Didactische stage 3/2 (B-ODISEE-OBK37A)

7 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Banck Ilse (coördinator) |  Banck Ilse |  N.
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Didactische stage 3/2 (B-ODISEE-OBK40a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semestersBeide semesters
Banck Ilse |  N.
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Het stagetraject bestaat uit werkplekleren, actieve stages, observatie- en participatiedagen én leergroepen (in de hogeschool):

  • algemene toelichting en verwachtingen bij al deze onderdelen: zie stagewebsite http://student.odisee.be/onderwijs/bakobrussel
  • data van stages in een stageschool: zie academische kalender én stagewebsite http://student.odisee.be/onderwijs/bakobrussel
  • data van leergroepen op Odisee: zie academische kalender + in onderling overleg met leergroepbegeleider
  • officiële documenten en opdrachten ifv stage: zie stagewebsite http://student.odisee.be/onderwijs/bakobrussel

In bepaalde gevallen dient een afwijking van de ECTS-fiche te worden opgemaakt, bijvoorbeeld:

  • in het geval van kortlopende buitenlandse stages
  • in het geval de student een stage opneemt in een andere periode dan voorzien in de academische kalender van de opleiding
  • in het geval van een EVC-procedure, die kan leiden tot een gehele of gedeeltelijke vrijstelling.

Om de eventuele afspraken die afwijken van de bepalingen in de ECTS-fiche tussen een student en een docent vast te leggen, gebruikt de student het formulier ‘Afwijkingen van de ECTS-afspraken’. Hij/zij kan dit formulier afhalen bij de dienst Studentenadministratie van zijn campus of downloaden van het studentenportaal. Dit formulier vermeldt o.m. opleidingsonderdeel, docent, student, de overeengekomen bepalingen en een handtekening van de betrokken student, docent en de verantwoordelijke trajectbegeleiding. Na ondertekening bezorgt de student een exemplaar aan de dienst Studentenadministratie van de campus.

Handleiding bij de leergroepsessies: zie TOLEDO

Zie stagewebsite https://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel/fase-3/

 

1 sp. Werkplekleren (B-ODISEE-OBK41a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semestersBeide semesters
Banck Ilse |  N.
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Onder dit OLA valt zowel werkplekleren, als EHBO

1/ Werkplekleren: Wat en waarom?

Werkplekleren kan men omschrijven als een actief en constructief leerproces, dat steunt op concrete ervaring en plaatsvindt in een echte arbeidssituatie met de werkelijke uitdagingen en problemen uit de (toekomstige) arbeidspraktijk als leerobject. We zijn ervan overtuigd dat we via werkplekleren:

  • (leer)situaties voor de studenten kunnen scheppen in een realistische klas- en schoolomgeving waar studenten kunnen oefenen en groeien in bepaalde competenties;
  • het werken aan (persoonlijke) leerdoelen kunnen stimuleren in een beoordelingsvrije omgeving;
  • het reflecteren van de studenten kunnen uitdiepen;
  • de theorie zinvol kunnen koppelen aan een concrete ervaring.

Concreet zullen de studenten  in de school / kleuterklassen participeren, observeren en actieve opdrachten uitvoeren. Dit wordt op de hogeschool begeleid vanuit:

  • leerdoelen gekoppeld aan OPO’en (dit gebeurt tijdens begeleid zelfstandig leren + in de leergroepen);
  • persoonlijke leerdoelen die de student zelf selecteert en formuleert vanuit zijn talenten/kwaliteiten én vanuit zijn competenties (dit gebeurt in de leergroepen);
  • de verwachte stagecompetenties/leerdoelen voor 3de opleidingsfase eBaKO,
  • OPO ZORG of OLO Toverbos,
  • OPO bachelorproef.

De studenten moeten duidelijk en tijdig communiceren met één betrokken leerkracht, die fungeert als aanspreekpersoon voor de student, over de leerdoelen en bijhorende acties die uitgevoerd zullen worden. Deze aanspreekpersoon coördineert op basis van de leerdoelen in welke klas(sen) de studenten kunnen staan.

Wat verwachten we van de student? ie https://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel/

De student legt ook een (digitale) stagemap aan en elke dag WPL wordt ook grondig voorbereid. De (digitale) stagemap wordt door de leergroepbegeleider opgevolgd in TEAMS. De student voorziet op de stageplaats ook een (digitale) stagemap en maakt hierover duidelijke afspraken met de stagementoren.

