Retail marketing (B-ODISEE-OBB99A)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBB85E : Retail-, non-profit en sociale marketing (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het bedrijfsmanagement (Brussel) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Retail marketing (B-ODISEE-OBB99a)
Inhoud
DEEL 1 Beschrijving van de branche
DEEL 2 Het strategisch en tactisch retailmarketingproces
DEEL 3 Externe analyse
DEEL 4 Interne analyse
DEEL 5 Strategisch retailmarketingbeleid
DEEL 6 Vertaling van analyse naar tactiek
DEEL 7 Evaluatie en controle van het retailmarketingproces
Deze topics worden geïntegreerd in een marketingplan voor een op te starten winkel op basis van het handboek "Marketing toegepast" (verplicht handboek
bij MP en MM in 2MA).
Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van het Unizo startersplatform: https://startersplatform.unizo.be/nl
Dit opleidingsonderdeel behoort tot de leerlijn "Marketingbeleid"
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35836
Verplicht platform: Startersplatform van Unizo via https://startersplatform.unizo.be/nl . Hieraan is ook coaching vanuit Unizo verbonden tijdens het 1e semester en
Unizo is ook aanwezig tijdens het mondeling examen van het retailmarketingplan. De studenten betalen hier via de Odisee schoolfactuur 15 euro + 21 % BTW voor (kostprijs onder voorbehoud van eventuele aanpassing vanuit Unizo).
Toelichting onderwijstaal
Extra materiaal zoals voorbeeldcases of ... kan ook in het Engels zijn.
Toelichting werkvorm
Interactief onderwijsleergesprek dat voorbereid op de groepsopdracht (marketingplan voor de opstart van een winkel) i.s.m. Unizo.
De groepen worden gevormd vanaf het eerste college. Er kan tijdens de les aan dit groepswerk gewerkt worden. Aanwezigheid van de teamleden is hierbij vereist
(peerevaluatie).
Evaluatieactiviteiten
Retail marketing (B-ODISEE-O73743)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Afwezigheidsbeleid: Wat te doen in geval van ziekte tijdens opdrachten, toetsen of presentaties, of afwezigheid tijdens een examen? Gelieve het Bedrijfskunde afwezigheidsbeleid te volgens zoals online gepubliceerd: https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden
Woordenboek: Voor deze cursus mag je geen vertalend woordenboek gebruiken tijdens toetsen en examens. Indien een vertalend of verklarend woordenboek is toegelaten, dan mag hier niets in genoteerd staan.
Beleid inzake AI, documentauthenticiteit en fraude: ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.
Er wordt met permanente evaluatie gewerkt waarbij al het studiemateriaal mag gebruikt worden EN met een mondeling examen waarbij het retailmarketingplna wordt
toegelicht in aanwezigheid van een Unizo-vertegenwoordiger:
-rapport van het marketingplan (incl. Unizo startersplatform + digitale versie + Turn it it versie) = 30 punten (collectief cijfer)
-presentatie = 15 punten (2 presentatiemomenten gespreid over het semester)
-mondelinge toelichting van het marketingrapport tijdens de examenreeks = 35 punten (individueel cijfer)
Bij de punten van het rapport en de presentaties wordt rekening gehouden met de peerevaluatie en met de taal.
Te laat ingeleverde rapporten worden niet meer aanvaard, incl. digitale versie. Derhalve kan er ook geen mondelinge toelichting worden gegeven.
Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan bovenstaande informatie nog geactualiseerd worden.
Toelichting bij herkansen
Afwezigheidsbeleid: Wat te doen in geval van ziekte tijdens opdrachten, toetsen of presentaties, of afwezigheid tijdens een examen? Gelieve het Bedrijfskunde afwezigheidsbeleid te volgens zoals online gepubliceerd: https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden
Woordenboek: Voor deze cursus mag je geen vertalend woordenboek gebruiken tijdens toetsen en examens. Indien een vertalend of verklarend woordenboek is toegelaten, dan mag hier niets in genoteerd staan.
Beleid inzake AI, documentauthenticiteit en fraude: ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.
Een student die niet geslaagd is op retailmarketing, krijgt de mogelijkheid om het retailmarketingplan individueel te verbeteren/herwerken en nadien individueel mondeling toe te lichten. Hierbij wordt volgende puntenverdeling toegepast:
-rapport van het herwerkte marketingplan (incl. Unizo startersplatform + digitale versie + Turn it it versie) = 40 punten (individueel cijfer)
-mondelinge toelichting van het herwerkte marketingrapport tijdens de examenreeks = 40 punten (individueel cijfer)
Bij de punten van het herwerkte rapport wordt geen rekening meer gehouden met de peerevaluatie van het1e semester. Er wordt wel rekening gehouden met de taal.
Te laat ingeleverde rapporten worden niet meer aanvaard, incl. digitale versie. Derhalve kan er ook geen mondelinge toelichting worden gegeven.
Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan bovenstaande informatie nog geactualiseerd worden.