2 ICT 1: visualisatietechnieken (B-ODISEE-OAR00I)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16568&OPLID=278
In het kader van vastgoedbemiddeling, -beheer en -promotie kan de student:
- een voorgetekend of beschreven gebouw visualiseren met tekensoftware in 2D (plan, doorsnede en aanzichten) en 3D (perspectieven, animaties) met oog voor de constructieve opbouw
- goede vastgoedfoto’s nemen, een vastgoedivdeo maken en een 360°-rondleiding maken.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 2 Visualisatietechnieken (B-ODISEE-OAR00i)
Inhoud
DEEL 1
De student leert werken met tekensoftware (Sketchup):
- tekenen van verschillende tekenobjecten
- aanwenden van verschillende hulpmiddelen
- maken van bruikbare voorstellingen van een gebouw: aanzichten, plannen en doorsneden (in parallelprojectie); perspectieven en animaties ...
DEEl 2
De student maakt kennis met vastgoedfotografie, -video, 360°-rondleidingen, virtual reality, drones, vastgoedvideo, Photoshop, het gebruik van templates (grafische vormgeving).
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=23346
Het studiemateriaal, met o.m. handleiding(en), selectieve lesopnames/instructievideo's en oefenopdrachten, wordt via het leerplatform aangeboden.
Toelichting werkvorm
De OLA wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs (HAO). Hiervoor gelden volgende afwijkende modaliteiten.
Deel 1
Werksessies waarbij DAG-studenten onder begeleiding oefenopdrachten uitwerken na een introductie. Zo nodig werken en oefenen ze ook zelfstandig thuis.
Afstandstudenten leren en oefenen thuis aan de hand van het aangeboden leermateriaal op het leerplatform maar zij mogen ook deelnemen aan de werksessies. Voor hen wordt er online minstens één afzonderlijk contactmoment gepland om bijkomende toelichtingen te verstrekken en vragen te beantwoorden.
Deel 2
Hoorcollege, demo’s en een vastgoedlabo waarin studenten zelf aan de slag gaan. Aanwezigheid tijdens het vastgoedlabo is verplicht voor DAG-studenten.
Afstandstudenten doen aan zelfstudie aan de hand van het aangeboden leermateriaal op het leerplatform. Voor hen wordt een afzonderlijk vastgoedlabo ingericht waarvoor ook verplichte aanwezigheid geldt.
Evaluatieactiviteiten
2 ICT 1: visualisatietechnieken (B-ODISEE-O70460)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Deel 1 (wegingspercentage: 67%)
De student legt een praktijkexamen af op zijn eigen PC (BYOD) op de campus. Het gebruik van de handleiding en notities is toegestaan. Digitale hulpmiddelen buiten de PC en communicatie met anderen zijn verboden. De student voert een aantal teken- en lay-out-opdrachten uit binnen de opgelegde tijdslimiet.
Deel 2 (wegingspercentage: 33%)
De student krijgt opdrachten waarin hij aantoont dat hij goede vastgoedfoto's kan maken, een vastgoedvideo kan maken en een 360°-rondleiding.
Het resultaat van het opleidingsonderdeel wordt gewogen aan de hand van de wegingspercentages van beide delen (zie hierboven). Indien echter op één van beide delen een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van het deel met het laagste cijfer. Indien één deel niet is afgelegd (NA), wordt het resultaat van het hele OPO beoordeeld als niet afgelegd (NA).
Deze evaluatievorm geldt zowel voor DAG- als HAO-studenten.
Na afloop van de examenperiode voor de eerste kans worden de deelscores meegedeeld aan de studenten die niet slaagden.
Toelichting bij herkansen
De student hoeft bij herkansing enkel de delen (deel 1 en/of deel 2) te hernemen waarvoor hij minder dan 10/20 behaalde. Opgepast: de deeloverdracht van 10/20 of meer geldt enkel voor de tweede kans, niet voor een volgend academiejaar.
Een student die in eerste kans niet slaagde voor het geheel mag evenwel ook een deel hernemen waarvoor hij 10/20 of meer behaalde in eerste kans. Hij moet dat dan uitdrukkelijk melden via e-mail (vanuit zijn Odisee-account) aan de betrokken docent(en) voor de start van zomerreces.
Verder gelden dezelfde modaliteiten als bij de eerste kans.