Basis Computertomografie (B-ODISEE-OBM76A)
Doelstellingen
De onderstaande leerresultaten en leeruitkomsten worden afgetoetst binnen het domein van de Computertomografie:
Leerresultaat: 7. Het werk organiseren zodat de blootstelling aan ioniserende straling voor zichzelf, de zorgontvanger en de omgeving zo laag mogelijk is
- Leeruitkomst: 7.11 Het werk organiseren zodat de bloostelling aan ioniserende straling voor zichzelf, de zorgontvanger en de omgeving zo laag mogelijk is (op basisniveau)
Leerresultaat: 8. Adequaat bedienen van medisch beeldvormende, radiotherapeutische en aanverwante apparatuur
- Leeruitkomst: 8.11 Adequaat bedienen van medisch beeldvormende, radiotherapeutische en aanverwante apparatuur (op basisniveau)
Leerresultaat: 9. Veilig en adequaat de toevertrouwde zorghandelingen uitvoeren bij de zorgontvanger:
- Leeruitkomst: 9.8 Veilig en adequaat de toevertrouwde zorghandelingen uitvoeren bij de zorgontvanger (op basisniveau)
Leerresultaat: 10. De aan te wenden procedure afwegen, aanpassen en uitvoeren om een optimaal antwoord te bieden aan de noden van de individuele zorgontvanger
- Leeruitkomst: 10.11 De aan te wenden procedure afwegen, aanpassen en uitvoeren om een optimaal antwoord te bieden aan de noden van de individuele zorgontvanger
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid staan beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Om dit OPO optimaal te kunnen volgen zijn de verworven kennis en vaardigheden uit de OPO's Technologie; Straling en veiligheid; (radio-) anatomie en fysiologie I noodzakelijk.
De docenten wensen de aandacht te vestigen op het belang van volgende aspecten:
- Beroepsethiek: verantwoord omgaan met medestudenten en medische data
- Kan binnen een academische en professionele gezondheidszorgcontext om met functioneel naakt en heeft geen morele, ethische of religieuze bezwaren tegen tactiele omgang, gericht op het inoefenen van vaardigheden
- Ook anderstalige vakliteratuur, -terminologie en leermaterialen behoren tot de leerstof
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Technologie en veiligheid: CT (B-ODISEE-OBM28b)
Inhoud
In het OLA technologie en veiligheid worden zowel theoretische als praktische lessen aangeboden, waarbij de focus ligt op de beeldvormende principes van het CT-toestel en de invloed van instelparameters op beeldkwaliteit en dosis.
De lessenreeks is opgebouwd uit 3 types les:
- Hoorcolleges (fysiek + asynchroon online)
- Begeleide werkcolleges
- Labo oefeningen met aandacht voor stralingsbescherming, beeldkwaliteit en dosimetrie
Hoorcolleges (8u):
De relatie leggen van beeldvormende keten naar de verschillende beeldindicatoren en invloed van instelparameters op patiëntendosis en beeldkwaliteit.
Begeleide werkcolleges (6u):
2u technisch redeneren over invloed instelparameters op beeldkwaliteit en dosisindicatoren.
Voorbereiding van experimenten die aan bod zullen komen tijdens de geïntegreerde labo oefeningen binnen het OLA kliniek en instelkunde.
Labo oefeningen (6u waarvan 4u binnen werkcolleges van het OLA kliniek en instelkunde):
Aan de hand van enkele stellingen stel je een eigen experiment op, waarin je de relatie legt tussen een instelparameter en de invloed op beeld- en dosisindicatoren. Hiervoor werk je in klein teamverband. Er wordt verwacht dat je samen met je groepje na de lessen ook je beelden verder analyseert en hier een bijhorend verslag voor uitwerkt. In totaal zijn er 3 verslagen. Deze worden verdeeld tussen de teams zodat elk team 1 verslag volledig uitwerkt. Op het einde van de lessenreeks presenteert elk team de resultaten en discussie bij desbetreffend verslag aan de groep. De inhoud van elke labo oefening wordt uitgebreid toegelicht in de praktijkcursus basis Computertomografie.
Afstandsonderwijs:
Studenten die de opleiding in afstandsonderwijs volgen gaan zelfstandig aan de slag met de lesinhouden uit het regulier traject.
