Application development fundamentals (B-ODISEE-OBI22A)
Doelstellingen
Kerndoelen:
1.3 Complexe informatie en IT-behoeften kritisch analyseren.
1.4 IT-oplossingen bedenken en modelleren.
7.1 Een oplossing voor een (complex) IT probleem kunnen ontwerpen
7.2 Een oplossing kunnen implementeren, optimaal gebruik makend van standaard- of modeloplossingen
7.3 Een integrale oplossing structureel kunnen testen en de resultaten kunnen gebruiken om het ontwerp en/of de oplossing continu te verbeteren
7.4 Een oplossing kunnen documenteren zodat anderen de oplossing kunnen begrijpen, aanpassen of instaan voor het onderhoud
Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18126&OPLID=51
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Application development fundamentals (B-ODISEE-OBI22a)
Inhoud
Je leert eenvoudige Console- en WPF-programma’s schrijven in de programmeertaal C#.
De cursus is opgedeeld in twee kwartalen. Volgende onderwerpen komen aan bod:
Kwartaal 1
- Vertrouwd geraken met de ontwikkelingsomgeving van Visual Studio
- Solutions en soorten projecten
- Instructies, variabelen en bewerkingen
- Flow-control:
- Sequenties
- Selecties
- Iteraties
Kwartaal 2
- Methoden
- Verschil tussen procedure & functie
- Implementatie & oproep
- Parameters
- Complexere datastructuren
- (Multidimensionale-) Array's, Lists, Dictionary, Stack, Queue
- ListBox, ComboBox
- WPF projecten
In beide kwartalen komen de (vereenvoudigde) stappen van softwareontwikkeling (design-build-run-optimize) en het opsporen van fouten via debuggen in Visual Studio aan bod.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26786
Het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld via het online leerplatform.
Toelichting werkvorm
Tijdens het college wordt de materie uitgelegd, geïllustreerd en toegelicht.
Kleine oefeningen zorgen ervoor dat de materie onmiddellijk wordt toegepast. Ze worden gemaakt tijdens de les en onder begeleiding en met ondersteuning van de docent.
Aansluitende opdrachten dienen om de materie verder te doorgronden en te verwerven. Ze gelden ook als voorbereiding van het volgende college. Vragen over deze opdrachten / oplossingen kunnen gesteld worden aan het begin van elk college.
Concrete afspraken in verband met deze cursus worden gepubliceerd op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Application development fundamentals (B-ODISEE-O71528)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het resultaat wordt behaald tijdens permanente evaluatie. Deze permanente evaluatie is – net zoals de cursus – verspreid over de kwartalen:
Type B - Evaluatie - maximum 30% van het totaalresultaat van dit opleidingsonderdeel, enkel wanneer het resultaat van de student hierdoor verbetert
Gedurende het semester worden op regelmatige basis informele toetsen afgenomen om de voortgang van de student te meten.
Type A - Evaluatie - 70% à 100% van het totaalresultaat van dit opleidingsonderdeel en bestaat uit twee onderdelen
- Kwartaal 1 (50% van het totaal)
- Theorietest op 30% van het totaal
- Praktijktest op 20% van het totaal
- Kwartaal 2 (50% van het totaal)
- Theorietest op 30% van het totaal
- Praktijktest op 20% van het totaal
Om te kunnen slagen moet minimum 50% behaald worden op de som van de totalen van beide praktijktesten.. Als dit percentage niet behaald wordt dan wordt het eindresultaat gelijk gesteld aan de som van de totalen van beide prakijktesten.
Het standaard afwezigheids- en evaluatiebeleid van de opleiding is van toepassing. Dit kan u nalezen via https://www.odisee.be/bachelor-toegepaste-informatica-afwezigheidsbeleid
Toelichting bij herkansen
Het resultaat wordt behaald tijdens een examen dat als volgt is opgedeeld:
- Theorietest op 60% van het totaal
- Praktijktest op 40% van het totaal
Om te slagen moet er minstens 50% behaald worden op de praktijktest. Indien dit niet het geval is, bepaalt de laagste score van de twee testen voor 100% het eindresultaat van dit OPO.