B/ EHBO

Eerste Hulp Bij Ongevallen (EHBO) wordt tijdens de lerarenopleiding aangeboden zodat je als leerkracht competent zou worden om wanneer er een ongeval op school gebeurt adequaat zou kunnen handelen.
Onderstaande inhouden komen aan bod:

  • basisprincipes met de 4 stappen bij EHBO
  • reanimeren en defibrilleren
  • problemen met bewustzijn o.a. flauwte, astma en kortademigheid, hyperventilatie, onderkoeling, hitteslag, zonneslag, hersenschudding
  • verslikking
  • vergiftiging
  • hartinfarct en beroerte
  • insectenbeten en -steken
  • bloedingen en verzorging hiervan
  • wonden: van de huid; door brand
  • letsels aan: hoofd- en wervels; spieren, botten en gewrichten
  • chronische ziektes: diabetes, epilepsie
  • technieken: stabiele zijligging, Heimlichmanoeuvre, rugstoot, verbanden aanleggen, hoofd immobiliseren, Rautek, F.A.S.T.-test.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=31427

1/ Werkplekleren

De dagen werkplekleren staan vooral in het teken van LEREN en GROEIEN + een onderzoekende houding aannemen ifv LEVENSLANG LEREN.

Natuurlijk, om echt te kunnen leren, is er voldoende gerichte feedback nodig. In de opleiding gaat de leergroepbegeleider in leergroepsessies aan de slag met studenten ifv hun persoonlijke leerdoelen en persoonlijke leernoden. Studenten krijgen ook regelmatig feedback en feedforward ifv hun groeiproces.

We vragen aan de mentoren op de werkplek om schriftelijk en/of mondeling feedback te geven aansluitend bij de leerdoelen die de studenten willen bereiken. De feedback is belangrijk in functie van het leerproces van de student. Daarom moet de student vooraf duidelijk aangeven waar hij wil aan werken, wat hij wil oefenen, zodat de mentor hier gericht kan naar kijken en feedback op kan geven (zie document kijkwijzer voor mentoren – zie stagewebsite).

2/ EHBO

Via lesopdrachten wordt de theorie verwerkt in kleine groep.
Tijdens de praktijk gaat de student actief de basisprincipes van EHBO, reanimeren en defibrilleren, technieken i.v.m. EHBO en verzorgen van wonden aanleren.

2 sp. Toverbos (B-ODISEE-OBK42a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semestersBeide semesters
Banck Ilse |  N.
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Het Toverbos is een methode waarbij je aan de hand van (dieren)handpoppen aan de slag gaat met de sociaal emotionele vaardigheden van kinderen. Je speelt zelf mee in het Toverbos als grote vogel. Op die manier kan je meespelen, observeren en begeleiden.

Inhoud:

Er zijn twee introductiemomenten voorzien waarbij de achtergrond en de methode op zicht toegelicht wordt. We verkennen de theorie maar gaan ook al spelend aan de slag met het Toverbos.

  • Hoe verloopt een sessie van het Toverbos?
  • Welke veelvoorkomende problemen zijn er?
  • Welke mogelijke oplossingen zijn er?

Later zijn er supervisiesessie waar aan de hand van videofragmenten wordt ingegaan op eigen ervaringen van de studenten. Dingen die goed lopen worden gedeeld en oplossingen voor moeilijkheden gezocht.

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=24119

Malfait, C., Jeannin, N. ( 2012). Emoties in de kleuterklas. Tielt: Lannoo

Er worden minstens 10 Toverbos sessies gegeven in een kleuterklas. De student filmt deze sessies en schrijft een reflectieverslag.

Tijdens de supervisiesessies brengt de student een filmfragment mee dat bruikbaar is tijdens deze sessie. In de supervisiesessie worden goede praktijken gedeeld en besproken. Indien er zich moeilijkheden voordoen, worden deze ook besproken en geanalyseerd.

De bespreking van de supervisie kan verwerkt worden in het uitvoeren van de volgende sessie en vervolgens in het reflectieverslag. Student toont zo aan dat hij groeit in het begeleiden van toverbos-sessies.

Na de gegeven sessies en supervisies dient de student de verschillende reflectieverslagen in met daarbij de  bijhorende filmfragmenten (zie evaluatie).

Evaluatieactiviteiten

Didactische stage 3/2 (B-ODISEE-O72718)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OBK40a - Didactische stage 3/21-20/20 puntenschaal
OBK41a - WerkpleklerenGeslaagd / Niet geslaagd
OBK42a - Toverbos1-20/20 puntenschaal

1. Didactische stage 3/2 OBK40a

Meer uitleg: zie stagewebsite http://student.odisee.be/onderwijs/bakobrussel​

Een stagebeoordeling is een permanent proces waarbij wordt gesteld dat de opleiding de eindverantwoordelijkheid m.b.t. de stage-evaluatie draagt. De stagementor reikt de nodige elementen aan op basis van de feedback aan de student maar de stagebegeleider interpreteert deze rapportering, formuleert conclusies en zet ze eventueel om in een kwalitatieve beslissing.

