Stage en talentontwikkeling II (B-ODISEE-OBM29A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17142&OPLID=57
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenregelement.
Om te starten met stage en talentontwikkeling II dienen de volgende opleidingsonderdelen gevolgd te zijn: Straling I, Klinische Fundamenten, Stage en talentontwikkeling I en de modules MSK, Neuro-NKO en Thorax.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
10 sp. Stage en talentontwikkeling II (B-ODISEE-OBM60a)
Inhoud
Stage: 6 weken in een ziekenhuis op één van volgende diensten:
Radiologie (CT, MR, projectieradiologie) - minimaal 3 weken PR,CT en MR in totaal over 2 stageperiodes
Nucleaire Geneeskunde
Radiotherapie
De stage is de toetsing van de aangeleerde competenties aan de praktijk in het werkveld.
Enkele voorbeelden (niet limitatieve lijst):
- Op een bewuste en sociaal gepaste wijze omgaan met zorgontvangers, collega’s en derden
- Werken met een Elektronisch Patiëntendossier, PACS
- Organisatie van de dienst begrijpen
- Lezen en begrijpen van een aanvraag
- Plannen en uitvoeren van een onderzoek/therapie: volgens de geldende procedures en onder begeleiding
- Administratieve afhandeling van het onderzoek/behandeling
- Anamnese, observatie en begeleiding van de patiënt doorheen onderzoek/therapie
- Uitvoeren van technische zorgverstrekkingen
- Bijsturen van het leerproces na feed-back
- Initiatief nemen en werken met een zekere mate van autonomie
- Professionele reflectie
Voorafgaand aan de stage is er een algemene informatiesessie met betrekking tot afspraken en administratieve zaken met de stagecoördinator.
Daarnaast is er een stagevoorbereiding met de desbetreffende vakdocent.
Tijdens deze sessie kan extra geoefend worden en wordt de stage-opdracht toegelicht.
De vakdocent duidt eventuele discrepanties tussen theoretische en praktische uitvoering (Practice Based Evidence en Evidence Based Practice).
Er wordt van de student verwacht zich voor te bereiden op dit werkcollege, zodat hij/zij gericht vragen kan stellen.
Er kan eveneens feeback mbt persoonlijke leerdoelen gevraagd worden.
Naast de voorbereiding voor de specifieke modaliteit dient de student ook de technische zorgverstrekkingen op te frissen.
Halverwege de stage komt een stagebegeleider van de school langs voor een coachingsgesprek.
De student mailt 3 werkdagen voor dit bezoek een verslag door naar de stagebegeleider. Dit verslag wordt ook op Toledo opgeladen.
Meer informatie tijdens de voorbereiding.
Stageopdracht: zie richtlijnen per modaliteit - op te laden op Toledo
Tijdens de stage wordt een intervisie gepland. Instructies worden door de vakdocent gegeven.
Talentontwikkeling
Een nabespreking (na de stage) gericht op een waardegedreven loopbaanpad en de ideale organisatiecultuur.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=24621
Alle documenten betreffende stage zijn terug te vinden op Toledo: stagevademecum, stage-evaluatieboek, powerpoint administratieve voorbereiding, modaliteitspecifieke informatie, stageopdracht, informatie mbt reflectie, stageplaatsen, verzekeringen, medisch onderzoek edm.
Het opladen van de opdrachten gebeurt eveneens via Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Op sommige stageplaatsen wordt naast Nederlands ook Frans gesproken.
In Brussel is dit hoofdzakelijk Frans.
Toelichting werkvorm
Feedback - Reflectie
Stage
De stage wordt afgelegd volgens de regels vastgelegd in het stagevademecum en het stage-evaluatieboek. Deze worden tijdens de algemene informatiesessie toegelicht.
De stage gaat door op een dienst medische beeldvorming/radiotherapie en omvat minimaal 210 uur stage.