Bijkomend worden er aparte praktijkmomenten gepland, waarin de lesinhouden horende bij de begeleide werkcolleges uit regulier traject, compacter én volgens specifieke noden van de studenten worden aangeboden.
De contactmomenten (2de semester) zien er als volgt uit:
- On campus opstartmoment (4u) OPO Basis computertomografie bij aanvang van de lessenreeks. Dit opstartmoment dient om de studenten te informeren en kennis te laten maken met de apparatuur en softwaresystemen in functie van een vlot en efficiënt verloop van de praktijkdagen.
- Midden lesweken: praktijkdag (8u) in het skillslab MBRT; deze dag omvat zowel praktijk T&V als praktijk K&I. Het concrete programma wordt via Toledo gecommuniceerd
- Einde lesweken: praktijkdag (8u) in het skillslab MBRT; deze dag omvat zowel praktijk T&V als praktijk K&I. Het concrete programma wordt via Toledo gecommuniceerd
- Einde lessenreeks: de mogelijkheid tot het meevolgen van het laatste BWC (2u) van het OLA Technologie en veiligheid binnen het regulier traject. Dit BWC omvat presentatie en bespreking van de resultaten en discussie bij de laboverslagen (zie boven, regulier traject). In overleg met de docent wordt bepaald bij welke praktijkgroep uit het reguliere traject dit wordt gevolgd.
Toelichting onderwijstaal
Alle lessen worden in het Nederlands gegeven. Er wordt in beperkte mate gebruik gemaakt van aanvullende Engelstalige literatuur en de gebruikershandleidingen van de verschillende (meet-)toestellen zijn vaak in het Engels opgesteld.
Toelichting werkvorm
Labo - Oefeningen/opdrachten
Hoorcolleges met digitale projectie die ook asynchroon aangeboden worden. Een theoriecursus en handouts ter aanvulling van de colleges zijn beschikbaar op het digitaal leerplatform.
De concrete werkvorm en doelstellingen staan uitgewerkt in de studiewijzer op Toledo, dat een bijlage is van deze ECTS-fiche.
De geïntegreerde praktijkcursus met het OLA "Kliniek en Instelkunde: CT" is beschikbaar op het digitaal leerplatform en dient als leidraad bij de praktijklessen.
Het dragen van de personendosismeter en het gebruik van de studentenkaart als toegangsmiddel tot de skillslabomgeving zijn een voorwaarde voor deelneme aan de lessen zoals beschreven in het skilllslab reglement.
Afstandsonderwijs:
Studenten die de opleiding in afstandsonderwijs volgen gaan zelfstandig aan de slag met de cursusinhouden en de lesopnames (hoorcolleges) die, op het digitaal leerplatform ter beschikking gesteld worden.
Er worden aparte praktijkmomenten ingepland waarin de lesinhouden compacter én volgens specifieke noden van de studenten worden aangeboden. Op het einde van de lessenreeks wordt de mogelijkheid geboden om aan te sluiten bij het laatste BWC van het regulier traject. Dit omvat namelijk de presentatie, bespreking van de resultaten en discussie van de laboverslagen. In overleg met de docent wordt bepaald bij welke praktijkgroep uit het reguliere traject er aangesloten kan worden.
4 sp. Kliniek en instelkunde: CT (B-ODISEE-OBM29b)
Inhoud
In het OLA kliniek en instelkunde ligt de focus op het kennis verwerven over en het vaardig worden in standaard musculoskeletale, neuro en thoracoabdominale onderzoeken, waarbij het correct gebruik van contrastmiddelen geïmplementeerd wordt waar nodig.
Het lesprogramma is als volgt opgebouwd:
Hoorcolleges : 14u (fysiek + asynchroon online)
De inhouden en lesopbouw is raadpleegbaar in de studiewijzer.
Begeleid werkcolleges : 14u
Aan elke anatomische regio wordt een begeleid werkcollege voor vaardigheidstraining gekoppeld, waarbij we steeds vertrekken vanuit een radiologische aanvraag (casus). Je gaat hiermee aan de slag zodoende dat er een antwoord geboden kan worden op de klinische vraagstelling, waarbij er rekening gehoudend wordt met bijkomende inlichtingen en met aandacht voor de beeldkwaliteitsvereisten van de desbetreffende casus.
