Onderwijskunde kleuteronderwijs 2.2 (B-ODISEE-OBK11A)

3 studiepuntenNederlands22 urenTweede semesterTweede semester
Vandenberghe Katrien (coördinator) |  Banck Ilse |  Vandenberghe Katrien
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderwijskunde kleuteronderwijs 2.2 (B-ODISEE-OBK11a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenTweede semesterTweede semester
Banck Ilse |  Vandenberghe Katrien
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

  • Ondernemingszin stimuleren bij kleuters + toepassing: terugblikken, leren kiezen en andere dikwijls terugkerende onderwijsactiviteiten (zie maximaal megataal)
  • Executieve functies stimuleren bij kleuters
  • Differentiëren in de kleuterklas
    • Kader binnenklasdifferentiatie 
    • Kader co-teaching
    • contractwerk 
  • Schoolrijpheid bij kleuters en de kindrijpe school
  • Seksuele identiteitsontwikkeling 

Naast de ‘traditionele’ contacturen met docenten, kennen we een groot belang toe aan begeleid zelfstandig leren: als student werk je aan persoonlijke en opleiding-specifieke leerdoelen. Je wordt gecoacht door de docent, waarbij veel initiatief van de student zelf wordt verwacht: ‘gecoacht worden’ impliceert immers ook ‘jezelf laten coachen’: zelf contact opnemen met je begeleider initiatief nemen voor feedback en ermee aan de slag gaan.

Tijdens begeleid zelfstandig leren gaat de student aan de slag met een aantal leerdoelen. Meer uitleg: zie Toledo

Evaluatieactiviteiten

Onderwijskunde kleuteronderwijs 2.2 (B-ODISEE-O70360)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

A/ MONDELINGE TOETS op 14 punten

Wat wordt geëvalueerd in deze mondelinge toets?

  • Ondernemingszin
  • Executieve functies (hiervoor neemt de student het voorbereidend werk van BZL executieve functies mee naar het examen) 
  • Schoolrijpheid en de kindrijpe school
  • Differentiëren in de kleuterklas (Kader binnenklasdifferentiatie - co-teaching - contractwerk)
  • Seksuele identiteitsontwikkeling

Indien de student een onvoldoende behaalt op de toets, leidt dit onmiddellijk tot een onvoldoende voor dit OPO. Waarom is dat? (inzicht in) de inhouden, die geëvalueerd worden in deze toets, zijn essentieel voor het verdere verloop van de opleiding. 

B/ VOORSTELLING ONTWERP KEUZEBORD tijdens de contacturen + foto en verantwoording opladen op toledo. De juiste datum wordt meegedeeld via Toledo. Staat op 3 punten.

Tijdens begeleid zelfstandig leren, werkt de student aan een leerdoel rond 'kinderen begeleiden bij het keuzeproces'. De output van dit leerdoel is een ontwerp van een keuzebord + verantwoording. Het presenteren van deze opdracht is verplicht om een eindscore voor dit OPO te kunnen behalen.

C/ Opdracht dikwijls terugkerende onderwijsactiviteiten (maximaal megataal). Opladen op toledo ten laatste op de dag van de mondelinge toets. Staat op 3 punten.

Tijdens begeleid zelfstandig leren, werkt de student aan een leerdoel rond dikwijls terugkerende onderwijsactiviteiten vanuit het boek: maximaal megataal van Algoet, M. De opdracht wordt opgeladen op toledo en is verplicht om een eindscore voor dit OPO te kunnen behalen.

Naast de eindbeoordeling (summatieve evaluatie) hechten we groot belang aan formatieve, ofwel tussentijdse evaluatie. Formatieve evaluatie is evaluatie gericht op het stimuleren van verder leren: de informatie uit deze tussentijdse toetsing moet door de student daadwerkelijk gebruikt worden voor verder leren (Vermunt & Sluijsmans, 2015).

In de opleiding kiezen we ervoor om de feedbackcyclus: feed-up, feed-back, feed-forward (Hattie, 2014) te hanteren bij de formatieve evaluatie.

De student kan alleen een eindscore behalen voor dit OPO indien hij/zij deze feedbackcyclus aantoonbaar heeft doorlopen, en dus ook actief deelneemt aan de formatieve evaluatiemomenten, d.w.z. effectief participeert aan de tussentijdse coachings i.v.m. de leerdoelen (begeleid zelfstandig leren). 

Idem 1ste zittijd.

Indien de student een voldoende heeft behaald op 1 van de evaluatie-onderdelen (mondeling examen, voorstelling ontwerp keuzebord, opdracht 'dikwijls terugkerende onderwijsactiviteiten'), wordt die score uit eerste zittijd overgenomen.