Professionele vaardigheden 1 (B-ODISEE-OBK57A)

3 studiepuntenNederlands30 urenBeide semestersBeide semesters
Claes Freya (coördinator) |  Banck Ilse |  Claes Freya |  Hubrechts Loes |  Wouters Nele
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Ik sta kritisch ten opzichte van mijn eigen taakopvatting als leraar en toon durf in mijn handelen als leraar en neem acties om mijn handelen bij te sturen.

Ik toon initiatief en eigenaarschap in mijn leerproces ten aanzien van mijn professioneel handelen.

Ik kan professionele vaardigheden inzetten: een begeleidingsinstrument hanteren & zingen samen met kleuters, expressie & lichaamshouding inzetten. 

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Professionele vaardigheden 1 (B-ODISEE-OBK57a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum30 urenBeide semestersBeide semesters
Banck Ilse |  Claes Freya |  Hubrechts Loes |  Wouters Nele
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Zowel het OPO Persoonlijke en professionele ontwikkeling als het OPO Professionele vaardigheden vallen onder ‘OLR 3 Professionele Identiteit’. Beide OPO’s staan in het kader van je eigen functioneren en groei als leraar. De manier waarop je lesgeeft is de uitdrukking van je eigen persoon. Dit wordt onderzocht in Persoonlijke en professionele ontwikkeling: Wie ben jij als leerkracht? Wat zijn je waarden en normen, je motivatie, je talenten ed. Daarnaast zijn er een aantal basisvaardigheden die belangrijk zijn binnen het beroep van leraar. Om een goed leraar te zijn heb je deze vaardigheden nodig. Deze worden onder de loep genomen en getraind in het OPO Professionele vaardigheden.

Onder deze vaardigheden vallen:

  • Begeleidingsinstrument spelen & zingen met kleuters
  • Expressie en lichaamshouding inzetten

Deze vaardigheden worden aangevuld met ontwikkeling en training van attitudes:

  • Beslissingsvermogen 

  • Kritische ingesteldheid 

  • Leergierigheid en eigenaarschap 

  • Creativiteitszin 

  • Speelsheid

Ondersteunende artikels en oefeningen worden aangeboden via Toledo Ultra.

Begeleidingsinstrument: ukelele (meer info over vereisten en mogelijkheden voor aankoop vind je op Toledo Ultra).

Bij de start van het OPO maken studenten kennis met hun eigen inzichten omtrent hun professioneel zelfverstaan.

De student bepaalt nadien zijn eigen parcours binnen de trainingen en leergemeenschappen die door docenten als experts en ondersteuner in het leerproces van de student worden aangeboden.

Evaluatieactiviteiten

Professionele vaardigheden 1 (B-ODISEE-O73601)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Presentatie, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

De evaluatie bestaat uit 3 onderdelen:

- Aanwezigheid en inzet tijdens de trainingen: er worden een aantal verplichte sessies aangboden daarnaast kan de student zelf bepalen aan welke trainingen hij/zij nood heeft (maar is daarop wel aanwezig).

- Vaardigheidstoets Zang- en ukelele.

- Presentatie van groei in professionele vaardigheden en gebruik van vormingsdoelen (attitudes) met toelichting van gemaakte keuzes.

 

- Bijwerken van professionele vaardigheden kan op zelfstandige basis met aangeboden hulpmiddelen op Toledo of via externe partners. De presentatie over de groei en inzet naar versterking van professionele vaardigheden kan hernomen worden.

- Zang- en ukelel test kan hernomen worden.