HAO Stage 2 (B-ODISEE-OAL36A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16105&OPLID=248
Begintermen
Geslaagd zijn voor HAO stage 1.
Beschikken over een goede schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid.
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
12 sp. HAO Stage 2 (B-ODISEE-OAL36a)
Inhoud
De mentoren van de stagescholen bepalen de inhoud van de stagelessen. De inhoud van de onderwijspraktijk wordt meebepaald vanuit de
opleiding, zich situerend binnen de eindtermen van de basisschool.
Alle leergebieden van de basisschool komen aan bod tijdens de stages in verschillende graden van de basisschool.
De student loopt tijdens het eerste semester één week stage in het derde leerjaar. Het tweede semester loopt de student stage in het vijfde leerjaar.
De stagedagen kunnen niet gespreid opgenomen worden.
Alle praktijkopdrachten staan beschreven op de stagewebsite:
https://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalsthao/
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22324
Stagewebsite, eindtermen, leerplannen en cursussen vakdidactiek.
Gebruikmaken van Toledo en LINK als communicatiemiddel voor de stage.
Handleidingen bij werk- en leerboeken gebruikt in de basisschool.
Verzameling lesvoorbereidingen in mediatheek en op Toledo.
Toelichting werkvorm
De stage wordt zelfstandig voorbereid. De student kan ondersteuning vragen aan de leergroepbegeleider, de vakdocenten en de mentor bij het voorbereiden van de lessen.
De student loopt stage in het derde en het vijfde leerjaar van de lagere school. Voor de stage observeert de student in de stageklas. De student post de nodige stagedocumenten in LINK voor het begin van de stage en dient de voorbereidingen in bij de mentor voor aanvang van de stage. Tijdens de stage geeft de student zelfstandig les onder supervisie van de mentor of een ander pedagogisch personeelslid van de stageschool.
Na de stage is een reflectie en/of feedbackmoment voorzien waar de klemtoon ligt op reflectie.
De studenten maken gebruik van MyCompass (MC) waarin ze hun groeipad uitstippelen, uitdagingen aangaan, doelen formuleren, formele en informele leeractiviteiten ondernemen en hierop terugblikken.
De werkvorm voor dit OPO kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
Evaluatieactiviteiten
HAO Stage 2 (B-ODISEE-O70081)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Na afloop van de stage volgt een syntheseverslag opgemaakt op basis van stageverslagen van lectoren, mentoren, reflectieverslagen, LINK en de stagemap van de student. Dit syntheseverslag geeft weer in welke mate de student voldoet aan de verwachtingen voor dit OPO, waar er sterke punten zijn en waar werkpunten liggen. Bij een onvoldoende voor dit OPO beschrijft het syntheseverslag ook de vastgestelde tekorten. Het syntheseverslag geeft bij wijze van begeleiding ook een indicatie over de verdere ontwikkelingsmogelijkheden van de student binnen de leerlijn 'stage'.
Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten (reflectiemomenten stage, contactmomenten stage) georganiseerd in het kader van het OPO stage.
Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO stage.
Attitudes vormen een belangrijk element in de evaluatie van de stage.
Ontvreemden of achterhouden van didactisch materiaal uit de mediatheek, de stageschool, of van een medestudent is een uiting van een ernstig attitudeprobleem en kan leiden tot een tekort voor het OPO.
Een score zwak of zeer zwak op taal of één van de decretaal bepaalde basiscompetenties van de leerkracht lager onderwijs kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO stage.
De eisen gesteld voor OPO stage in de verschillende opleidingsfasen liggen vast in het document: gedragsindicatoren voor de leraar in opleiding volgens de basiscompetenties.
Als bij de aanvang van de actieve stages blijkt dat de stagemap niet in orde is (zie afspraken stagewebsite) en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan beslist worden dat de student geen actieve stage kan lopen en krijgt de student een onvoldoende als beoordelingsscore. De student moet met de lesvoorbereidingen aantonen dat er aandacht is voor zelfsturing, planning, coöperatief en gedifferentieerd werk, diverse praktische organisatievormen als bijvoorbeeld hoekenwerk, contractwerk, de gespreksvorm filosoferen met kinderen, e.a.
De student moet voor, tijdens en na de stageperiode LINK, de reflectieverslagen in MyCompass degelijk uitgewerkt en aangevuld hebben.
Dit OPO is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Dit OPO is niet tolereerbaar.