Analysis, Design & Testing: Desktop (B-ODISEE-OBI74A)

5 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semester
Vandenbogaerde Hans (coördinator) |  Vandenbogaerde Hans
Kernteam Toegepaste informatica (BA)

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier: 

https://ekd.odisee.be/pages/opokerndoel.aspx?OID=22608&OPLID=51&taal=N

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

Aangewezen
Geslaagd zijn voor Business Processes 
Geslaagd zijn voor Project Management 
Geslaagd zijn voor Database Development
Geslaagd zijn voor Software Engineering Fundamentals

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Analysis, Design & Testing: Desktop (B-ODISEE-OBI74a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht48 urenEerste semesterEerste semester
Vandenbogaerde Hans
Kernteam Toegepaste informatica (BA)

  • BA - vpc, scope of work, processen, requirements, user stories, domain model
  • Design - OOAD met database
  • Testing - Unit testen (zoals in SEF) met enkele eenvoudige test design technieken
  • Testing - Gherkin en Cucumber voor acceptatietesten van het Model
  • Develop - Java klassen MVC + database + Java Fx front (zoals in SEF)
  • DevOps - GitHub
  • DevOps - Scrum

De lessen worden in het Nederlands gegeven
Een deel van het studiemateriaal is in het Engels        

Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

  • Een deel van het studiemateriaal wordt aangeboden aan de student om zich op de volgende les voor te bereiden (flipped classroom)
  • Een deel van het studiemateriaal wordt aangeboden door de docent in een onderwijsleergesprek
  • Er is in de les gelegenheid tot toelichting van het studiemateriaal (Q&A) 
  • Voorbeelden worden uitgewekt en toegelicht
  • Studenten werken samen met andere studenten in team opdrachten uit
  • Het resultaat van de opdracht wordt aan de docent en de medestudenten gepresenteerd
  • De docent voorziet coachingmomenten in de les op basis van de voortgang van het teamwerk

Alle concrete afspraken worden via de leeromgeving bekend gemaakt. Studenten dienen de mededelingen en de informatie daar nauwgezet op te volgen.

Evaluatieactiviteiten

Analysis, Design & Testing: Desktop (B-ODISEE-O74040)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

Het standaard afwezigheids- en evaluatiebeleid van de opleiding is van toepassing. Dit kan u nalezen via https://www.odisee.be/bachelor-toegepaste-informatica-afwezigheidsbeleid

Permanente evaluatie

Verplichte deelname - Type A

  • Twee teamopdrachten met deadlines respectievelijk halverwege het semester en op het einde van het semester - de juiste data en puntenverdeling worden in de leeromgeving meegedeeld
  • Per team worden wekelijks verslagen en tegen deadline een paper en de gevraagde producten ingediend
    De wekelijkse verslagen maken duidelijk wat in de voorbije week werd afgewerkt, wat de planning is voor de volgende week en hoe de taken onder de studenten worden verdeeld
  • Elke student houdt een timesheet bij waarin de persoonlijke inspanningen aan het teamwerk duidelijk worden genoteerd, wanneer het werk geleverd werd en hoeveel tijd het in beslag heeft genomen
    Deze timesheets worden samen met een persoonlijke reflectie toegevoegd aan de paper die voor de opdracht wordt ingediend
  • In de les die onmiddellijk volgt op de deadline, presenteren de studenten de resultaten van hun opdracht
    De docent stelt daarbij vragen aan elke student van het team. Elk teamlid wordt verondersteld op elke vraag in verband met de opdracht te kunnen antwoorden
  • De docent beoordeelt de opdracht volgens volgende verdeling: proces 20%, producten 40%, paper 20% en verdediging 20%
  • De studenten vullen regelmatig peer-evaluaties in om de bijdrage van hun collega's in het team naar waarde te schatten
  • De docent bepaalt het individuele resultaat van de student op basis van het teamresultaat én de individuele appreciatie van de kennis en het werk van elke student

  • Openboek examen: mondeling met schriftelijke voorbereiding.
  • Hier moet de student kunnen aantonen dat hij de leerstof begrijpt en kan toepassen, zodat hij de opdrachten zelfstandig met succes zou kunnen afronden.
  • De student beschikt hierbij niet over hem bekende voorbeelden, maar krijgt een ongeziene contextbeschrijving op het examen.
  • Meer specifieke toelichting hierover zal op Toledo gepubliceerd worden.