Samenwerken en communiceren 1 (B-ODISEE-OAK13B)
Doelstellingen
Ik communiceer op een zelfstandige manier schriftelijk en mondeling in het Standaardnederlands en hou hierbij rekening met verschillende doelgroepen (leerlingen, ouders, partners, …).
Ik pas de principes van verbindend communiceren toe wanneer ik in interactie ga met leerlingen en mentoren, medestudenten en docenten en analyseer hierbij mijn eigen handelen en dat van anderen.
Ik werk effectief en efficiënt samen om het eigen leerproces te optimaliseren (met medestudenten, mentoren, …).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3003 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3021 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Samenwerken en communiceren 1 (B-ODISEE-OAK13b)
Inhoud
In dit OPO komen de volgende leerinhouden, vaardigheden, vormingsdoelen aan bod:
Verbindende communicatie
Groepsdynamica
Feedback
Schriftelijke en mondelinge communicatie:
spelling
grammatica
leesstrategieën
begrijpend lezen
formele schriftelijke communicatie
correct taalgebruik
heldere uitleg geven
expressief lezen
spreekdurf
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges werken we interactief: rollenspel, oefeningen, casussen,... om maximaal te oefenen op de vaardigheden. We verwachten van de student inbreng en medewerking. Dit vraagt een veilig leef- en leerklimaat waarin wederzijds respect en openheid voor elkaar zijns vereist zijn.
Evaluatieactiviteiten
Samenwerken en communiceren 1 (B-ODISEE-O73538)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van het OPO samenwerken en communiceren 1 bestaat uit volgende onderdelen:
-presentatie: mondelinge communicatie (25 %) en inhoud (zie luikje 'inhoud') (50 %)
-schriftelijk examen: schriftelijke communicatie (25 %)
Indien een student niet slaagt op één van de onderdelen of op beide onderdelen voor communiceren, zijnde mondeling en schriftelijk communiceren, krijgt de student een niet-tolereerbaar cijfer.
Toelichting bij herkansen
Dezelfde modaliteiten gelden als in EP2.
De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent. Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3 vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OPO moet met andere woorden volledig opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.