Professioneel redeneren III (B-ODISEE-OBE61A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=20344&OPLID=52
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.
Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten is het aangewezen dat de student.de kennis en vaardigheden van de OPO’s Professioneel redeneren IA, IB en Professioneel redeneren II bezit. Daarnaast moer de student enige werkveldervaring hebben.
Er wordt van de student verwacht dat hij/zij constructief kan samenwerken.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBE61B : Klinisch redeneren III (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Professioneel redeneren III (B-ODISEE-OBE69a)
Inhoud
In het OPO professioneel redeneren 3 gaan we dieper in op ergotherapie vanuit sociaal-maatschappelijk perspectief. We zoomen in op population-based care, het preventietraject en staan stil bij huidige ontwikkelingen en tendensen in het beroep op macro-niveau.
Thema's die aan bod komen:
- Community based en community development
- Intersectionaliteit
- Sociaal kapitaal
- Participatie, toegankelijkheid en inclusie
- Toepassingen van ergotherapeutische procesmodellen
- Huidige tendensen in de maatschappij in relatie tot ergotherapie (IFIC, Covid-19, LGBTQIA+, dekolonisatie,...)
Toelichting werkvorm
Casuïstiek - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
In kleine groepen krijgen studenten vanuit het werkveld een casus aangereikt waarvoor de ergotherapeutische interventie -vanuit sociaal-maatschappelijk perspectief- aan de hand van een ergotherapeutisch (proces)model wordt uitgewerkt, in co-creatie met het werkveld en rekening houdend met huidige tendensen en ontwikkelingen in de maatschappij. De uitwerking van deze casus gebeurt tijdens de geplande colleges on campus, na hoorcolleges waarin de verschillende thema's theoretisch geïntroduceerd en besproken worden. Studenten werken zelfstandig (in groep) aan deze casussen, kunnen zichzelf organiseren en pakken de opdracht op een professioneel kritische manier aan, vanuit hun ergotherapeutische kennis en denkkaders. Tijdens de uitwerking van de opdracht kunnen zijn feedback vragen aan verschillende docenten.
Evaluatieactiviteiten
Professioneel redeneren III (B-ODISEE-O72782)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Groepswerk - PREBP 2.0
In groep krijgen studenten vanuit het werkveld een casus waarvoor de ergotherapeutische interventie vanuit sociaal-maatschappelijk perspectief aan de hand van een ergotherapeutisch procesmodel wordt uitgewerkt in nauw contact met het werkveld en rekening houdend met huidige tendensen en ontwikkelingen in de maatschappij. Het ergotherapeutisch interventieplan wordt verduidelijkt in een mondelinge presentatie (buiten de examenperiode) waarbij een jury de student over het achterliggend professioneel redeneren ondervraagt. Bij de samenstelling van dit deelpunt wordt rekening gehouden met ieders individuele bijdrage aan de hand van een peer-evaluatie.
Schriftelijk examen
Via een combinatie van open- en meerkeuzevragen wordt kennis over de topics die aan bod komen bevraagd.
Eindscore = PREBP 2.0 groepswerk (50%) + schriftelijk examen (50%)
Een 8 of 9/20 op het groepswerk kan gecompenseerd worden met een positieve score op het examen. Een onvoldoende op het examen kan niet gecompenseerd worden.
De student kan bij een onvoldoende eindpunt het positieve deelpunt behouden voor de volgende zittijd en herneemt het onderdeel dat leidde tot het onvoldoende eindpunt. Informatie over de opdrachten en/of het te hernemen schriftelijke examen wordt gepubliceerd op Toledo na het bekendmaken van de examenresultaten.
Bij een onvoldoende eindpunt in de 2de zittijd blijven GEEN deelpunten behouden naar een volgend academiejaar.
Toelichting bij herkansen
Een tweede examenkans van het groepswerk kan een groepswerk of individuele opdracht zijn gedurende de 2de zittijd waarin dezelfde kennis en competenties worden afgetoetst.
Het schriftelijk examen kan hernomen worden in de 2de zittijd op dezelfde manier als in de 1ste zittijd.
In het geval van een tweede zit kan de student tijdens de nabespreking van het examen na de eerste examenkans, met de docent bespreken of een eventuele andere examenvorm meer is aangwezen.
Deze keuze wordt gefundeerd en schriftelijk vastgelegd.