HAO STEM-didactiek 2.2 (B-ODISEE-OAL28A)

3 studiepuntenNederlands3 urenTweede semesterTweede semester
Eeckhout Thijs (coördinator) |  Eeckhout Thijs
Kernteam Lager onderwijs Aalst

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16097&OPLID=248

Exploreren van de mogelijkheden van STEM in de basisschool met oog op:

  • het aantrekkelijker maken van STEM-gerelateerde inhouden voor kinderen;
  • het inzien van de maatschappelijke rol van STEM;
  • het uitbouwen van STEM in de basisschool;
  • het vertalen van STEM-gerelateerde inhouden in didactische fiches en een concrete vertaling naar de klaspraktijk van de basisschool.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. HAO STEM-didactiek 2.2 (B-ODISEE-OAL28a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht3 urenTweede semesterTweede semester
Eeckhout Thijs
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Hoofdstuk 1                  INLEIDING                                                                                                            

  • 1.1         STEM: een modegril of uitdaging?
  • 1.2         Waarom is STEM belangrijk?
  • 1.3         Good practice

Hoofdstuk 2                  EEN KADER VOOR STEM IN HET  BASISONDERWIJS                  

  • 2.1         STEM in het buitenland
  • 2.2        STEM in het Vlaamse onderwijs
  • 2.3         STEM in de lerarenopleiding

Hoofdstuk 3                  INHOUD VAN HET STEM-ONDERWIJS                                                

  • 3.1         STEM-geletterd
  • 3.2         Grote ideeën
  • 3.3         STEM in het dagelijks leven
  • 3.4         Rekening houden met de beleving van kinderen
  • 3.5         Ordenen in systemen en perspectieven
  • 3.6         Toepassing: examenopdracht STEM

Hoofdstuk 4                  ONDERZOEKEND EN ONTWERPEND LEREN                                  

  • 4.1         Mysterieuze dozen
  • 4.2        Didactische benaderingen rond STEM
  • 4.3         Onderzoekend leren en ontwerpend leren
  • 4.4        Eerlijk onderzoeken
  • 4.5         Vraagstelling
  • 4.6        Ontwikkelingslijn voor de basisschool
  • 4.7         The Exploratory Behavior Scale (Van Schijndel)

Hoofdstuk 5                  VINDPLAATSEN VOOR STEM                                                                   

  • 5.1         Leren in en van de praktijk
  • 5.2         STEM in huis
  • 5.3         STEM in de natuurlijke wereld
  • 5.4         STEM in de bewoonde wereld
  • 5.5         Musea en science centra
  • 5.6         Vindplaatsen in opleidingen en bedrijven

Hoofdstuk 6                  LEERRESULTATEN HERKENNEN                                                            

  • 6.1         Vijf soorten leerresultaten
  • 6.2        Nieuwsgierige, onderzoekende houding
  • 6.3         Kennis en inzicht ontwikkelen
  • 6.4        Onderzoekvaardigheden ontwikkelen
  • 6.5         Ontwerpvaardigheden ontwikkelen
  • 6.6        Attitudeverandering

Hoofdstuk 7                  ONDERWIJS IN STEM ONTWIKKELEN                                                 

  • 7.1         Kenmerken van goed STEM-onderwijs
  • 7.2         Didactische tools en inzichten
  • 7.3         STEM-activiteiten ontwerpen

Hoofdstuk 8                  OMGAAN MET DIVERSITEIT                                                                      

  • 8.1         Onderwijs voor jongens en meisjes
  • 8.2        Laag- en hoogpresteerders
  • 8.3         Kinderen met leer- en gedragsmoeilijkheden
  • 8.4        Talig-heterogene groepen

Hoofdstuk 9                  STEM INTEGREREN MET ANDERE DOMEINEN                               

  • 9.1         Noodzaak om te integreren
  • 9.2        Nadenken over integratie
  • 9.3         Integreren met taal
  • 9.4        Integreren met zaakvakken
  • 9.5         Projectonderwijs

Hoofdstuk 10               BEOORDELEN                                                                                                    

  • 10.1      Goed beoordelen in belangrijk en lastig
  • 10.2      Standaardtoetsen
  • 10.3      Een kader voor de beoordeling van leerprestaties
  • 10.4      Beoordelen met behulp van een rubric
  • 10.5      Verantwoorden van leerresultaten
  • 10.6      STEM-geletterdheid bereiken

Hoofdstuk 11               ROL VAN DE COACH                                                                         

  • 11.1       Voldoe je als STEM-coach?

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22314

Gestructureerde cursus, aangevuld met eigen notities.

Aanvullend studiemateriaal wordt geplaatst op Toledo:

  • Presentaties met beeldmateriaal.
  • Bijlagen met teksten en achtergrondinformatie. 
  • Etc. 

Zelfstudie.
Groepswerk rond STEM-activiteiten.
Theorie en vaardigheden oefenen tijdens een contactmoment.

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

HAO STEM-didactiek 2.2 (B-ODISEE-O70073)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • Permanente evaluatie (50%): STEM-projecten uitwerken in groep volgens de vooropgestelde inhoudelijke en didactische principes. Hierbij wordt zowel de kwaliteit (cfr. STEM-kompas) / inleefvermogen / creatief denken / samenwerking in rekening gebracht, alsook de afwerking. 
  • Mondeling examen (50%): uitgewerkte STEM-projecten vormen de basis van de mondelinge verdediging met aandacht voor de inhoudelijke en didactische STEM-principes uit de cursus (met bijlagen op toledo).  

Aan alle onderdelen moet worden deelgenomen om een eindcijfer te kunnen krijgen. De procedure van het indienen van de taken dient strikt gerespecteerd te worden. Wie geen bijdrage levert aan het groepswerk of de vervangende opdracht niet maakt zal niet slagen voor het OPO. Een student moet minstens 7/20 behalen op het mondeling examen en de examenopdracht om te kunnen slagen voor het OPO. De totaalscore moet uiteraard 10/20 zijn om te kunnen slagen voor dit OPO. Dit OPO is niet tolereerbaar.

De tweede examenkans bestaat uit een mondeling examen:

De punten behaald met de taak voor het OPO worden behouden. Hetzelfde cijfer wordt opnieuw bij het mondeling examen verrekend met dezelfde puntenverhouding: mondeling examen 50%, groepswerk 50%. Studenten die een onvoldoende gehaald hebben op de examenopdracht, of die deze opdracht niet ingediend hebben kunnen een vervangopdracht maken voor examenperiode 3.

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3, vervallen deze deelevaluaties binnen het OPO. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.