Evidence Based Practice I (B-ODISEE-OBE20A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17032&OPLID=52
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student een ietwat uitgebreide basiskennis Engels lezen (min A2, liefst B1) heeft, basisinzicht heeft in het werken met cijfergegevens en enige ervaring heeft met Windows en Office applicaties (Word, Powerpoint, Publisher).
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBE06A : Evidence Based Practice I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Evidence Based Practice I (B-ODISEE-OBE27a)
Inhoud
Inhoudelijk is het opleidingsonderdeel Evidence Based Practice doorheen de hele opleiding verweven.
In het eerste jaar wordt gestart met het aanleren van een aantal wetenschappelijke vaardigheden m.n. het efficiënt en via de geëigende kanalen opzoeken en kritisch beoordelen van beroepsliteratuur en de nodige gegevens verzamelen om te kunnen samenvatten in een overzichtstabel en vervolgens in een vloeiende tekst waarin op de correcte manier gerefereerd wordt naar de geraadpleegde bronnen.
De wetenschappelijke vaardigheden die aangeleerd worden (opzoeken en beoordelen van literatuur) moeten ook toegepast worden in alle andere opleidingsonderdelen in het kader van het maken van literatuuropdrachten en het verrichten van opzoekwerk in functie van het voorbereiden van kwaliteitsvolle therapieën en interventies.
De cursus bevat volgende items:
- Een onderzoekende houding, de rol van EBP in je opleiding
- Het verloop van wetenschappelijk onderzoek:
- onderzoeksvraag formuleren, zoeken naar relevante literatuur vanuit een klinische vraag, kritisch lezen van onderzoeksliteratuur (kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksontwerpen)
- Het maken van een overzichtstabel met inhoud uit meerdere artikels en daarop volgend het schrijven van een samenhangende paper incl. correcte bronverwijzing
- Het refereren volgens de APA-richtlijnen
Tijdens de werkcolleges zijn er enerzijds ICT-werkcolleges over ICT tools, terminologie, bibliografie en Excel. Tijdens deze colleges oefen je in groep je computervaardigheden. De docent begeleidt tijdens deze colleges.
Anderzijds zijn er werkcolleges waarin je in kleine groepjes een opdrachtenpakket uitwerkt. Een overzicht van uit te werken opdrachten en te respecteren deadlines is terug te vinden op Toledo. Alle opdrachten worden digitaal ingediend via Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Het studiemateriaal is in het Nederlands. Er wordt wel verwacht dat de student anderstalige literatuur leest (Engels !) en verwerkt in de opdrachten en dat hij enkele Engelstalige zoektermen kan formuleren bij het zoeken naar artikels.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten
Leeractiviteiten gaan deels online, deels on campus door.
De leerinhoud wordt in de hoorcolleges kort overlopen, zodat de student nadien de cursus zelf kan instuderen. Aan de hand van voorbereidende en/of verwerkingsopdrachten bereidt de student de leerinhoud zelf voor en verwerkt hij de leerinhoud ter voorbereiding van de werkcolleges.
De leerinhoud wordt verder ingeoefend tijdens werkcolleges.
Tijdens de werkcolleges oefen je onder begeleiding van de docent de wetenschappelijke vaardigheden in.
Aangezien er groepen worden samengesteld voor het opdrachtenpakket, is aanwezigheid in het eerste werkcollege verplicht en noodzakelijk om aan de opdrachten te kunnen deelnemen. Ook aanwezig zijn in alle volgende werkcolleges waarin aan de opdrachten gewerkt wordt, is heel sterk aangewezen. Groepsamenstellingen kunnen enkel na overleg met de docent gewijzigd worden.
Evaluatieactiviteiten
Evidence Based Practice I (B-ODISEE-O70647)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De eindscore is samengesteld uit meerdere deelscores. Het is het gewogen gemiddelde van het schriftelijk examen (50%) en de permanente evaluatie (50%).
De student legt een schriftelijk examen af over de theoretische cursus (hoorcolleges), over het ICT-gedeelte en de taalopdrachten in verband met Engelstalige terminologie (gesloten boek). Het toetsingsniveau van het examen situeert zich grotendeels op het basisniveau: de vragen peilen naar de mate waarin de student de kennis met betrekking tot de leerinhoud verworven heeft.
De permanente evaluatie is een opdrachtenpakket, uitgewerkt in groep. De producten van dit werk worden, per groepje, ingeleverd via Toledo (details zie Toledo). De deadlines waarmee rekening gehouden moet worden, zijn terug te vinden op Toledo. Indien één van de opdrachten niet of te laat wordt ingediend, behaalt de student een 0 voor deze opdracht.
Binnen het opdrachtenpakket toont de student aan eenvoudige (opzoeken van anderstalige onderzoeksliteratuur, een samenvatting maken, bronvermelding volgens APA in microsoft office Word, …) en meer complexe vaardigheden kwalitatief te kunnen uitvoeren (het schrijven van een paper gebaseerd op meerdere anderstalige bronnen, …). Het toetsingsniveau van deze opdrachten situeert zich voor 3/5 op het basisniveau (de eenvoudige vaardigheden) en voor 2/5 op doorgroeiniveau (de meer complexe vaardigheden).
Echter, een score < 10/20 op het opdrachtenpakket (van de permanente evaluaties) kan niet gecompenseerd worden. Het eindpunt is in dat geval gelijk aan de score van de opdrachten.
De score op het opdrachtenpakket is gerelateerd aan de kwaliteit van de diverse opdrachten waarbij de taalcriteria correct moeten worden toegepast. Indien de taalnormen niet gerespecteerd worden, is de eindscore van het OPO maximum 9/20 en moeten de studenten de opdrachten herwerken in relatie tot de taalvereisten. Het is aan te raden dat de studenten zich in dat geval laten begeleiden door de taalcoach.
In het geval van een tweede zit kan de student tijdens de nabespreking van het examen na de eerste examenkans, met de docent bespreken of een eventuele andere examenvorm meer is aangwezen. Deze keuze wordt gefundeerd en schriftelijk vastgelegd.
Toelichting bij herkansen
Indien de student niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, dient hij elk deel waarop een onvoldoende behaald werd te hernemen. De student neemt hiervoor contact op met de docent tijdens het voorziene feedbackmoment van de 1ste zittijd.
Voor het deelpunt verkregen door de permanente evaluatie (de opdrachten van de werkcolleges) wordt een aangepaste opdracht (indivueel te maken) geformuleerd. De student contacteert zelf de docent i.v.m. de aangepaste opdracht (cf. feedbackmoment 1ste zittijd). Opdrachten voor de 2e zittijd worden ingediend uiterlijk op 16 augustus 2025 via Toledo.
Berekening van de eindscore: analoog 1ste zit:
De eindscore is samengesteld uit meerdere deelscores. Het is het gewogen gemiddelde van het schriftelijk examen (50%) en de permanente evaluatie (50%). Echter, een score < 10/20 op het opdrachtenpakket kan niet gecompenseerd worden. Het eindpunt is in dat geval gelijk aan de score van de opdrachten. In de opdracht moeten de taalcriteria correct worden toegepast.
Positieve deelscores worden niet overgedragen naar een volgend academiejaar !