Wetenschappelijk redeneren II (B-ODISEE-OBM20A)

3 studiepuntenNederlands42 urenBeide semestersBeide semesters
Eloot Liesbeth (coördinator) |  Eloot Liesbeth |  François Hans |  Le Roy Hans |  Wuyts Elke
Kernteam Medische Beeldvorming en radiotherapie (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

De verworven competenties uit wetenschappelijk redeneren I moeten verder toegepast worden in wetenschappelijk redeneren II. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBM07A : Wetenschappelijk redeneren II (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wetenschappelijk redeneren II (B-ODISEE-OBM46a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht42 urenBeide semestersBeide semesters
Eloot Liesbeth |  François Hans |  Le Roy Hans |  Wuyts Elke
Kernteam Medische Beeldvorming en radiotherapie (BA)

Hoorcolleges

Het opleidingsonderdeel Wetenschappelijk Redeneren (WR) is doorheen de hele opleiding verweven. In het tweede jaar ligt de focus op het zelf opstellen van een onderzoeksplan met bijhorend meetprotocol, inventariseren van gegevens, het verwerken en interpreteren van gegevens.

Volgende items komen aan bod in de hoorcolleges:

  • Verder bouwen op kwantitatieve onderzoeksdesigns uit WR 1; vertrekken vanuit specifieke onderzoeksvraag en koppelen aan gepast onderzoeksdesign en mogelijke dataverzamelings- en verwerkingsmethoden, m.i.v. ethische aspecten wetenschappelijk onderzoek, beschrijvende & verklarende statistiek.
  • Kwalitatief onderzoek: kenmerken, kwalitatieve onderzoeksmethoden, dataverzamelingstechnieken.
  • Herhaling en verder bouwen op geziene inhoud rond wetenschappelijke rapportage. 

Werkcolleges

De werkcolleges in het eerste semester omvatten oefeningen, toepassingen en opdrachten rond geziene theoretische aspecten uit de hoorcolleges: 

  • integratie oefeningen wetenschappelijke literatuur, wetenschappelijke rapportering en oefeningen statistiek
  • voorbereiding opstellen individueel onderzoeksplan (opdracht)
  • ICT: opmaak van gegevens in tabellen en grafieken in Excel. 

De werkcolleges in het tweede semester staan in het teken van het uitwerken van een wetenschappelijk experiment (groepsopdracht). Dit als voorbereidingstraject op de realisatie van een afstudeerproject in de derde opleidingsfase.

Het studiemateriaal is in het Nederlands. Er wordt wel verwacht dat de student Engelstalige literatuur leest en verwerkt in de opdrachten.

Begeleide zelfstudie

Dit OPO wordt nog voor één jaar opengeghouden in academiejaar 24-25 als overgangsmaatregel naar het nieuwe curriculum. Er wordt omwille van deze reden geen onderwijsactiviteiten georganiseerd en enkel een examen en/of opdracht. 

Evaluatieactiviteiten

Wetenschappelijk redeneren II (B-ODISEE-O70722)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Wet. redeneren II: toetsmoment 11-20/20 puntenschaal
Wet. redeneren II: toetsmoment 21-20/20 puntenschaal

Het schriftelijk examen in januari wordt digitaal afgenomen via X-toledo on campus. Het gaat in hoofdzaak om toepassingsvragen. De score op het schriftelijk examen (geziene theorie + toepassingen) bepaalt 40% van het eindpunt.  

De permanente evaluatie op basis van de opdrachten bepaalt 60% van het eindpunt; uitwerken van een onderzoeksopzet (individueel) + experiment (groepsopdracht) tellen beiden voor 30%. De deadlines voor elk van de opdrachten worden meegedeeld op Toledo (doc 'overzicht leerstof & opdrachten'). Het overschrijden van een deadline van een opdracht of het helemaal niet indienen van een opdracht wordt gesanctioneerd door een 0/20 voor die opdracht. Gedetailleerde evaluatiecriteria zijn terug te vinden in de opdrachtbeschrijvingen op Toledo. Het niet indienen van de individuele opdracht "uitwerken van een onderzoeksopzet" zorgt ervoor dat de student uitgesloten wordt voor de groepsopdracht meetprotocol. 

Bij afwezigheid tijdens de 'on campus' werkcolleges wordt in overleg met de titularis van de werkcolleges een aangepaste opdracht uitgewerkt.   

Het eindpunt wordt bekomen door het gewogen gemiddelde van de deelscores (examen 40% en opdrachten individueel onderzoeksopzet 30% & groepsopdracht meetprotocol 30%) te berekenen. Echter, indien een score lager dan 8/20 wordt behaald voor het examen en / of één van de opdrachten, leidt dit tot een maximum eindpunt van 9/20. 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • Wet. redeneren II: toetsmoment 1 (binnen en over academiejaar)
  • Wet. redeneren II: toetsmoment 2 (binnen en over academiejaar)

Het examen verloopt zoals in eerste zittijd.

Alle delen waarop een onvoldoende behaald werd, dienen hernomen te worden. De student neemt hiervoor contact op met de docent voor de zomervakantie begint (cf. voorziene feedbackmoment 1ste zittijd).

Opdrachten dienen in de 2e zittijd ingediend te worden ten laatste op 16 augustus 2024, via Toledo.