HAO Leergebiedgerichte professionalisering E/m 3.1 (B-ODISEE-OAL71A)

6 studiepuntenNederlands6 urenEerste semesterEerste semester
Vermeire Alain (coördinator) |  Declercq Erwin |  Droessaert Christiane |  Schockaert Lena |  Van Cromphaut Veerle |  Van Keymeulen Elfi |  Vermeire Alain  | MinderMeer
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

De definitieve beslissing bij het bepalen van de keuze voor minor (muzische school/explorerende school) en major (muzische school/explorerende school) ligt bij de docenten. De eerste keuze kan niet steeds gegarandeerd worden.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. HAO Major explorerende school 3.1 (B-ODISEE-OAL71a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht4 urenEerste semesterEerste semester
Declercq Erwin |  Schockaert Lena |  Vermeire Alain
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Uitwerken en voorstellen van een leerwandeling waarin de woonomgeving of omgeving van de (stage)school multiperspectief benaderd worden vanuit diverse leergebieden van het basisonderwijs. De keuze van de omgeving moet voor de examenperiode aan de begeleidende docenten voorgesteld worden ter goedkeuring. Concrete afspraken hieromtrent zullen gemaakt tijdens het contactmoment en worden op Toledo gepost.

Zelfstudie en 1 contactmoment. 

 

2 sp. HAO Minor muzische school 3.1 (B-ODISEE-OAL90z)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht2 urenEerste semesterEerste semester
Droessaert Christiane |  Van Cromphaut Veerle |  Van Keymeulen Elfi
Kernteam Lager onderwijs Aalst

In deze minor gaat de student muzisch aan de slag door te ervaren en te creëren.

Hiervoor gaat hij actief op zoek naar inspirerende culturele prikkels. De student kan een keuze maken uit musea en galerijen, theaters en kunsthuizen, concertzalen en culturele festivals, podia ea. Zo ontwikkelt hij zijn cultureel (zelf)bewustzijn.

Vervolgens verwerkt de student deze bezoeken in een portfolio. De culturele prikkels toetst de student af aan de visie meegegeven in de leerplannen en Zeppelin (referentiekader en leerlijn).

Daarenboven zoekt hij naar mogelijke didactische verwerkingen (aandacht voor muzisch evalueren). Studenten werken geïntegreerde muzische activiteten uit met kinderen van de lagere school. Nadruk ligt op geïntegreerd muzisch werken.

Als slot stellen de studenten individueel hun eigen muzisch ontwikkelingsproces voor aan de hand van het portfolio waarbij ze aantonen hoe ze verschillende eindcompetenties bereikt hebben.

 

Er wordt één contactmoment georganiseerd waar de opdrachten worden uitgelegd en er mogelijkheid is tot vragen stellen. De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het semester omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

 

Evaluatieactiviteiten

HAO Leergebiedgerichte professionalisering E/m 3.1 (B-ODISEE-O70634)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OAL71a - HAO Major explorerende school 3.11-20/20 puntenschaal
OAL90z - HAO Minor muzische school 3.11-20/20 puntenschaal

Major explorerende school

De uit te werken leerwandeling omvat 2 onderdelen:

Beschrijving van het doorlopen proces:

  • werkwijze bv.  hoe informatie vinden,  contact met externen, keuze van de stopplaatsen …;
  • de plaats van de excursie binnen een thema: kennismaking of uitdieping?

Leerwandeling

  • praktische organisatie: veiligheid, groepsverdeling ...
  • een overzicht van de leerplandoelen en eindtermen die behandeld worden;
  • een overzicht van de geraadpleegde bronnen;
  • uitwerken van een excursieboekje met een reisroute en de opdrachten van de leerwandeling.

 

    Minor muzische school:

    Portfolio: 5 muzische opdrachten (comfort-stretch-paniek zone)

    Een geïntegreerde muzische activiteit uitwerken + uitvoeren met kinderen

    => Beide opdrachten tellen voor 50 % van het totale cijfer van de major muzische school.

    => Zie opdrachtenfiches Toledo

     

    Verdeelsleutel deelevaluaties:

    Dit OPO is tolereerbaar.

    Het cijfer wordt bepaald op basis van de verhouding minor (1/3)  en major (2/3).

    Bij een onvoldoende worden volgende criteria gehanteerd:

    • Een 9 voor 1 OLA (samen met een cijfer 10 of meer voor het andere OLA) leidt tot een 10 voor het OPO.
    • Een 8 voor 1 OLA (samen met een cijfer 10 of meer voor het andere OLA) leidt tot een 8 of een 9 voor het OPO.
    • Een 7 voor 1 OLA (samen met een cijfer 10 of meer voor het andere OLA) leidt tot een 7 voor het OPO.
    • Een tekort voor 2 OLA’s leidt tot een 7 voor het OPO.

    Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

    • OAL71a - HAO Major explorerende school 3.1 (binnen en over academiejaar)
    • OAL90z - HAO Minor muzische school 3.1 (binnen en over academiejaar)

    Major explorerende school

    Zelfde modaliteiten gelden voor beide examenperiodes.

    Minor muzische school

    Zelfde modaliteiten als eerste examenperiode (uitvoering vervalt gezien de periode).

     

    De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO/OLA waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
    Bij een eventueel tekort voor het OPO/OLA na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO/OLA. Het volledige OPO/OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.