HAO Talentstage 3 (B-ODISEE-OAL40A)

12 studiepuntenNederlands3 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Van Gerwen Katrien (coördinator) |  De Clerck Stefan |  De Ridder Simon |  Van Gerwen Katrien |  Van den Broeck Tine |  Vandenabeele Ineke  | MinderMeer
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Beschikken over een goede schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. HAO Talentstage 3 (B-ODISEE-OAL40a)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage3 urenBeide semestersBeide semesters
De Clerck Stefan |  De Ridder Simon |  Van Gerwen Katrien |  Van den Broeck Tine |  Vandenabeele Ineke
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De mentoren van de stagescholen bepalen de inhoud van de stagelessen. De inhoud van de onderwijspraktijk wordt medebepaald vanuit de
opleiding, zich situerend binnen de eindtermen van de basisschool.
Alle leergebieden van de basisschool komen aan bod tijdens de stages.

De student realiseert één week stage in het eerste leerjaar (voor eind november), één week zorgstage (of stage in het buitengewoon onderwijs) en één week openluchtklas.

De stageweek in het eerste leerjaar wordt verlengd met een tweede aaneengesloten week indien de student tijdens hetzelfde academiejaar ook het OPO Schoolstage 3 opneemt.
Het aantal stagedagen wordt op de stagewebsite vastgelegd. De student uit fase 3 kan betrokken worden bij activiteiten op schoolniveau.

De zij-instromers na EBA KO doen twee weken stage in de tweede graad.

Alle praktijkopdrachten staan beschreven op de stagewebsite.

https://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalsthao/

 

Stagewebsite, eindtermen, leerplannen en cursussen vakdidactiek.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22351

Gebruikmaken van Toledo  en LINK als communicatiemiddel voor de stage.

Handleidingen bij werk- en leerboeken gebruikt in de basisschool.

Verzameling lesvoorbereidingen in mediatheek en op Toledo.

Een MY COMPASS uitwerken en zo reflectievaardigheden ontwikkelen.

De stage wordt zelfstandig voorbereid. De student kan ondersteuning vragen aan de leergroepbegeleider, de vakdocenten en de mentor bij het voorbereiden van de lessen.

De student loopt stage in het eerste leerjaar van de lagere school en in de zorgwerking. Daarnaast begeleidt de student ook een openluchtklas.

De zij-instromers na EBA KO lopen twee weken stage in de tweede graad.

Vóór de stage observeert de student in de stageklas(sen).

De student post de voorbereidingen in agendavorm en het stagerooster in LINK voor de aanvang van de stage en dient de voorbereidingen in agendavorm in bij de mentor. Tijdens de stage is een stagemap aanwezig in de stageklas (richtlijnen: zie stagewebite). Tijdens de stage geeft de student zelfstandig les/begeleiding onder supervisie van de mentor of een ander personeelslid van de stageschool.

De studenten maken gebruik van MyCompass (MC) waarin ze hun groeipad uitstippelen, uitdagingen aangaan, doelen formuleren, formele en informele leeractiviteiten ondernemen en hierop terugblikken. 

Voor en na de stage kunnen coachingsgesprekken plaatsvinden.

 

 

Evaluatieactiviteiten

HAO Talentstage 3 (B-ODISEE-O70087)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Na afloop van de stage volgt een syntheseverslag dat de student zelf schrijft, op basis van stageverslagen van  docenten, mentoren en reflecties van de student die in de reflectietool MyCompass worden opgenomen. Dit syntheseverslag geeft weer in welke mate de student voldoet aan de verwachtingen voor dit OPO, waar er sterke punten zijn en waar werkpunten liggen. Dit verslag wordt tijdens een  eindgesprek met de mentoren van de stageschool en de betrokken docenten van de hogeschool besproken waarna een waardeoordeel over de stage wordt uitgesproken.  Bij een onvoldoende voor dit OPO beschrijft het syntheseverslag ook de vastgestelde tekorten.  Indien nodig vult de leergroepbegeleider dit verslag aan na het eindgesprek.
Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten georganiseerd in het kader van het OPO stage.
Ongewettigde afwezigheid of het niet tijdig indienen van de stagegevens via LINK kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO.
Attitudes vormen een belangrijk element in de evaluatie van de stage.
Ontvreemden of achterhouden van didactisch materiaal uit de mediatheek, de stageschool, of van een medestudent is een uiting van een ernstig attitudeprobleem en kan leiden tot een tekort voor het OPO. 
Een score zwak of zeer zwak op taal of één of meer functionele gehelen kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO stage.
De eisen gesteld voor OPO stage in de verschillende opleidingsfasen liggen vast in het document: gedragsindicatoren voor de leraar in opleiding volgens de basiscompetenties.

Als bij de aanvang van de actieve stages blijkt dat de stagemap niet in orde is (zie afspraken stagewebsite) en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan beslist worden dat de student geen actieve stage kan lopen en krijgt de student een onvoldoende als beoordelingsscore.
Dit OPO is niet tolereerbaar.

Een tekort voor een van de deelstages kan leiden tot een tekort voor het OPO HAO talentstage 3.

De uiteindelijke eindscore voor de school- en/of talentstage wordt bepaald door het uitgesproken waardeoordeel tijdens het eindgesprek, samen met de deelscores van (eventuele) andere uitgevoerde stages (zorgstage/Bu.O., 1ste leerjaar). Ook de inzet tijdens de openluchtklassen (talentstage 3) bepaalt mee de eindscore.

De eindscore voor school- en/of talentstage 3 is niet het resultaat van een rekenkundige benadering van de deelscores voor de onderscheiden functionele gehelen. Het is wél de uitkomst van deliberatie binnen het opleidingsteam, waarbij rekening wordt gehouden met de opeenvolgende prestaties voor het OPO, het niveau van professioneel functioneren, de evolutie daarin en verder de groei in de attitudes.

 

Er is geen tweede examenkans.

Dit OPO is niet tolereerbaar.