Analysis, Design & Testing: Server Applications (B-ODISEE-OBI75A)

5 studiepuntenNederlands48 urenTweede semesterTweede semester
Vandenbogaerde Hans (coördinator) |  Vandenbogaerde Hans
Kernteam Toegepaste informatica (BA)

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:

https://ekd.odisee.be/pages/opokerndoel.aspx?OID=22609&OPLID=51&taal=N

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

Aangewezen

  • Geslaagd zijn voor Business Processes 
  • Geslaagd zijn voor Project Management 
  • Geslaagd zijn voor Database Development
  • Geslaagd zijn voor Software Engineering Fundamentals
  • Geslaagd zijn voor Analysis, Design, Testing: Desktop Applications

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Analysis, Design & Testing: Server Applications (B-ODISEE-OBI75a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht48 urenTweede semesterTweede semester
Vandenbogaerde Hans
Kernteam Toegepaste informatica (BA)

  • FA - use cases enz, toestandsdiagrammen, sequentiediagrammen
  • Design - design principes + design patterns + API backend
  • Testing - overige test design technieken
  • Testing - Gherkin + Cucumber (revisited) + Front testen met Selenium
  • Testing - API-testing
  • Develop - Object Relational Mapping (ORM) en transacties
  • Develop - Spring Boot Thymeleaf + webtoepassing
  • Develop - Spring Boot API // Java Fx front → Vue.js front
  • DevOps - gebruik van containers, GitHub (cf. SEF), Scrum (cf. PM)
     

De lessen worden in het Nederlands gegeven
Een deel van het studiemateriaal is in het Engels        

Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten - Reflectie

  • Een deel van het studiemateriaal wordt aangeboden aan de student om zich op de volgende les voor te bereiden (flipped classroom)
  • Een deel van het studiemateriaal wordt aangeboden door de docent in een onderwijsleergesprek
  • Er is in de les gelegenheid tot toelichting van het studiemateriaal (Q&A) 
  • Voorbeelden worden uitgewekt en toegelicht
  • Studenten werken samen met andere studenten in team opdrachten uit
  • Het resultaat van de opdracht wordt aan de docent en de medestudenten gepresenteerd
  • De docent voorziet coachingmomenten in de les op basis van de voortgang van het teamwerk

Alle concrete afspraken worden via de leeromgeving bekend gemaakt. Studenten dienen de mededelingen en de informatie daar nauwgezet op te volgen.

Evaluatieactiviteiten

Analysis, Design & Testing: Server Applications (B-ODISEE-O74041)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het standaard afwezigheids- en evaluatiebeleid van de opleiding is van toepassing. Dit kan u nalezen via https://www.odisee.be/bachelor-toegepaste-informatica-afwezigheidsbeleid

Twee verplichte (Type A) teamopdrachten met deadlines respectievelijk halverwege het semester en op het einde van het semester - de juiste data en puntenverdeling worden in de leeromgeving meegedeeld

  • Per team worden wekelijks verslagen en tegen deadline een paper en de gevraagde producten ingediend
  • De wekelijkse verslagen maken duidelijk wat in de voorbije week werd afgewerkt, wat de planning is voor de volgende week en hoe de taken onder de studenten worden verdeeld
  • Elke student houdt een timesheet bij waarin de persoonlijke inspanningen aan het teamwerk duidelijk worden genoteerd, wanneer het werk geleverd werd en hoeveel tijd het in beslag heeft genomen
  • Deze timesheets worden samen met een persoonlijke reflectie toegevoegd aan de paper die voor de opdracht wordt ingediend
  • In de les die onmiddellijk volgt op de deadline, presenteren de studenten de resultaten van hun opdracht
  • De docent stelt daarbij vragen aan elke student van het team. Elk teamlid wordt verondersteld op elke vraag in verband met de opdracht te kunnen antwoorden
  • De docent beoordeelt de opdracht volgens volgende verdeling: proces 20%, producten 40%, paper 20% en verdediging 20%
  • De studenten vullen regelmatig peer-evaluaties in om de bijdrage van hun collega's in het team naar waarde te schatten
  • De docent bepaalt het individuele resultaat van de student op basis van het teamresultaat én de individuele appreciatie van de kennis en het werk van elke student

  • Openboek examen: mondeling met schriftelijke voorbereiding.
  • Hier moet de student kunnen aantonen dat hij de leerstof begrijpt en kan toepassen, zodat hij de opdrachten zelfstandig met succes zou kunnen afronden.
  • De student beschikt hierbij niet over hem bekende voorbeelden, maar krijgt een ongeziene contextbeschrijving op het examen.
  • Meer specifieke toelichting hierover zal op Toledo gepubliceerd worden.