3 Constructie van gebouwen 3 (B-ODISEE-OAR01G)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17227&OPLID=278
Algemene richtdoelen
Student:
- interpreteert en evalueert in professionele context de tekeningen van een gebouw
- evalueert de constructieve opvatting van een gebouw, zo nodig in overleg met bouwspecialisten
- adviseert in professionele context m.b.t. bouw, aanpassing, remediëring en onderhoud van gebouwen, zo nodig in overleg met bouwspecialisten
Specifieke doelen van dit OPO
Student:
- kent en begrijpt de problematiek m.b.t. waterwering en luchtdichtheid
- kent het toepassingsgebied, de verslaggevingsprocedure en de basiseisen m.b.t. de EPB
- kent de isolatienormen m.b.t. de Vlaamse woningkwaliteitsbewaking en toest hieraan residentiële bouwconstructies
- kan een EPC interpreteren, in het bijzonder m.b.t. residentiële bouw (wooneenheden/gemeenschappelijke delen)
- schetst typische details, in het bijzonder conventionele details van dakranden, balkons en dakterrassen, afgestemd op EPB-aanvaarde bouwknopen
- kan detailtekeningen (verstrekt door architect of aannemers) interpreteren
- geeft eerstelijnsadvies m.b.t. het onderhouden, saneren, renoveren en (na-)isoleren van residentiële bouwconstructies
- kent de basiseigenschappen en mogelijke aantastingen van (gewapend) beton, herkent symptomen om gepaste expertise in te roepen en heeft notie van saneringstechnieken
- onderzoekt de bouwkundige/architecturale kenmerken van een residentieel gebouw op basis van een architectuurdossier of plaatsbezoek en maakt hiervan een grafisch (2D en 3D) verslag met commentaar
als vastgoedprofessional in het kader van bemiddeling, beheer en promotie.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. 3 Constructie van gebouwen 3: Constructieleer 3 (B-ODISEE-OAR01n)
Inhoud
- Algemene beschouwing over water- en luchtdichtheid van een buitenschil
- Energieprestatie in Vlaanderen: EPB-verslaggevingsprocedure, EPB-eisen, nut en betekenis van het EPC, stimuli, supplementaire criteria, isolatienormen m.b.t. de woningkwaliteitsbewaking en (na)isolatie van gebouwen
- Hellende daken: gebruikelijke dakbedekkingen, dakwaterafvoer, elementaire detaillering, onderhoud en renovatie
- Platte daken: dakwaterafvoer, elementaire detaillering, onderhoud en renovatie
- Dakterrassen, balkons en groendaken: opbouw, elementaire detaillering, onderhoud en renovatie
- Beton, betonschade en -herstelling
Facultatief (#):
- duurzaam bouwen
- levenscyclusanalyse
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=24836
Verplicht studiemateriaal
- Cursus: zie koppeling
- Studiewijzer en presentaties aangeboden op het leerplatform
- Technische voorlichtingen van het WTCB (http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?cat=information): zie aanwijzingen in cursus/studiewijzer
- Toelichtingsdocument (werkgroep PAThB2010)’ volgens “Ontwerp tot wijziging van BIJLAGE IV/V van het EPB-besluit”, aangeboden op het leerplatform
Aanbevolen studiemateriaal: zie informatie/verwijzingen op het leerplatform
Toelichting werkvorm
Bij de colleges (op de campus of online) is er ondersteuning voorzien met (video)presentaties die stapsgewijs beschikbaar worden gesteld op het leerplatform voor alle ingeschreven studenten. Tijdens of aansluitend op de colleges is er gelegenheid voor interactie.
De OLA wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs (HAO). Hiervoor gelden volgende afwijkende modaliteiten. De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie maar zij mogen ook deelnemen aan de colleges. Voor hen wordt er minstens één contactmoment gepland voor overleg en toelichting.
