Leraar in de wereld (B-ODISEE-OBL65A)
Doelstellingen
De studenten verwerven expertise in Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) en ontwikkelen daarbij duurzaamheidscompetenties.
De student kan actuele maatschappelijke gebeurtenissen vanuit brede kaders interpreteren.
De student leert bronnen kritisch te gebruiken.
De student begrijpt en doorziet de complexiteit van maatschappelijke thema's en hun onderlinge relaties.
De student ontwikkelt kennis van lokale, globale en interculturele kwesties, zoals armoede, handel, migratie, ongelijkheid, milieuschade, conflicten, gebaseerd op feitelijk onderzoek.
De student toont aan dat hij zich bewust is van zijn eigen mens- en wereldbeeld. Hij kan perspectief innemen in het mens- en wereldbeeld van mensen dichtbij en veraf.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Leraar in de wereld (B-ODISEE-OBL66a)
Inhoud
De betekenis en rol van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling en wereldburgerschapseducatie.
De competenties van het competentiekader Wiek en Rieckmann.
Duurzaamheidskaders: Sustainable Development Goals en het Metroplan voor wereldburgers. Deze kaders worden exemplarisch aangerijkt in functie van het thema 'water in de wereld'.
Handvaten om op een kritische wijze om te gaan met bronnen.
Het eigen referentiekader/wereldbeeld en dat van anderen met betrekking tot duurzaamheidsvraagstukken: hoe de eigen positie bepalen en kijken vanuit verschillende perspectieven naar duurzaamheidsvraagstukken.
Maatschappelijke thema's zoals handel, milieuschade, armoede, conflicten...
Deze inhouden kunnen in de loop van het academiejaar wijzigen in functie van de (onderwijs)actualiteit. Voor meer concrete informatie: zie Toledo.
Studiemateriaal
PPT worden aangeboden in de les en is beschikbaar op Toledo.
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten - Reflectie
Evaluatieactiviteiten
Leraar in de wereld (B-ODISEE-O73589)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Permanente evaluatie – verschillende opdrachten gekoppeld aan de thema’s van de lessen.
De studenten documenteren hun denk- en leerproces omtrent de inhouden en actualiteit in een persoonlijk schrift. Voorbereidende opdrachten, taken en nota´s tijdens de lessen en opdrachten ter verwerking van de lessen horen in dit schrift. Het schrift is de basis voor de evaluatie. Aanwezigheid is daarom aanbevolen.
Toelichting bij herkansen
Neem contact met de lesgevers.