingsopdracht tijdens het praktijkexamen voorzien worden.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OBM43b - Theory Interventional Radiology (binnen en over academiejaar)
- OBM44b - Skillslab Interventional Radiology (binnen en over academiejaar)
Bij het onverhoopt niet slagen voor OLA Theory of Skillslab dient de student enkel het de onderdelen te hernemen in de 2e zittijd waarop niet minimaal 10/20 behaald werd.
Het gedeelte waarop in eerste zittijd een voldoende behaald werd, wordt opnieuw verrekend met het nieuw verworven resultaat van het OLA waarop in eerste zittijd een onvoldoende behaald werd.
Het eindpunt wordt naar analogie van eerste zittijd samengesteld op basis van onderstaande delen:
Computer examen: Theory
Evaluatie Praktijk: Skillslab
- Praktijkexamen: 70%
- Permanente evaluatie waaronder:
- 2 T&V laboverslagen: 20%
- Opdracht mbt röntgenprocedure en actieve deelname aan de lessen mbt handelingen aan de kritieke patiënt: 20%
- Sitca: het handelen en communiceren in kritieke situaties: P/F
Het schriftelijk examen en praktijkexamen kent een identiek verloop als in 1e zittijd.
Indien de student een onvoldoende behaalde voor het onderdeel Skillslab en voor permanente evaluatie (PE) geslaagd is, zal het punt van eerste zittijd voor PE worden overgenomen.
Indien de student voor permanente evaluatie een onvoldoende of 'NA' behaalde, zal de student het/de onderde(e)l(en) waarop geen voldoende of Pass behaald werd hernemen.
- T&V verslag I en/of II dienen herwerkt te worden
- Röntgenopdracht: een bijkomende vraag zal op het praktijkexamen worden toegevoegd
- Indien de student een 'NA of F' behaalde voor de SITCA, zal aan een SITCA variant in Aalst worden deelgenomen.
Deze deeloverdrachten dient de student zelf op te vragen bij de nabespreking van de examens.