Praktijk 2 (B-ODISEE-OAK12B)

6 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Van Rentergem Dorien (coördinator) |  Van Rentergem Dorien |  Vanmol Steven |  Wijnant Evelien
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Ik selecteer en formuleer concreet en waarneembare doelstellingen rekeninghoudend met de beginsituatie en ontwerp van daaruit passende leer- en ontwikkelingsactiviteiten met de focus op een krachtige leeromgeving. 
Ik realiseer leer- en ontwikkelingsactiviteiten vanuit de beoogde doelen en de beginsituatie met focus op het creëren van een krachtige leeromgeving in mijn stageklas (basisniveau). 
Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten met focus op het creëren van een krachtige leeromgeving in mijn stageklas (basisniveau). 
Ik evalueer na de aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten de beoogde leerdoelen aan de hand van aangeboden kaders (basisniveau).
Ik creëer een positief leer- en leefklimaat voor de kinderen door het inzetten van verbindend communiceren (6.2) en van efficiënte, kindgerichte klasorganisatie. 
Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen van de lerende om het welbevinden en de leerkansen te vrijwaren (basisniveau). 
Ik voer opgelegde administratieve taken stipt en correct uit.  

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPOD03 : HAO Actieve stage 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Praktijk 2 (B-ODISEE-OAK12b)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageTweede semesterTweede semester
Van Rentergem Dorien |  Vanmol Steven |  Wijnant Evelien
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Raadpleeg de stagewebsite voor meer details over de invulling en organisatie van het OPO Praktijk 2: 
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalst
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/bakoaalsthao

Ondersteunend aan stage worden leergroepmomenten en individuele begeleidingsgesprekken ingericht. Deze vinden plaats op de campus, online, op de oefenschool (enkel dagstudenten) of op de stageplaats, dit voorafgaand, tijdens en/of na elke stageperiode. Aanwezigheid is daarbij verplicht. Voor- en naverwerkingstaken worden geacht uitgevoerd te zijn. Bij afwezigheid kan een vervangtaak zijn voorzien. 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35314

Zie stagewebsite: 
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalst 
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalsthao

Observatie-opdrachten, EHBO-boekje, Powerpointpresentaties, sjablonen en documenten zijn beschikbaar op Toledo. 

Zie stagewebsite: 
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalst 
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalsthao

In de leergroep werken we aan: inhoudelijke expertise, professionele identiteit, academische vaardigheden, verbondenheid.  We doen dit via verschillende werkvormen, o.a. 

  • Observaties/basisactiviteiten in oefenscholen (enkel dagonderwijs), stagescholen, enz. Na het uitvoere nvan de observaties wordt een schriftelijk verslag gemaakt en besproken. 
  • Leergroepmomenten waarin we reflecteren over de ervaringen bij het uitvoeren van activiteiten bij kleuters. 
  • Stagevoorbereidingsmomenten voorafgaande aan de stage waarin studenten en hun leergroepbegeleider elkaar actief ondersteunen om zich samen optimaal voor te bereiden op de stage. 
  • Effectieve stagedagen in de kleuterklas die de studenten de kans bieden om waardevolle praktijkervaringen op te doen en zo vaardigheden in het lesgeven verder te ontwikkelen. 
  • Demonstratie 'motorische ontwikkeling' : De studenten observeren en bespreken een aantal bewegingsactiviteiten met kleuters o.l.v. een docent.
  • Driedaagse te Dworp: teambuilding, muzo- en impressiedagen. (dagonderwijs)
  • Enz. 

Effectieve stage OPO Praktijk 2

  • observatiedagen
  • periode 1: 2 dagen aaneensluitend
  • periode 2: 2,5 dagen aaneensluitend

De werkvorm voor deze component kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
 

Evaluatieactiviteiten

Praktijk 2 (B-ODISEE-O73537)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De studenten krijgen tijdens de actieve stage een aantal stagebezoeken van hun leergroepbegeleider/docenten. Van deze bezoeken krijgen de studenten telkens een schriftelijk evaluatieverslag en een mondelinge bespreking. Ook de mentor van de stageklas vult een schriftelijk evaluatieformulier in.

Aan het eind van het semester wordt een cijfer toegekend aan de stage. Hiermee wordt uitgedrukt in welke mate de student voldoet aan de eisen. Na afloop van de stage volgt een syntheseverslag opgemaakt op basis van stageverslagen van docenten, mentor, kwaliteit van de stagemap en reflecties van de student. Dit syntheseverslag geeft weer in welke mate de student voldoet aan de verwachtingen voor dit OPO, waar er sterke punten zijn en waar werkpunten liggen. Bij een onvoldoende voor dit OPO beschrijft het syntheseverslag ook de vastgestelde tekorten. Ook het schriftelijk werk en attitude zijn van groot belang voor de evaluatie van de stage. Dit verslag wordt besproken in een vergadering met alle docenten die bij dit OPO betrokken zijn.  Een onvoldoende (-) op één van de functionele gehelen, taal of vormingsdoelen kan leiden tot een tekort voor het OPO. Correct mondeling en schriftelijk taalgebruik zijn voorwaarden om te kunnen slagen voor Praktijk 2

Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten georganiseerd in het kader van het OPO Praktijk 2. Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO.

Het ontbreken van een volledig ondertekende stageovereenkomst leidt tot een onvoldoende (-) op Attitudes.
Ontvreemden of achterhouden van didactisch materiaal uit de mediatheek, de stageschool, of van een medestudent is een uiting van een ernstig attitudeprobleem en kan leiden tot een tekort voor het OPO. 

Als bij de aanvang van de actieve stage blijkt dat het dagschema en/of de stagemap niet volledig is en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan geen stage worden toegestaan en krijgt de student een onvoldoende als beoordelingsscore.

Dit OPO is niet tolereerbaar. 

Er is geen tweede examenkans.

Er is geen tweede examenkans.