Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16472&OPLID=66
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. De kleuter in de superdiverse, meertalige en (groot)stedelijke context (B-ODISEE-OBK13a)
Inhoud
MEER UITLEG: zie OPO-fiche op TOLEDO
- Introductie (Groot)stedelijkheid – voorsteden: geschiedenis, demografie, identiteit, eigenheid van (groot)steden, politiek, …
- Introductie bij een aantal organisaties in Brussel, die Nederlandstalige scholen ondersteunen
- Begrippen diversiteit, superdiversiteitsstimulerende grondhouding
- Methodieken rond diversiteit: Dit ben Ik in Brussel, Baloena, Jordy, diversiteit in prentenboeken
- Good practices in de kleuterklas
- Inspiratiedagen rond ervaringskansen in de kleuterklas: exploratietocht, beeldend werken, muzikaal werken,...als middel om tot interculturele dialoog te komen
- Theorie Tweede-taal-verwerving
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=23111
Via Toledo zal er aangeboden studiemateriaal verschijnen. We maken gebruik van DIVA: http://www.diversiteitinactie.be/, http://www.lesgeveninbrussel.be/, http://www.onderwijscentrumbrussel.be/over-ocb. en https://www.schoolzonderracisme.be/.
Johan Leman, Ann Trappers & Foyez vzw (Red.)
Spirituele en grootstedelijke zachte trance
Foyer vzw - Dienst Interculturele Bemiddeling (2016). Achter elke taal schuilt een cultuur. Foyer vzw Brussel in samenwerking met CGG Brussel.
Foyer vzw (2016). La cucina di Mamma Mina - Smaken uit 70 jaar Italiaanse migratie. Foyer vzw Brussel.
Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Van startbekwaam naar stadsbekwaam, Ruben Fukkink en Ron Oostdam (red;), Coutinho, 2016
Superdiversiteit: Hoe migratie onze samenleving verandert. Dirk Geldof (Auteur)
Onzekerheid: over leven in de risicomaatschappij. Dirk Geldof (Auteur)
Toelichting werkvorm
Eigenaarschap
Naast de 'traditionele' contacturen met docenten, kennen we een groot belang toe aan zelfgestuurd leren/begeleid zefstandig leren: als student werk je aan persoonlijke en opleidingsspecifieke leerdoelen. Je wordt gecoacht door de docent, waarbij veel initiatief van de student zelf wordt verwacht: 'Gecoacht worden' impliceert immers ook 'jezelf laten coachen': Zelf contact opnemen met je begeleider-initiatief voor feedback en ermee aan de slag gaan. Meer informatie staat uitgeschreven op de vakkenfiche die je kan terugvinden op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
De kleuter in de superdiverse, meertalige en (groot)stedelijke context (B-ODISEE-O70362)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Evaluatie Deel 1: Werkstuk ' Brede school' /10 - deadline: 13 juni 2024
We evalueren de kerndoelen 8.1 en 11.2 en die vertalen zich concreet in volgende evaluatiecriteria: Zie ook uitgeschreven leerdoel BZL
Heeft de student inzicht in
- het concept brede school
- transfer van het concept brede school in theorie naar praktische uitwerking ervan
- hoe samenwerking met externe partners het welbevinden en de leerkansen van kleuters kan vergroten
Evaluatie Deel 2: Tijdens de presentatieweek moet de student het leerdoel 'diversiteitsaspecten religie, gender, lichamelijk diversiteit' toelichten a.d.h.v. een groepsgesprek Binnen de groep kiest elke student 1 diversiteitsaspect dat hij toelicht; in het gesprek toont de student dat hij ook linken kan leggen met de andere diversiteitsaspecten. /30
De student kiest zelf kiezen hoe hij toont dat hij dit leerdoel bereikt heeft:
- paper met mondelinge toelichting
- presentatie
- mondelinge rapportering
- portfolio
- filmpje met mondelinge toelichting
- ...
We evalueren de kerndoelen 10.1, 11.3 en 11.12 en die vertalen zich concreet in volgende evaluatiecriteria: zie ook uitgeschreven leerdoel BZL
Heeft de student inzicht in het gekozen diversiteitsaspect:
- de inhoud die toegelicht wordt is correct
- vanuit het bekeken diversiteitsaspect kan de student in gesprek gaan omtrent andere inhouden
Kritische ingesteldheid
- Kritische houding ten aanzien van gebruikte bronnen
- Kritische ingesteldheid ten aanzien van eigen beweringen
Diversiteitsdenken
- De student wil/kan zaken vanuit verschillende perspectieven bekijken
- De student heeft eigen referentiekader bevraagd
- De student wil/kan in interactie gaan met andere visies
Evaluatie deel 3:
A/ Tijdens de presentatieweek zal de student het leerdoel 'de student kan een 'gangbaar' thema/BC uitwerken, gebruik makend van de aanwezige (klas)diversiteit' toelichten: /40
We evalueren de kerndoelen 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.6, 1.12, 1.13, 1.14, 3.1, 3.2, 3.3 en die vertalen zich concreet in volgende evaluatiecriteria: zie uitgeschreven leerdoel BZL
De student kiest zelf hoe hij het leerdoel uitschrijft: dit mag schematisch of in doorlopende tekst. De beoordeling wordt gegeven op basis van de mondelinge uiteenzetting. Na de uiteenzetting dient de student zijn schriftelijke voorbereiding in.
B/ Tijdens de presenatatie week: schriftelijke toets over theorie tweede-taal-verwerving /20
Indien je niet slaagt voor onderdeel 1, 2, 3A kan je niet slagen voor dit OPO. Indien dit het geval is, wordt het laagste cijfer behouden.
Naast de eindbeoordeling (summatieve evaluatie) hechten we groot belang aan formatieve, ofwel tussentijdse evaluatie. Formatieve evaluatie is evaluatie gericht op het stimuleren van verder leren: de informatie uit deze tussentijdse toetsing moet door de student daadwerkelijk gebruikt worden voor verder leren (Vermunt & Sluijsmans, 2015). In de opleiding kiezen we ervoor om de feedbackcyclus: feed-up, feed-back, feed-forward (Hattie, 2014) te hanteren bij de formatieve evaluatie. De student kan alleen een eindscore behalen voor dit OPO indien hij/ zij deze feedbackcyclus aantoonbaar heeft doorlopen, en dus ook actief deelneemt aan de contactmomienten én formatieve evaluatiemomenten, d.w.z. effectief partcipeert aan de tussentijdse reflectiegesprekken.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansing is het mogelijk om de delen waarvoor de student een onvoldoende behaalde te hernemen:
A) Leerdoel: De student kan een 'gangbaar' BC uitwerken, gebruik makend van de aanwezige (klas)diversiteit: De docent geeft zelf een thema/BC aan, dat de student uitwerkt.
B) Leerdoel: Diversiteitsaspecten gender, religie en lichamelijke diversiteit. Eén diversiteitsaspect werk je naar keuze uit. Deze dien je te herwerken of opnieuw in te dienen op basis van de gegeven feedback.
C) Leerdoel: opdracht brede school.
D) Evaluatie contacturen Nederlands: idem eerste zittijd.