Frans 1 (B-ODISEE-OAL95A)

3 studiepuntenFrans21 urenTweede semesterTweede semester
De Neve Christel (coördinator) |  De Neve Christel
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Ik beheers de basisgrammatica en de basiswoordenschat van Frans van de lagere school en kan dit aantonen binnen een vooropgesteld tijdsbestek in een toets basiskennis met verhoogde cesuur.
(= enkel inhouden uit lager onderwijs – cesuur = 80%)

Ik beheers de ondersteunende kennis (grammatica, woordenschat en uitspraak) van Frans op het verwachte niveau van een leraar lager onderwijs.  

Ik formuleer eenvoudige instructies en gerichte vragen correct en nauwkeurig in het Frans.

Ik integreer de ondersteunende kennis (grammatica, woordenschat en uitspraak) van Frans in zowel de mondelinge als de schriftelijke taalvaardigheden in het Frans op basisniveau.

Ik ontwerp met ondersteuning functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten volgens de didactische krachtlijnen van Frans. 

Er zijn geen specifieke toelatingsvoorwaarden.

Er is geen dwingende volgtijdelijkheid.

Degelijke basisbeheersing Frans verworven in het secundair onderwijs.

Afhankelijk van de gevolgde studierichting in het secundair onderwijs zullen sommige studenten extra moeten oefenen om de vereiste basiskennis paraat te bezitten. 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3012 : Frans 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3030 : HAO Frans 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Frans 1 (B-ODISEE-OAL95a)

3 studiepuntenFransWerkvorm: College21 urenTweede semesterTweede semester
De Neve Christel
Kernteam Lager onderwijs Aalst

1. De vijf basisvaardigheden (lezen, luisteren, spreken, mondelinge interactie en schrijven) liggen aan de basis van de contacturen Frans 1 en worden ingeoefend aan de hand van materiaal dat via de syllabus Frans 1 wordt aangeboden.

2. Grammatica:

- herhaling van  de basisgrammatica aan de hand van een selectie hoofdstukken uit het handboek Grammaire de base. Frans voor de lagere school (Leen Van Craesbeek, 2022)

- uitbreiding van de grammatica aan de hand van de syllabus Frans 1 tijdens de contacturen

3. Woordenschat:

- herhaling van de basiswoordenschat aan de hand van een selectie hoofdstukken uit het handboek Lexique de base. Frans voor de lagere school (Tamara Buyck, Liezelotte De Schryver, Leen Van Craesbeek, Acco, 2018)

- uitbreiding van de woordenschat aan de hand van de syllabus Frans 1 tijdens de contacturen

4. Taaldidactiek Frans:

- kennismaking met de visie op Frans in het basisonderwijs

- kennismaking met de Eindtermen Frans voor het lager onderwijs en de ontwikkelthema’s mondelinge taalvaardigheid Frans en schriftelijke taalvaardigheid Frans van ZILL

- functionele kennis als bouwstenen voor communicatie 

 

De doeltaal is voertaal in de lessen Frans. Met uitzonderling van de didactiek wordt alles in het Frans onderwezen.

DAGONDERWIJS:

De kennis van de basiswoordenschat (Lexique de base) en van de basisgrammatica (Grammaire de base) wordt getest via de toets basiskennis Frans 1. Beiden worden vooral in zelfstudie verworven. Er worden ook monitoraten georganiseerd voor studenten die nood hebben aan extra ondersteuning.

Tijdens de lessen wordt gewerkt met de syllabus Frans 1. De (nieuwe) woordenschat en grammatica worden aangebracht vanuit de vijf vaardigheden.

De taaldidactiek Frans wordt aan de hand van concrete voorbeelden toegelicht.

Door omstandigheden kan de werkvorm voor dit OPO in de loop van het academiejaar worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

HOGER AFSTANDSONDERWIJS:

De kennis van de basiswoordenschat (Lexique de base) en van de basisgrammatica (Grammaire de base) wordt getest via de toets basiskennis Frans 1. Beiden worden vooral in zelfstudie verworven.. 

Er is één contactmoment en één vrijblijvend coachingsmoment voorzien. De cursus is grotendeels zelfstudie.

 

Evaluatieactiviteiten

Frans 1 (B-ODISEE-O73620)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

I. Toets basiskennis Frans 1

A. Woordenschat: de woorden worden ondervraagd op basis van de mots de base van alle hoofdstukken uit Lexique de base. Frans voor de lagere school.

B. Grammatica: leerstof is de grammatica van de lagere school; de studenten ontvangen een overzicht van de items uit Grammaire de base. Frans voor de lagere school.

Om te slagen voor het OPO Frans 1 moet de student minstens 80% behalen op de toets basiskennis Frans 1. De student die bij de eerste toetsafname de norm van 80% voor de toets basiskennis Frans 1 niet bereikt, krijgt een tweede en een derde kans. Indien de student ook dan de norm van 80% voor de toets basiskennis Frans 1 niet bereikt, kan hij niet slagen voor dit OPO. Een student die minder dan 80% scoort voor de toets basiskennis Frans 1, krijgt maximum 9/20 voor dit OPO. Voor de toets hanteren we een pass or fail beoordeling.

II. Schriftelijk en mondeling examen juni:

A. Het schriftelijk examen omvat de volgende delen:

         1. taalkennis: geziene leerstof in de syllabus Frans 1 

         2. taaldidactiek Frans

B. Het mondeling examen omvat:

         1. hardop lezen van een tekst uit een handboek Frans voor de lagere school     

         2. beschrijving van een prent over een thema dat ook in de lessen Frans van de lagere school aan bod komt      

Kunnen NIET slagen voor dit opleidingsonderdeel:

- studenten die NIET alle onderdelen hebben afgelegd;

- studenten die GEEN 80% behalen voor de toets basiskennis Frans 1.

Dit OPO is niet tolereerbaar.

De student die de norm van 80% voor de toets basiskennis nog niet bereikt heeft, krijgt een nieuwe kans bij de vierde toetsafname op de dag van het schriftelijk examen tijdens EP3.

Indien de student ook bij de vierde toetsafname de norm van 80% voor de toets basiskennis niet bereikt, kan hij niet slagen voor dit OPO. Een student die minder dan 80% scoort voor de toets basiskennis, krijgt maximum 9/20 voor dit OPO. 

De student die de norm van 80% voor de toets basiskennis al bereikt heeft, maar in EP2 niet slaagt voor Frans 1, legt het schriftelijk en het mondeling gedeelte van het examen opnieuw af in EP3 (ook indien de student voor één van beide onderdelen al slaagde).

Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3 vervalt de deelvrijstelling voor de toets basiskennis. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.