Vakdidactiek (GMC optie 1) 2.2 (B-ODISEE-OAK06A)

4 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
Eeckhout Thijs (coördinator) |  Deman Hilde |  Eeckhout Thijs
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Kennis hebben van de inhouden van de OPO 2 Godsdienst  en 1 Ontwikkeling van wero, logisch en wiskundig denken.

Competenties:

De leerstof van het eerste jaar bezitten en kunnen toepassen in de praktijk.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Wiskundige ontwikkeling 2.2 (B-ODISEE-OAK06a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht15 urenTweede semesterTweede semester
Eeckhout Thijs
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Bespreking van het winkelspel.   

Metend rekenen: 
- Verloop van een meetproces. 
- Praktische situaties i.v.m. meten van  afstanden, oppervlakten, inhouden, gewichten en tijd in de kleuterklas.
 

Meetkunde: 
- Theoretische achtergrond.  
- Toepassingen in de kleuterklas.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22173

Gestructureerde cursus, aangevuld met eigen notities.

Aanvullend studiemateriaal wordt geplaatst op Toledo:

  • Presentaties met beeldmateriaal.
  • Bijlagen met teksten en achtergrondinformatie. 
  • Etc. 

Blended learning: combinatie van online en face-to-face onderwijs.

  • Online lesopname via Toledo: op eigen toestel, tijd, plaats en tempo. 
  • Hoorcolleges en werkcolleges (practicum).

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

2 sp. Godsdienstige ontwikkeling 2.2 (B-ODISEE-OAK96z)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht15 urenTweede semesterTweede semester
Deman Hilde
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Leereenheid 1: verwachtingen ten aanzien van een leraar optie 1

Leereenheid  2 :de belangrijkste accenten uit het "Werkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het Katholiek Kleuteronderwijs in Vlaanderen"

Leereenheid 3: stagewijzer voor godsdienstige activiteiten

Leereenheid 4: kennismaking met de Bijbel

Leereenheid 5: bespreking van enkele teksten uit het Oude Testament

Leereenheid 6: bespreking van de geboorteverhalen van Jezus

Leereenheid 7: bespreking van enkele teksten over het optreden van Jezus

Leereenheid 8: bespreking van enkele wonderverhalen van Jezus

Leereenheid 9: bespreking van enkele gelijkenissen die Jezus gebruikt

Leereenheid 10: bespreking van enkele lijdens- en verrijzenisverhalen van Jezus en van verhalen over het ontstaan van de kerk

Leereenheid 11: de didactiek van het vertellen van Bijbelverhalen aan kleuters

Leereenheid 12: het uitwerken van godsdienstige activiteiten vanuit klasrituelen en vanuit het vieren van belangrijke momenten in het kerkelijk jaar​

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22174

Cursus

Werkplan Rooms-Katholieke godsdienst

Bijbel voor kinderen van Busser en Schröder

College: doceren door de docent

Blended learning

Practicum: onder leiding van docent opdrachten uitvoeren, voornamelijk in functie van het uitwerken van een belangstellingscentrum.

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

Vakdidactiek (GMC optie 1) 2.2 (B-ODISEE-O70009)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OAK06a - Wiskundige ontwikkeling 2.21-20/20 puntenschaal
OAK96z - Godsdienstige ontwikkeling 2.21-20/20 puntenschaal

Voor de bepaling van het eindresultaat van het OPO wordt een weging toegepast in verhouding tot de studiepunten van de OLA Wiskundige ontwikkeling 2.2 (2 SP); OLA Godsdienstige ontwikkeling 2.2 (2 SP). Aan alle onderdelen moet worden deelgenomen om een eindcijfer te kunnen krijgen.

Wie 2 of meer punten tekort heeft, eventueel verspreid over de verschillende OLA, slaagt niet voor het OPO Vakdidactiek 2.1. In de andere gevallen wordt het rekenkundig gemiddelde genomen.

Voor dit OPO kan geen tolerantie ingezet worden. 

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OAK06a - Wiskundige ontwikkeling 2.2 (binnen en over academiejaar)
  • OAK96z - Godsdienstige ontwikkeling 2.2 (binnen en over academiejaar)

De modaliteiten bij herkansing zijn dezelfde als tijdens EP2.

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.

Bij een eventueel tekort voor het OLA na EP3, vervallen deze deelevaluaties binnen het OLA. Het volledige OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.