Ontwikkelen en leren (B-ODISEE-OAL98A)

5 studiepuntenNederlands35 urenEerste semesterEerste semester
Michiels Daisy (coördinator) |  De Peusseleir Greet |  Michiels Daisy |  Van Ransbeeck Ina
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Ik illustreer onderbouwd ontwikkelingspsychologische en leerpsychologische expertise met de focus op een krachtige leeromgeving. 

Ik analyseer en beargumenteer de verschillende componenten van een didactisch model.

Ik illustreer onderbouwd het belang van de warme leraar-leerlingrelatie gebruikmakend van inzichten uit de basistheorie en sleutelconcepten.  

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

 

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Ontwikkelen en leren (B-ODISEE-OAL98a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht35 urenEerste semesterEerste semester
De Peusseleir Greet |  Michiels Daisy |  Van Ransbeeck Ina
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Binnen het OPO Ontwikkelen en leren staan drie invalshoeken centraal:

1.  Inzichten uit de ontwikkelings- en leerpsychologie

2.  Inzichten uit de (digitale) didactiek

3.  Inzichten uit de pedagogiek

Bij elk van deze invalshoeken wordt ingezoomd op een aantal inhouden die op basis van wetenschappelijk onderzoek hun waarde bewezen hebben voor professionals die werken met kinderen, voor de klaspraktijk en meer bepaald voor de leraar lager onderwijs.

1. In de lessen ontwikkelings- en leerpsychologie krijg je inzicht in de veranderingen die zich in het leven van elke mens voordoen. We bestuderen de factoren die ontwikkeling en leren beïnvloeden en de diverse stadia in de ontwikkeling (van baby tot adolescent). We nemen verschillende soorten ontwikkelings- en leerprocessen onder de loep. Verder leer je ook hoe je als leerkracht deze kennis kan aanwenden om een krachtige leeromgeving te creëren.

2. In de lessen didactiek wordt het didactisch model van Van Gelder met de componenten beginsituatie, doelen, werkvormen, leer- en onderwijsactiviteiten, inhoud, media en evaluatie geanalyseerd. Een aantal didactische principes die in de lerarenopleiding centraal staan, worden hierbij besproken. In de lessen digitale didactiek worden ondersteunende digitale leermiddelen ten behoeve van de klaspraktijk bekeken.

3.  In de lessen pedagogiek staan we stil bij het belang van het opbouwen van een warme leraar-leerlingrelatie (zowel op klasniveau als op dyadisch niveau).

 

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten

DAGONDERWIJS:

De lessen gaan on-campus door tijdens hoor- en werkcolleges. Op frequente basis worden opdrachten in duo of kleine groepen uitgevoerd tijdens de werkcolleges.

Vanuit dit OPO worden specifieke inhouden gekoppeld aan kijkwijzers (oefeningen/opdrachten) voor het OPO Praktijk 1.

 

HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO):

Zelfstudie met één begeleidingssessie en een vrijblijvend coachingsmoment.

Evaluatieactiviteiten

Ontwikkelen en leren (B-ODISEE-O73685)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het evaluatiemoment in de examenperiode (ontwikkelings- en leerpsychologie en pedagogiek) gebeurt via een schriftelijk gesloten boek examen, met open vragen, gesloten vragen en meerkeuzevragen.

De opdracht voor (digitale) didactiek dient (uiterlijk) op 6/01/2025 ingediend te worden.

Het cijfer voor het OPO Ontwikkelen en leren bestaat uit de volgende twee onderdelen:

- opdracht (digitale) didactiek: deze opdracht telt mee voor 30% 

- examen ontwikkelings- en leerpsychologie en pedagogiek: dit examen telt mee voor 70%

 

Behaal je op één van beide onderdelen 7/20 of minder (vanaf 3 punten te kort) dan kan je niet slagen voor het OPO.

Behaal je op één van beide onderdelen 5/20 of minder (vanaf 5 punten te kort) dan kan je niet slagen voor het OPO en krijg je een niet-tolereerbare score.

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar via Toledo.

Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3 vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.