Tijdens werkcollege Thorax (deel 2) en Abdomen worden experimenten uit het OLA technologie & veiligheid geïntegreerd voor verwerving van inzicht in de relatie tussen instellingen en beeldkwaliteit & dosisindicatoren, binnen klinische voorbeelden.
Afstandsonderwijs:
De afstandsstudenten, gaan aan de slag met de inhouden van het reguliere traject via opgenomen op Toledo ter beschikking gestelde hoorcolleges.
Bijkomend worden aparte begeleide werkcolleges voorzien tijdens praktijkdagen (in totaal 20u) waarbij we aan de slag gaan per anatomsiche regio. Tijdens deze practica worden ook de lesinhouden van Technologie en Veiligheid verder geïntegreerd. De contactmomenten zien er als volgt uit:
- Een opstartmoment om de toestellen en applicaties te leren kennen.
- Toegapste werkcolleges in functie van de theorie om te zetten in de praktijk. Het concrete programma wordt via Toledo gecommuniceerd.
Toelichting onderwijstaal
Alle lessen worden in het Nederlands gegeven. Voor de anatomische/medische termen wordt gebruik gemaakt van Latijnse terminologie. Er wordt in beperkte mate gebruik gemaakt van Engelstalige literatuur, een Engelstalig handboek en de gebruikshandeleidingen van de verschillende (meet-)toestellen zijn meestal in het Engels. Deze dienen verwerkt te kunnen worden.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Casuïstiek - Oefeningen/opdrachten
Colleges en begeleide werkcolleges: bijhorend studiemateriaal is beschikbaar op het digitaal leerplatform.
De concrete werkvorm en doelstellingen staan uitgewerkt in de studiewijzer op Toledo, dat een bijlage is van deze ECTS-fiche.
Het dragen van de personendosismeter en het gebruik van de studentenkaart als toegangsmiddel tot de skillslabomgeving zijn een voorwaarde voor deelame aan de lessen zoals beschreven in het skilllslab reglement.
Voor studenten die de opleiding volgen in afstandsonderwijs worden aparte praktijkmomenten gepland.
Evaluatieactiviteiten
Basis Computertomografie (B-ODISEE-O73251)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van dit OPO bestaat uit 2 evaluatievormen:
- VQuest: theorie OLA's technologie & veiligheid en Kliniek & instelkunde (50%): hiervoor moet student minimum een 10/20 halen, dit onderdeel is bijgevolg niet compenseerbaar met de score op het praktijkexamen. Het examen wordt samengesteld volgens de verhouding van de studiepunten van de twee opleidingsonderdelen.
- Praktijkexamen: geïntegreerd praktijkexamen, waarbij kennis en vaardigheden uit de OLA's Kliniek & instelkunde en technologie & veiligheid getoetst worden (50 %): een score van minimum 8/20 is compenseerbaar met de theorie.
Samenstelling eindpunt:
- Gewogen gemiddelde van de twee evaluatievormen.
- Mogelijke compensatie: Indien een score van lager dan 10/20 wordt behaald voor VQuest en/of een score van minder dan 8/20 wordt behaald voor het praktijkexamen, leidt dit tot een maximum eindpunt van 9/20.
! Belangrijke aandachtpunt:
- Gelet op het reglement van de praktijkruimte (skillslab) kan de student enkel deelnemen aan de praktijklessen als hij of zij in het bezit is van een studentenkaart (toegangscontrole van het skillslab) en een geldige personendosismeter. Indien niet voldaan, wordt de toegang tot het lokaal geweigerd om veiligheidsredenen en leidt dit tot een 'NA', conform artikel 66 van het OER.
Toelichting bij herkansen
De student herneemt de evaluatievormen waarop hij/zij onvoldoende scoorde : theorie (Vquest) en/of praktijkexamen
Eindpunt is het gemiddelde van VQuest (50%) en praktijkexamen (50%).
Mogelijke compensatie: Indien een score van lager dan 10/20 wordt behaald voor Vquest en/of een score van minder dan 8/20 wordt behaald voor het praktijkexamen, leidt dit tot een maximum eindpunt van 9/20.