Frans 1 (B-ODISEE-OBL58A)
Doelstellingen
Ik beheers de basisgrammatica en de basiswoordenschat van Frans van de lagere school en kan dit aantonen binnen een vooropgesteld tijdsbestek in een toets basiskennis met verhoogde cesuur.
(= enkel inhouden uit lager onderwijs – cesuur = 80%)
Ik beheers de ondersteunende kennis (grammatica, woordenschat en uitspraak) van Frans op het verwachte niveau van een leraar lager onderwijs.
Ik formuleer eenvoudige instructies en gerichte vragen correct en nauwkeurig in het Frans.
Ik integreer de ondersteunende kennis (grammatica, woordenschat en uitspraak) van Frans in zowel de mondelinge als de schriftelijke taalvaardigheden in het Frans op basisniveau.
Ik ontwerp met ondersteuning functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten volgens de didactische krachtlijnen van Frans.
Begintermen
Basisbeheersing Frans verworven in het secundair onderwijs.
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL22A : Franse taalvaardigheid (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OBL30A : Franse taalvaardigheid met oefenbegeleiding (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Frans 1 (B-ODISEE-OBL59a)
Inhoud
1. Grammatica :
• herhaling van de basisvervoegingen en -grammatica aan de hand van het handboek Grammaire de base Frans voor de lagere school en een oefeningenpakket (Dossier d’exercices);
• uitbreiding van de grammatica aan de hand van de cursus Connaissances.
2. Woordenschat :
• herhaling van de basiswoordenschat aan de hand van het handboek Lexique de base Frans voor de lagere school;
• uitbreiding van de woordenschat aan de hand van de cursus Compétences.
3. De vijf basisvaardigheden (lezen, luisteren, spreken, mondelinge interactie en schrijven) worden aangebracht aan de hand van de cursus Compétences.
4. Didactiek : de didactische aanpak van taalinitiatie en praktijkvoorbeelden + didactische opdracht (zie Toledo)
5. 'Carnet de bord' :
• Je schrijft een tekst waarin je jezelf voorstelt.
• Je leest een Franstalig boek en beschrijft je persoonlijke leeservaring (zie Toledo voor suggesties).
• Je maakt voor elk hoofdstuk uit de cursus Compétences een motiverende (spreek)oefening (met je groepje van de conversatietafels).
• Facultatief: Je vermeldt alle andere activiteiten die je ondernomen hebt om je Frans te verbeteren (zie suggesties op Toledo).
Toelichting werkvorm
Voor de lessen Frans worden de studenten heringedeeld per niveau. De lessen worden voor beide klassen parallel georganiseerd zodat deze herindeling vlot kan verlopen. De verdeling van de groepen gebeurt tijdens de eerste les.
De basisgrammatica en -woordenschat worden via zelfstudie verworven en moeten ingeoefend worden aan de hand van een oefeningenpakket (Dossier d’exercices) op Toledo en het online leerplatform bij de handboeken Grammaire de base en Lexique de base.
Tijdens de lessen taal wordt gewerkt met het handboek Grammaire de base en de cursus Connaissances. Er worden ook regelmatig monitoraten georganiseerd om studenten te remediëren.
Gespreid over het semester worden er 4 conversatietafels georganiseerd tijdens de contacturen. Tijdens deze conversatietafels (4 x 1u) wordt gewerkt met het handboek Lexique de base en de cursus Compétences. Alle studenten bereiden deze conversatietafels voor door de woordenschat van het behandelde hoofdstuk uit Lexique de base te studeren, het daarbij horende cursusmateriaal in de cursus Compétences door te nemen en het betreffende hoofdstuk van de online luister- en leesmodule te doorlopen. Tijdens de conversatietafels wordt klasoverstijgend gewerkt. De conversatietafels worden geleid door studenten die het mondeling Frans goed beheersen. De aanpak van de conversatietafels wordt tijdens de contacturen besproken met de studenten en de studenten die de conversatietafels moeten leiden krijgen hiervoor ook coaching.
Er wordt tijdens het eerste jaar ook een luikje didactiek gegeven waarin de didactische aanpak van taalinitiatie toegelicht wordt en heel wat praktijkvoorbeelden aangereikt worden. Alle studenten moeten een didactische opdracht maken (meer info wordt meegedeeld via Toledo), zij worden hiervoor gecoacht tijdens een (verplicht) monitoraat.
Alle studenten moeten een 'carnet de bord' maken en krijgen daartoe een aantal opdrachten (zie Toledo).
Evaluatieactiviteiten
Frans 1 (B-ODISEE-O73582)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Permanente evaluatie
1. Basistoets met cesuur op 80%
De studenten krijgen meerdere kansen om de basistoets af te leggen. De data worden via Toledo meegedeeld.
Het resultaat van de basiskennistoets wordt niet meegenomen in het eindcijfer van het OPO Frans 1.
- Indien de student geslaagd is op de basiskennistoets en op het examen dan wordt het cijfer van het examen toegekend.
- Indien de student geslaagd is op de basiskennistoets en niet op het examen, dan wordt het cijfer van het examen toegekend.
- Indien de student geslaagd is op het examen en niet op de basiskennistoets, dan wordt het cijfer herleid naar een 9/20.
- Indien de student een tekort heeft voor zowel basiskennistoets als examen, dan wordt het cijfer van het examen toegekend.
2. Didactische opdracht taalinitiatie
3. Carnet de bord
Schriftelijk en mondeling examen in januari
Het schriftelijke examen omvat de volgende delen:
- Cursusdeel Connaissances
- Leesoefening
- Luisteroefening
- Schrijfoefening
Het mondeling examen bestaat uit een gesprek over de carnet de bord en de conversatietafels
Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.
Toelichting bij herkansen
In principe worden alle onderdelen van de evaluatie opnieuw afgelegd.
Er gelden op deze regel echter drie uitzonderingen:
- Wie voor de basistoets 80% of meer behaalde, hoeft dit onderdeel niet opnieuw af te leggen.
- Wie voor het onderdeel 'spreken' 70% of meer behaalde, hoeft het mondeling examen niet opnieuw af te leggen.
- Wie voor de didactische opdracht 50% of meer behaalde, hoeft dit onderdeel niet opnieuw af te leggen.
De carnet de bord wordt voor ALLE niet-geslaagde studenten vervangen door een nieuwe opdracht (zie Toledo).