Deze uren worden gepresteerd volgens een geldende shift van de stageplaats. Voorwaarde voor alternatieve shifts is dat het aantal leerkansen minimaal gelijk is aan een dagdienst.
Neem bij twijfel contact op met de stagecoördinator.
Een afgetekend uurrooster staaft de gepresteerde uren.
Er wordt een reflectieverslag verwacht voor de tussentijdse evaluatie. Het stage-evaluatieboek wordt grondig en volledig ingevuld.
Een rapport over de waardencultuur van de dienst/organisatie wordt ingeleverd na de stage (volgens afgesproken deadline).
De stageopdracht wordt de 1e weekdag na de stage ingeleverd.
Talentontwikkeling
Intervisie
Evaluatieactiviteiten
Stage en talentontwikkeling II (B-ODISEE-O70731)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Binnen Stage en talentontwikkeling I zijn er 2 grote onderdelen waarop gescoord wordt: Stage en Talentontwikkeling.
Stage
Het eindpunt van stage wordt bepaald door een punt, behaald op de stage-opdracht en een punt behaald op stagelopen (competenties, evoluties, feedback, professionele reflectie etc.)
- Stage-opdracht (20% van het totaal van de punten): richtlijnen paper, zie studentenplatform.
- Stagelopen (80% van het totaal van de punten)
Onderstaande criteria leiden tot 0/20 op de stage-opdracht:
- De student refereert niet correct volgens de Vancouver normen.
- De student dient in na de deadline.
- De student leeft de GDPR regels niet na.
In totaal dient de student minimaal 210 uur stage te lopen binnen de voorziene 6 weken (zie ook stagevademecum)
Om te slagen dient de student de minimaal te behalen competenties/kerndoelen op het correcte niveau te bereiken (zie stageevaluatieboek)
Bij administratieve nonchalance wordt het punt gecorrigeerd.
Bepaling punt stage:
- Om te slagen op stage moet het gewogen gemiddelde minimaal 10/20 bedragen.
- Indien een onvoldoende behaald wordt op het stagelopen, is het punt nooit meer dan 8/20.
- Indien de stage-opdracht niet ingediend wordt, behaalt de student 'NA'
- Het stagepunt wordt bepaald door de stagecommissie. Opmerkingen mbt attitude kunnen leiden tot correctie van het punt.
Aanwezigheid op voorbereiding- en intervisiemomenten is verplicht. Remediëringstraject op individuele basis.
Talentontwikkeling
Er kan een Pass/Fail behaald worden. Aanwezigheid op het intervisiemoment is een vereiste voor het behalen van een Pass.
Een erg negatieve, niet constructieve en afwezige houding leidt tot een Fail.
Remediëringstraject op individuele basis. De student vraagt dit zelf aan bij de stagecoöridnatie.
Toelichting bij herkansen
Indien op de Talentontwikkeling een Pass gehaald wordt, is het eindpunt voor dit OPO gelijk aan het punt behaald op het onderdeel 'Stage' .
Indien op de Talentontwikkeling een Fail gehaald wordt, slaag je niet. Het eindpunt voor dit OPO is dan maximum 9/20.
Indien je niet geslaagd bent op Stage en talentontwikkeling II dien je een afspraak te maken met de stagecoördinator.
Indien je niet slaagde voor het deel talentontwikkeling, wordt een vervangopdracht gegeven. Een pass wordt overgedragen naar 2e zittijd.
Indien de stageopdracht voldoende scoorde, wordt dit cijfer overgedragen naar 2e zittijd.
Indien de stageopdracht onvoldoende scoorde, kun je tijdens de nabespreking feedback krijgen bij de desbetreffende vakdocent.
Indien deze onvoldoende leidt tot een negatief gemiddelde, wordt door de stagecoördinator een remediëring voorgesteld.
Indien het stagelopen onvoldoende scoorde, wordt in overleg met de stagecoördinator bekeken of het mogelijk is een tweede examenkans op te nemen.