Wiskunde 1 (B-ODISEE-OBL51A)

4 studiepuntenNederlands40 urenEerste semesterEerste semester
Wittebolle Veerle (coördinator) |  Wittebolle Veerle
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Volgende doelstellingen dienen behaald te worden:

  • Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels op niveau van het leren van de leerlingen. 
  • Ik formuleer denkwijzen, instructies en gerichte vragen, gericht op de concepten en principes met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, met gebruik van de juiste vakterminologie, wat leidt tot een heldere en begrijpelijke communicatie van wiskundige concepten aangepast aan het begripsniveau van  de leerlingen. 
  • Ik ontwerp zelfstandig functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, volgens de didactische krachtlijnen van wiskunde.
  • Ik ontwerp zelfstandig functionele, gestructureerde en inhoudelijk rijke bordschema's met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, volgens de didactische krachtlijnen van wiskunde. 
  • Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten, met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, vanuit een kritische houding, en kan dit indien nodig aanpassen, wat leidt tot het verbeteren van de leerervaring en het bereiken van leerdoelen. 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Wenselijke aanvangscompetenties:

  • De student beheerst alle leerinhouden wiskunde uit de lagere school.
  • De student beschikt over een vlotte rekenvaardigheid (zonder gebruik van een rekenmachine)

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL05B : Wiskunde: leerinhouden en didactiek 1.1-met oefenbegeleiding (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBL07B : Wiskunde: leerinhouden en didactiek 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Wiskunde 1 (B-ODISEE-OBL52a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht40 urenEerste semesterEerste semester
Wittebolle Veerle
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Didactische krachtlijnen

  • Betekenisvolle situaties
  • Concreet - Schematisch - Abstract (CSA-model)
  • Inzichtelijke aanpak
  • Belang van correct wiskundig verwoorden
  • Automatiseren - memoriseren
  • Inductief werken
  • Gebruik van verhoudingstabellen

Meetkunde

  • Basisbegrippen​
  • Vormleer ​
  • Meetkundige relaties ​
  • Ruimtelijke oriëntatie​

Bewerkingen

  • Maal- en deeltafels​
  • Cijferen (met natuurlijke getallen)

Handboeken:

  • Branselaer, M. et al. (2021). Wiskunde=wijs! (3de editie). Owl Press (ISBN 9789463933995)
  • Van Hijfte, J. (2021). De basis wiskunde voor de lagere school (2de editie). Acco learn (2de editie). (ISBN 9789463448291)

Toledo:

  • cursusmateriaal bij dit vak

Dit OPO is gericht op het aanbrengen van de didactiek van wiskunde in de lagere school.

Via activerende hoorcolleges gaan studenten aan de slag om zich deze didactiek eigen te maken. 

Naast opdrachten tijdens de les zullen studenten ook thuis verder aan de slag gaan om deze didactische principes verder in te oefenen.

 

(De basiskennis omtrent rekenen (het zelf kunnen rekenen) wordt niet apart ondervraagd in dit OPO maar zit altijd geïntegreerd in het didactisch correct uitwerken van oefeningen.)

Studenten dienen hun basiskennis zelfstandig bij te spijkeren. Er worden vrijblijvende monitoraten voorzien om de studenten hierbij te ondersteunen.)

 

 

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde 1 (B-ODISEE-O73575)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De score voor dit OPO wordt volledig bepaald door de prestatie op het schriftelijk examen.

De student dient 10/20 te behalen om geslaagd te zijn voor dit OPO.

Enkele aandachtspunten:

  • De student lost op het examen de oefeningen op volgens de aangeleerde didactiek in de lagere school . (Werkwijzen uit de middelbare school (ook al zijn ze correct) rekenen we niet juist aangezien deze niet bruikbaar zijn in de lagere school.)
  • We verwachten een correct gebruik van vaktaal en notatiewijzen (ook in schematische voorstellingen) én een correcte uitkomst. (Wanneer grootheden niet benoemd zijn, of eenheden niet vermeld zijn, kan de student niet alle punten halen voor dit deel van de desbetreffende opgave. Idem voor het foutief noteren van vermenigvuldigingen (bijv. in de lagere school is het x en niet . ) of het foutief gebruik van het gelijkheidsteken.)
  • Voor het examen vakdidactiek wiskunde 1 mag je geen rekentoestel of app gebruiken.
  • Alle vragen dienen binnen de voorziene tijd opgelost te worden.

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.