1 sp. 3 Constructie van gebouwen 3: Tekenen gebouwen 3 (B-ODISEE-OAR01o)
Inhoud
Bouwtechnisch & architecturaal onderzoek van een bestaand residentieel ontwerp/gebouw op grond van een architectuurdossier of plaatsbezoek. Dit onderzoek resulteert in een geschreven en een grafische visualisatie (2D en 3D).
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=24837
Zie de opdrachtomschrijving en de informatie die ter beschikking worden gesteld via het leerplatform.
Het leermateriaal van Tekenen gebouwen 1 & 2, Visualisatietechnieken, Constructieleer 1, 2 & 3 zijn ook hier van nut.
Toelichting werkvorm
DAG-studenten werken onder begeleiding studie- en tekenopdrachten uit, deels tijdens tekensessies en deels thuis. Voor DAG-studenten is aanwezigheid tijdens de voorziene tekensessies verplicht.
De OLA wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs (HAO). Hiervoor gelden volgende afwijkende modaliteiten. Afstandsstudenten werken thuis aan hun opdracht. Voor afstandsstudenten wordt er minstens één afzonderlijk contactmoment gepland voor begeleiding en tussentijdse feedback.
De opdrachtomschrijving en de wijze van indienen worden meegedeeld op het leerplatform.
Alle studenten presenteren hun uitgewerkte opdracht tijdens een evaluatiesessie zodat ze hun werk enigzins kunnen toelichten en motiveren (bv. naar aanleiding van vragen die de docent hierover stelt).
Evaluatieactiviteiten
3 Constructie van gebouwen 3 (B-ODISEE-O70814)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OAR01n - 3 Constructie van gebouwen 3: Constructieleer 3 | 1-20/20 puntenschaal |
OAR01o - 3 Constructie van gebouwen 3: Tekenen gebouwen 3 | 1-20/20 puntenschaal |
Constructieleer 3 (CONL3) - 2 SP
Het examen verloopt mondeling maar met schriftelijke voorbereiding, in principe zonder gebruik te maken van leermateriaal. Tijdens het mondeling examen krijgt elke student:
- een vraag waarmee gepeild wordt naar generieke kennis en inzicht
- een vraag op grond van een casus waarmee wordt gepeild naar vaardigheden in professionele context
Voor deelvragen waarbij studenten dienen te rekenen of cijferreeksen te interpreteren, kunnen ze gebruikmaken van formularia en tabellen of cijfergegevens die de docent ter beschikking stelt.
Tekenen gebouwen 3 (TKGB3) - 1 SP
- DAG-studenten worden beoordeeld op grond van hun opdracht die deels tijdens tekensessies en deels thuis wordt uitgewerkt. Aanwezigheid tijdens de tekensessies is verplicht. Wanneer DAG-studenten meer dan eenmaal ongewettigd afwezig zijn, wordt de OLA voor hen beoordeeld als niet afgelegd (NA).
- HAO-studenten worden beoordeeld op grond van hun opdracht die thuis wordt uitgewerkt.
De omschrijving, evaluatiecriteria, indienwijze en -data van de opdracht worden meegedeeld op het leerplatform.
Alle studenten posten hun uitgewerkte opdracht op het leerplatform en presenteren die tijdens een evaluatiesessie zodat ze hun werk enigszins kunnen toelichten en motiveren (bv. naar aanleiding van vragen die de docent hierover stelt).
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OAR01n - 3 Constructie van gebouwen 3: Constructieleer 3 (binnen en over academiejaar)
- OAR01o - 3 Constructie van gebouwen 3: Tekenen gebouwen 3 (binnen en over academiejaar)
Er is per inschrijving een tweede examenkans.
Voor de OLA Constructieleer 3 gelden dezelfde modaliteiten als voor de eerste examenkans.
Voor de OLA Tekenen van gebouwen 3 (her)werken de studenten zelfstandig een opdracht die nader wordt omschreven op het leerplatform.
De uitgewerkte opdracht wordt gepost op het leerplatform maar niet meer gepresenteerd.