Fysieke en geriatrische revalidatie II (B-ODISEE-OBE33A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17098&OPLID=52
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Het is aangewezen om een credit te hebben voor het OPO Humane biologie A (Pathologie I) en Humane biologie B
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBE51B : Fysieke en geriatrische revalidatie II (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Fysieke en geriatrische revalidatie II (B-ODISEE-OBE40a)
Inhoud
Het opleidingsonderdeel Fysieke en geriatrische revalidatie II sluit aan en is het vervolg op het opleidingsonderdeel Fysieke en geriatrische revalidatie I. Het situeert zich binnen het geïntegreerd vaardigheidsonderwijs van het 2de opleidingsjaar. Binnen dit opleidingsonderdeel wordt enerzijds stilgestaan bij de specifieke thematiek en problematiek van personen met een fysieke en/of geriatrische dysfunctie, anderzijds krijgt de rol van de ergotherapeut bij de fysieke en geriatrische zorg en revalidatie een belangrijke plaats.
De hoorcolleges geven informatie over de stoornissen en beperkingen van personen met Niet Aangeboren Hersenletsels. Hierbij wordt het Bobath en PANat concept toegepast op CVA patiënten en uitgebreid besproken.
Neurorevalidatie, Mental Practice en Spiegeltherapie worden eveneneens toegelicht als behandelingsmethodieken.
Hiernaast komen de pathologieën Parkinson en de algemene en klinische aspecten van de geriatrische problemen verder aan bod.
Het klinisch neurologisch onderzoek en mobilisaties wordt in dit OPO in praktijk omgezet evenals het kunnen correct gebruiken van de verschillende assessments.
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=24511
Syllabus
Powerpointpresentaties op Toledo
Boek: Neurologische aandoeningen, klinisch onderzoek
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
De hoorcolleges zullen online via teams worden gegeven en opgenomen lessen op Toledo zullen eveneens worden aangeboden.
De begeleide werkcolleges zullen on campus worden georganiseerd.
Tijdens het beperkt aantal hoorcolleges zal gebruik gemaakt worden van PowerPointpresentaties, beeldmateriaal en integratieopdrachten om de leerstof voorbereidend te verwerken.
Tijdens de werkcolleges moeten de theoretische concepten toegepast worden.
Het practicum en het vaardigheidsonderwijs omvat:
- Assessment in de fysieke en geriatrische revalidatie
- Bobath -toepassingen en gebruik bij CVA patiënten
- PANat toepassingen en gebruik bij CVA patiënten
- Het klinisch neurologisch onderzoek (craniale zenuwen, tonus, coördinatieonderzoek, sensibiliteit)
- Basisbehandelingstechnieken bij neurologische aandoeningen (tonusnormalisatie, mobilisatie)
- Het gebruik van cueing en strategietraining bij Parkinsonpatiënten
In het OLA wordt gebruik gemaakt van docentgestuurde werkvormen en staat het aanleren, oefenen en beheersen van de vaardigheden centraal.
Van de student wordt verwacht dat hij door het vaardigheidsonderwijs de vaardigheden aangeleerd in dit OPO kwaliteitsvol beheerst.
Alvorens naar de werkcolleges te komen wordt verwacht dat de student de theoretische kennis al heeft doorgenomen om het leerrendement van het vaardigheidsonderwijs te verhogen.
Het laatste werkcollege is een integratieles ter voorbereiding van het praktijkexamen. Dit als feedbackmoment op het aanwezige handelingsniveau van de student en om verdere bekwaamheid op te bouwen zodat de vaardigheden kwalitatief kunnen toegepast worden.
Als studentgestuurde werkvormen zijn ZOEF-momenten mogelijk. De student oefent de aangeleerde vaardigheden zelfstandig in. Hij kan hierbij gebruik maken van de respectievelijke skillslabs na afspraak met de vakdocenten.
De student bereidt zich voor op de vaardigheden die hij wil oefenen en draagt sportieve kledij.
Evaluatieactiviteiten
Fysieke en geriatrische revalidatie II (B-ODISEE-O70693)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Er vindt zowel een theoriie-examen als praktijkexamen plaats
- Het theoriedeel van het OPO wordt geëxamineerd met een schriftelijk examen. Hier wordt gepeild naar kennis door middel van meerkeuzevragen, zonder giscorrectie (1/3), inzicht en redeneervermogen
(2/3) met de leerinhoud via open vragen en casuïstiek. Het punt van het schriftelijk examen telt mee voor 50% van het eindpunt (= deelpunt 1). - Het praktijkdeel wordt geëxamineerd in een praktijk examen. Het situeert zich op een gevorderd niveau, waarbij de context onverwacht complex is. Het punt telt mee voor 50% van het eindpunt (= deelpunt 2).
Tijdens dit examen toont de student, aan de hand van een concrete casussituatie, dat men de kennis kan toepassen. Ook de vaardigheden die werden aangeleerd in fysieke en geriatrische revalidatie I komen aan bod.
Er wordt verwacht dat de student deze vaardigheden nog steeds correct kan toepassen.
Het schriftelijk examen duurt 2 uur, waarna het praktijkexamen plaatsvindt. De uurregeling van het praktijkexamen wordt via Toledo gecommuniceerd.
Volgende evaluatiemodaliteiten zijn van toepassing:
In geval van een onvoldoende op een deelpunt (theorie examen of praktijkexamen) zal het deel waarvoor geen voldoende werd behaald hernomen moeten worden in tweede zittijd. De delen zijn onderling niet compenseerbaar.
Er worden geen deelpunten meegenomen naar het volgende academiejaar.
Toelichting bij herkansen
De herkansing gebeurt op dezelfde manier als in eerste zittijd.
In het geval van een tweede zit kan de student tijdens de nabespreking van het examen na de eerste examenkans, met de docent bespreken of een eventuele andere examenvorm meer is aangwezen.
Deze keuze wordt gefundeerd en schriftelijk vastgelegd.
Het deelpunt van het theorie - en of het praktijk examen waarvoor geen credit werd behaald moet worden hernomen. De delen zijn onderling niet compenseerbaar.
Er worden geen deelpunten meegenomen naar het volgende academiejaar.