  • Verschillende elementen spelen mee in de eindbeoordeling van de stage:
  • verslag mentor
  • verslag van stage-bezoeker
  • inhoudelijke voorbereiding op de stage (zowel schriftelijk, mentaal els materieel)
  • zelf-evaluatie van de student + mondelinge en schriftelijke reflectie + stem van de student

De student wordt permanent geïnformeerd gedurende het academiejaar over de competenties die al of niet worden bereikt, over de progressie en over de mogelijkheid tot slagen. Dit gebeurt schriftelijk met een tussentijds rapport en wordt (eventueel) mondeling toegelicht door de stagebegeleider.

Het is ook belangrijk om op te merken dat bij de stage-evaluatie:

  • rekening gehouden wordt met de ijk/breekpunten van de opleiding + een score toegekend wordt op basis van de beoordelingsschaal. (beide documenten zijn terug te vinden op stagewebsite http://student.odisee.be/onderwijs/bakobrussel)
  • een onvoldoende op 1 van de opgesomde deelrubrieken (zie hierboven), al kan leiden tot een onvoldoende als tussentijdse - of eindscore.
  • de tussentijdse scores niet via een automatisch gemiddelde omgezet worden in een eindscore.

 

Studenten met een examencontract worden eenmalig beoordeeld op volgende elementen

  • verslag mentor
  • verslag + score stage-evaluator
  • stagemap (die na de stageperiode ingediend wordt)

2. Werkplekleren OBK41a

EHBO

vaardigheidstoets (op 15 punten):

  • vier stappen in eerste hulp
  • een reanimatie uitvoeren met of zonder AED-toestel
  • een techniek uitvoeren

mondeling examen, reproductievragen, d.m.v. een probleemanalyse (op 5 punten).

WERKPLEKLEREN

  • aanwezigheid en betrokkenheid in leergroepen en tijdens coachingsvoormiddag
  • eigenaarschap van de student tijdens leergroepen, tijdens coachingsvoormiddag en op werkplekleren
  • reflectievermogen van de student

! Een NIET GESLAAGD voor dit onderdeel WERKPLEKLEREN, leidt automatisch tot niet geslaagd voor dit OLA en voor het volledige OPO.

3. Toverbos OBK42a

Formatieve evaluatie: Tijdens het academiejaar zijn er supervisie-sessies gepland, waar studenten en coaches feedback geven. Elke student brengt relevante filmfragmenten mee en die worden dan besproken. Het is de bedoeling dat de studenten met de feedback aan de slag gaan ifv verder leren. 

Summatieve evaluatie: De student dient tegen 10juni 2024 het logboek in, met

  • van minstens 10 sessies Toverbos een reflectieverslag en
  • twee filmpjes (top en flop) en
  • een eindreflectie. 
  • De student toont niet alleen aan dat hij getoverbost heeft, maar ook welke stappen hij ondernam om te groeien in de begeleiding als Grote Vogel. 
  • Optioneel kan de student één kleuter binnen en buiten het Toverbos volgen: dan wordt de score van de student met één punt opgetrokken.
  • Details over de inhoud van de filmpjes, de reflecties, en de beoordelingscriteria kan de student raadplegen in het logboek / op Toledo.
  • Afspraken bij de score-evaluatie TOVERBOS
    • een score van 8/9 op dit onderdeel: de student kan dit tolereren maar ktijgt dan geen certificaat 
    • een van 7 of minder: de student moet dit hernemen in 2de zit.Een vervangopdracht wordt dan besproken met de betreffende docenten.

Volgende onderdelen van dit opleidingsonderdeel zijn niet-herkansbaar binnen hetzelfde academiejaar. Het behaalde resultaat voor het onderdeel geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.

  • OBK40a - Didactische stage 3/2
  • OBK41a - Werkplekleren

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OBK40a - Didactische stage 3/2 (over academiejaar)
  • OBK41a - Werkplekleren (over academiejaar)
  • OBK42a - Toverbos (binnen en over academiejaar)

OBK42a - Toverbos is herkansbaar in examenperiode 3. De student bespreekt de aangepaste evaluatiemodaliteiten met de verantwoordelijke docent.