Leraar in de wereld (B-ODISEE-OBL65A)

3 studiepuntenNederlands30 urenBeide semestersBeide semesters
Wille Isabel (coördinator) |  Berckmans Sara |  Rubbrecht Leen |  Wevers Wim |  Wille Isabel
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

De studenten verwerven expertise in Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) en ontwikkelen daarbij duurzaamheidscompetenties. 

De student kan actuele maatschappelijke gebeurtenissen vanuit brede kaders interpreteren.  

De student leert bronnen kritisch te gebruiken. 

De student begrijpt en doorziet de complexiteit van maatschappelijke thema's en hun onderlinge relaties. 

De student ontwikkelt kennis van lokale, globale en interculturele kwesties, zoals armoede, handel, migratie, ongelijkheid, milieuschade, conflicten, gebaseerd op feitelijk onderzoek. 

De student toont aan dat hij zich bewust is van zijn eigen mens- en wereldbeeld. Hij kan perspectief innemen in het mens- en wereldbeeld van mensen dichtbij en veraf. 

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Leraar in de wereld (B-ODISEE-OBL66a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht30 urenBeide semestersBeide semesters
Berckmans Sara |  Rubbrecht Leen |  Wevers Wim |  Wille Isabel
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

De betekenis en rol van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling en wereldburgerschapseducatie. 

De competenties van het competentiekader Wiek en Rieckmann.

Duurzaamheidskaders: Sustainable Development Goals en het Metroplan voor wereldburgers. Deze kaders worden exemplarisch aangerijkt in functie van het thema 'water in de wereld'.

Handvaten om op een kritische wijze om te gaan met bronnen. 

Het eigen referentiekader/wereldbeeld en dat van anderen met betrekking tot duurzaamheidsvraagstukken: hoe de eigen positie bepalen en kijken vanuit verschillende perspectieven naar duurzaamheidsvraagstukken.

Maatschappelijke thema's zoals handel, milieuschade, armoede, conflicten...

Deze inhouden kunnen in de loop van het academiejaar wijzigen in functie van de (onderwijs)actualiteit. Voor meer concrete informatie: zie Toledo.

 

 

PPT worden aangeboden in de les en is beschikbaar op Toledo. 

Oefeningen/opdrachten - Reflectie

Evaluatieactiviteiten

Leraar in de wereld (B-ODISEE-O73589)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Permanente evaluatie – verschillende  opdrachten gekoppeld aan de thema’s van de lessen.  

De studenten documenteren hun denk- en leerproces omtrent de inhouden en actualiteit in een persoonlijk schrift. Voorbereidende opdrachten, taken en nota´s tijdens de lessen en opdrachten ter verwerking van de lessen horen in dit schrift. Het schrift is de basis voor de evaluatie. Aanwezigheid is daarom aanbevolen. 

 

Neem contact met de lesgevers.