Leergebiedgerichte professionalisering M/e 3.1 (B-ODISEE-OAL48A)

6 studiepuntenNederlands45 urenEerste semesterEerste semester
Van Cromphaut Veerle (coördinator) |  Declercq Erwin |  Droessaert Christiane |  Van Cromphaut Veerle |  Van Keymeulen Elfi |  Vermeire Alain  | MinderMeer
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

De definitieve beslissing bij het bepalen van de keuze voor minor (muzische school/explorerende school) en major (muzische school/explorerende school) ligt bij de docenten. De eerste keuze kan niet steeds gegarandeerd worden.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Major muzische school 3.1 (B-ODISEE-OAL48a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Droessaert Christiane |  Van Cromphaut Veerle |  Van Keymeulen Elfi
Kernteam Lager onderwijs Aalst

In deze major gaat de student muzisch aan de slag door te ervaren en te creëren.

Hiervoor gaat hij actief op zoek naar inspirerende culturele prikkels. De student kan een keuze maken uit musea en galerijen, theaters en kunsthuizen, concertzalen en culturele festivals, podia ea. Zo ontwikkelt hij zijn cultureel (zelf)bewustzijn.

Vervolgens verwerkt de student deze bezoeken in een portfolio. De culturele prikkels toetst de student af aan de visie meegegeven in de leerplannen en Zeppelin (referentiekader en leerlijn).

Daarenboven zoekt hij naar mogelijke didactische verwerkingen (aandacht voor muzisch evalueren). Studenten werken in groep een muzisch project uit met kinderen van de lagere school. Nadruk ligt op geïntegreerd muzisch werken.

Als slot stellen de studenten individueel hun eigen muzisch ontwikkelingsproces voor aan de hand van het portfolio waarbij ze aantonen hoe ze verschillende eindcompetenties bereikt hebben.

 

museumbezoek

culturele voorstellingen bijwonen

verdieping in theoretische kaders

actieve deelname aan creatieve workshops

didactische toepassingen o.a. uitwerken muzisch project

tussentijdse feedbackgesprekken met de begeleidende docent ter ondersteuning van het creatieve proces

portfolio muzisch vertalen naar docenten en medestudenten

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het semester omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

 

 

 

2 sp. Minor explorerende school 3.1 (B-ODISEE-OAL93z)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht15 urenEerste semesterEerste semester
Declercq Erwin |  Vermeire Alain
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Beoordelen, uitwerken en voorstellen van een wero- thema voor  2 weken.

De inhouden worden via blended learning (bv.hoorcolleges, kennisclips) en opdrachten aangebracht. De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

Leergebiedgerichte professionalisering M/e 3.1 (B-ODISEE-O70611)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OAL48a - Major muzische school 3.11-20/20 puntenschaal
OAL93z - Minor explorerende school 3.11-20/20 puntenschaal

Major muzische school:

  • Portfolio: 10 muzische opdrachten (comfort-stretch-paniek zone); uitleg zie opdrachtenfiches Toledo (individuele opdracht)
  • Muzo voor kinderen: draaiboek + uitvoeren (groepsopdracht)

=> Beide opdrachten tellen voor 50 % van het totale cijfer van de major muzische school.

Minor explorerende school:

  • oefening met beoordelingscriteria: 10%
  • groepswerk met peerevaluatie en zelfevaluatie: 90%

Verdeelsleutel deelevaluaties:

Dit OPO is tolereerbaar.

Het cijfer wordt bepaald op basis van de verhouding minor (1/3)  en major (2/3).

 Bij een onvoldoende worden volgende criteria gehanteerd:

  • Een 9 voor 1 OLA (samen met een cijfer 10 of meer voor het andere OLA) leidt tot een 10 voor het OPO.
  • Een 8 voor 1 OLA (samen met een cijfer 10 of meer voor het andere OLA) leidt tot een 8 of een 9 voor het OPO.
  • Een 7 voor 1 OLA (samen met een cijfer 10 of meer voor het andere OLA) leidt tot een 7 voor het OPO.
  • Een tekort voor 2 OLA’s leidt tot een 7 voor het OPO.

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OAL48a - Major muzische school 3.1 (binnen en over academiejaar)
  • OAL93z - Minor explorerende school 3.1 (binnen en over academiejaar)

Major muzische school

Zelfde opdrachten, maar gezien de periode vervalt het uitvoeren met kinderen.

Minor explorerende school

Zelfde modaliteiten gelden voor beide examenperiodes. Groepswerk wordt vervangen door een individuele taak.

 

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO/OLA waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OPO/OLA na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO/OLA. Het volledige OPO/OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.