Vakdidactiek (GMC optie 1) 2.2 (B-ODISEE-OAK06A)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16047&OPLID=284
Begintermen
Kennis hebben van de inhouden van de OPO 2 Godsdienst en 1 Ontwikkeling van wero, logisch en wiskundig denken.
Competenties:
De leerstof van het eerste jaar bezitten en kunnen toepassen in de praktijk.
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Wiskundige ontwikkeling 2.2 (B-ODISEE-OAK06a)
Inhoud
Bespreking van het winkelspel.
Metend rekenen:
- Verloop van een meetproces.
- Praktische situaties i.v.m. meten van afstanden, oppervlakten, inhouden, gewichten en tijd in de kleuterklas.
Meetkunde:
- Theoretische achtergrond.
- Toepassingen in de kleuterklas.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22173
Gestructureerde cursus, aangevuld met eigen notities.
Aanvullend studiemateriaal wordt geplaatst op Toledo:
- Presentaties met beeldmateriaal.
- Bijlagen met teksten en achtergrondinformatie.
- Etc.
Toelichting werkvorm
Blended learning: combinatie van online en face-to-face onderwijs.
- Online lesopname via Toledo: op eigen toestel, tijd, plaats en tempo.
- Hoorcolleges en werkcolleges (practicum).
De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. Godsdienstige ontwikkeling 2.2 (B-ODISEE-OAK96z)
Inhoud
Leereenheid 1: verwachtingen ten aanzien van een leraar optie 1
Leereenheid 2 :de belangrijkste accenten uit het "Werkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het Katholiek Kleuteronderwijs in Vlaanderen"
Leereenheid 3: stagewijzer voor godsdienstige activiteiten
Leereenheid 4: kennismaking met de Bijbel
Leereenheid 5: bespreking van enkele teksten uit het Oude Testament
Leereenheid 6: bespreking van de geboorteverhalen van Jezus
Leereenheid 7: bespreking van enkele teksten over het optreden van Jezus
Leereenheid 8: bespreking van enkele wonderverhalen van Jezus
Leereenheid 9: bespreking van enkele gelijkenissen die Jezus gebruikt
Leereenheid 10: bespreking van enkele lijdens- en verrijzenisverhalen van Jezus en van verhalen over het ontstaan van de kerk
Leereenheid 11: de didactiek van het vertellen van Bijbelverhalen aan kleuters
Leereenheid 12: het uitwerken van godsdienstige activiteiten vanuit klasrituelen en vanuit het vieren van belangrijke momenten in het kerkelijk jaar
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22174
Cursus
Werkplan Rooms-Katholieke godsdienst
Bijbel voor kinderen van Busser en Schröder
Toelichting werkvorm
College: doceren door de docent
Blended learning
Practicum: onder leiding van docent opdrachten uitvoeren, voornamelijk in functie van het uitwerken van een belangstellingscentrum.
De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
Evaluatieactiviteiten
Vakdidactiek (GMC optie 1) 2.2 (B-ODISEE-O70009)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OAK06a - Wiskundige ontwikkeling 2.2 | 1-20/20 puntenschaal |
OAK96z - Godsdienstige ontwikkeling 2.2 | 1-20/20 puntenschaal |
Voor de bepaling van het eindresultaat van het OPO wordt een weging toegepast in verhouding tot de studiepunten van de OLA Wiskundige ontwikkeling 2.2 (2 SP); OLA Godsdienstige ontwikkeling 2.2 (2 SP). Aan alle onderdelen moet worden deelgenomen om een eindcijfer te kunnen krijgen.
Wie 2 of meer punten tekort heeft, eventueel verspreid over de verschillende OLA, slaagt niet voor het OPO Vakdidactiek 2.1. In de andere gevallen wordt het rekenkundig gemiddelde genomen.
Voor dit OPO kan geen tolerantie ingezet worden.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OAK06a - Wiskundige ontwikkeling 2.2 (binnen en over academiejaar)
- OAK96z - Godsdienstige ontwikkeling 2.2 (binnen en over academiejaar)
De modaliteiten bij herkansing zijn dezelfde als tijdens EP2.
De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OLA na EP3, vervallen deze deelevaluaties binnen het OLA. Het volledige OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.