Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=20467&OPLID=443
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OWV20B : 3 Go 2 Nurse
OBV09B : 3 Go 2 Nurse
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Go2Nurse (B-ODISEE-OAV86a)
Inhoud
Het bewaken, uitvoeren en borg staan voor kwaliteit van zorg is een belangrijke taak van de bachelor verpleegkundige. De student breidt zijn/haar visie op kwaliteit van zorg verder uit en weet dat streven naar een goede zorg een belangrijke attittude is van de verpleegkundige.
‘De persoon met een chronische ziekte’ bestaat niet. Niettegenstaande een aantal eigenschappen, problemen, … herhaaldelijk voorkomen bij verschillende patiënten, vraagt elke patiënt met een chronische ziekte een unieke en individuele benadering. Studenten worden uitgedaagd om kritisch na te denken over de rol als verpleegkundige bij de zorg voor een patiënt met een chronische aandoening.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Interactievormen - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Simulatie
Door middel van interactieve leergroepmomenten, hoor- en werkcolleges (op vraag) en mogelijkheid tot individuele spreekuren bij docent-experten worden de studenten gecoacht om de vooropgestelde leerdoelen te behalen. De student gaat ook zelfstandig aan de slag om deze leerdoelen te behalen.
Voor de leergroepmomenten worden studenten ingedeeld in leergroepen.
0.5 sp. Medisch rekenen (B-ODISEE-OAV87a)
Inhoud
Het bewaken, uitvoeren en borg staan voor kwaliteit van zorg is een belangrijke taak van de bachelor verpleegkundige. Medisch rekenen is hiervan een belangrijk aspect en staat rechtstreeks in verband met patiëntveiligheid.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten
Door middel van hoor- en werkcolleges en mogelijkheid tot individuele spreekuren bij docent-experten worden de studenten gecoacht om de vooropgestelde leerdoelen te behalen.
0.5 sp. Voortgangstoets (B-ODISEE-OAV88a)
Inhoud
Het bewaken, uitvoeren en borg staan voor kwaliteit van zorg is een belangrijke taak van de bachelor verpleegkundige. De student breidt doorheen de opleiding zijn/haar kennis steeds meer uit. Via oefentoetsen en formatieve toetsen in elke opleidingsfase wordt de student gecoacht om de parate / beklijvende kennis te toetsen en bij te schaven. De voortgangstoets wordt in dit OLA in de 3de opleidingsfase summatief getoetst .
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten
Door middel van oefentoetsen worden de studenten gecoacht om de vooropgestelde leerdoelen te behalen. De student gaat ook zelfstandig aan de slag om doorheen de verschillende LabO's deze leerdoelen te behalen.
Evaluatieactiviteiten
3 Go 2 Nurse (B-ODISEE-O72907)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OAV86a - Go2Nurse | 1-20/20 puntenschaal |
OAV87a - Medisch rekenen | 1-20/20 puntenschaal |
OAV88a - Voortgangstoets | 1-20/20 puntenschaal |
OLA 3 Go2Nurse:
Studenten werken voor dit OLA een groepsopdracht uit, waarbij ze in dialoog gaan met een patiënt met een chronische aandoening en zijn/ haar mantelzorger of belangrijke naaste.
De evaluatiecriteria en praktische afspraken zijn terug te vinden in het LabOek. Van het groepspunt kan individueel worden afgeweken op basis van de peerevaluatie.
OLA 3 Medisch rekenen:
Voor dit onderdeel staat de cesuur op 18/20. De berekening van het OLA-punt komt als volgt tot stand:
18/20 of meer = dat behaalde punt/20
<18/20 = 7/20
Het OLA punt kan dus enkel NA, 7/20, 18/20 of 19/20 of 20/20 zijn.
Niet alle leerinhoud dient bevraagd te worden.
OLA 3 Voortgangstoets:
Digitaal examen via PC.
Dit is een BYOD-examen. Je dient een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om het examen te kunnen afleggen.
Voor dit onderdeel staat de cesuur op 10/20. Let wel: een 8 of 9/20 voor dit deel kan gecompenseerd worden door de andere OLA punten in dit OPO. Een 8 of 9/20 zijn dus tolereerbare cijfers.
Het OPO punt komt tot stand door:
- OLA 3 Go2Nurse: dit OLA telt mee voor 60% van het OPO-punt.
- OLA medisch rekenen: dit OLA telt mee voor 20% van het OPO-punt.
- OLA voortgangstoets: dit OLA telt mee voor 20% van het OPO-punt.
In geval van een tekort op OLA 3Go2Nurse en/of OLA Medisch Rekenen, wordt het laagste OLA punt het OPO punt.
In het geval van een cijfer gelijk of lager dan 7/20 voor het OLA Voortgangstoets, wordt het laagste OLA punt het OPO punt.
Bij een NA op één van de OLA's wordt het OPO-punt een NA.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OAV86a - Go2Nurse (binnen en over academiejaar)
- OAV87a - Medisch rekenen (binnen en over academiejaar)
- OAV88a - Voortgangstoets (binnen en over academiejaar)
De student dient enkel het OLA te hernemen waarvoor hij/zij niet slaagde.
OLA 3 Go2Nurse: Wat betreft de paper en de mondelinge verdediging ervan moet de student deze herwerken aan de hand van de gekregen feedback. Indien de student niet deelgenomen heeft aan het groepswerk tijdens de eerste examenkans, dan dient hij/zij individueel een vervangopdracht te maken die toegelicht wordt tijdens de nabespreking.
Indien de student bij de tweede examenkans en cijfer lager dan 8/20 behaalt op een deelevaluatie of niet deelneemt, en bij de eerste examenkans een 8 of 9/20 behaalde op diezelfde deelevaluatie, dan wordt de 8 of 9/20 van de deelevaluatie behaald bij de eerste examenkans behouden in de berekening van het eindpunt van de tweede examenkans.