Stage in Vlaanderen academisch traject 3 (B-ODISEE-OAL60A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16983&OPLID=248
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
15 sp. Stage in Vlaanderen academisch traject 3 (B-ODISEE-OAL60a)
Inhoud
De studenten lopen twee weken stage in het eerste leerjaar in het begin van het academiejaar.
De studenten doen een ingroeistage. Deze stage omvat drie weken stage in de derde graad.
Naast deze stage begeleiden de studenten ook een openluchtklas en moeten ze een aantal halve dagen participeren aan activiteiten die de student een ruimere kijk geven op de opdrachten van een leerkracht op schoolniveau.
De studenten maken gebruik van MyCompass (MC) waarin ze hun groeipad uitstippelen, uitdagingen aangaan, doelen formuleren, formele en informele leeractiviteiten ondernemen en hierop terugblikken.
De praktijkopdrachten staan beschreven op de stagewebsite.
Bezinning
Studenten krijgen op de bezinningsdagen de kans om stil te staan bij de eigen persoonlijke identiteit en na te denken over hun professionele identiteit.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=24264
De stagewebsite, eindtermen, leerplannen, cursussen vakdidactiek.
Bijkomende nuttige informatie afhankelijk van de lesonderwerpen, de stageplaats, op te zoeken langs diverse kanalen, o.a. in de gebruikte handboeken.
Toelichting werkvorm
De stage wordt zelfstandig voorbereid in Scoodle. De student kan ondersteuning vragen aan de leergroepbegeleider, de vakdocenten en de mentor bij het voorbereiden van de lessen. Coaching kan ook online verlopen via videogesprekken.
Uitvoeren van stageopdrachten in intensieve stageperiodes, vertrekkend van participerend observeren en voorbereiden op zelfstandige basis.
De student post de voorbereidingen in agendavorm en het stagerooster in LINK voor het begin van de stage en dient de voorbereidingen in bij de mentor.
Tijdens de stage is de stagemap met voorbereidingen in agendavorm (zie richtlijnen stagewebsite) in de stageklas aanwezig.
Per stageperiode doorloopt de student de verschillende fases in MC (MyCompass). Hij deelt dit met de leergroepbegeleider, de vakdocent en de mentor.
Uitvoeren van opdrachten onderwijspraktijk/ ingroeistage, o.a. vervangingen, toezichten, schoolfeesten, teamvergaderingen, ...
Begeleiden openluchtklassen.
Na de stage is een stagenawerking voorzien waar de klemtoon ligt op reflectie.
De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. bijvoorbeeld een coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
Evaluatieactiviteiten
Stage in Vlaanderen academisch traject 3 (B-ODISEE-O70623)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Als bij de aanvang van de actieve stages blijkt dat de stagemap niet in orde is (zie afspraken stagewebsite) en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan beslist worden dat de student geen actieve stage kan lopen en krijgt de student een onvoldoende als beoordelingsscore.
Na afloop van de stage volgt een syntheseverslag opgemaakt op basis van stageverslagen van lectoren, mentoren en reflectieverslagen van de student. Dit syntheseverslag geeft weer in welke mate de student voldoet aan de verwachtingen voor dit OPO, waar er sterke punten zijn en waar werkpunten liggen. Bij een onvoldoende voor dit OPO beschrijft het syntheseverslag ook de vastgestelde tekorten.
Het syntheseverslag van de ingroeistage schrijft de student zelf. Indien nodig vult de leergroepbegeleider dit verslag aan.
Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten (leergroepen, coachingsgesprekken, observatiemomenten, stages, ...) georganiseerd in het kader van het OPO stage.
Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO.
Attitudes vormen een belangrijk element in de evaluatie van de stage. Ontvreemden of achterhouden van didactisch materiaal uit de mediatheek, de stageschool, of van een medestudent is een uiting van een ernstig attitudeprobleem en kan leiden tot een tekort voor het OPO.
Een score zwak of zeer zwak op taal of op één of meer functionele gehelen kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO stage 3.
De eisen gesteld voor OPO stage in de verschillende opleidingsfasen liggen vast in het document: gedragsindicatoren voor de leraar in opleiding volgens de basiscompetenties.
Een tekort voor de stage eerste leerjaar of de stage derde graad kan leiden tot een tekort voor het OPO stage 3.
De eindscore voor het OPO Stage is niet het resultaat van een rekenkundige benadering van de deelscores voor de onderscheiden functionele gehelen. Het is wél de uitkomst van deliberatie binnen het opleidingsteam, waarbij rekening wordt gehouden met de opeenvolgende prestaties voor het OPO, het niveau van professioneel functioneren, de evolutie daarin en verder de groei in de attitudes.
Dit OPO is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.