Vakdidactiek 2.1 (B-ODISEE-OAK05A)

9 studiepuntenNederlands68 urenEerste semesterEerste semester
Eeckhout Thijs (coördinator) |  Claeys Margot |  De Ridder Simon |  Droessaert Christiane |  Eeckhout Thijs |  Taelman Helena  | MinderMeer
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Mediakundige ontwikkeling 2.1 (B-ODISEE-OAK05a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht15 urenEerste semesterEerste semester
Claeys Margot |  De Ridder Simon
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Via het traject dat door 'Whizzkids' wordt voorgeschreven, komen onderstaande inhouden aan bod:

  • coderen en programmeren met kleuters
  • ICT-eindtermen
  • ontwerpen van stop-motionfilms
  • kwalitatieve geluidsopnames maken
  • digitale bewerking van geluidsopnames
  • AR in de klaspraktijk
  • ontwerpen van educatief digitaal spelmateriaal (vb. J-clic...)

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22169

  • e-cursus
  • Toledo
  • google classroom (voor Whizzkids)

  • hoorcolleges
  • workshops
  • oefenpractica en coaching

 

2 sp. Taalkundige ontwikkeling 2.1 (B-ODISEE-OAK99z)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum15 urenEerste semesterEerste semester
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Deze cursus focust op ontluikende en beginnende geletterdheid in de kleuterklas. Daarbij behandelen we niet alleen de technische aspecten (alfabetisch principe, fonologisch bewustzijn en foneembewustzijn), maar komen ook boekoriëntatie, verhaalbegrip, inzicht in de functies van lezen en schrijven, de relatie tussen gesproken en geschreven taal en functioneel 'lezen' en 'schrijven' aan bod. De studenten verwerven inzicht in leerlijnen, didactische principes, werkvormen, mogelijkheden voor differentiatie en ondersteuning.

Daarnaast gaat deze cursus dieper in op mogelijkheden om de mondelinge taalontwikkeling te stimuleren. Daarbij bespreken we woordenschatdidactiek.

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het semester omwille van wijzigende omstandigheden n. a. v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

2 sp. Motorische ontwikkeling 2.1 (B-ODISEE-OAK98z)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum15 urenEerste semesterEerste semester
Droessaert Christiane
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

DEEL THEORIE

algemeen didactisch-methodisch handelen binnen een les bewegingsopvoeding

gestructureerd uitbouwen en uitschrijven van een les bewegingsopvoeding

de verschillende deelaspecten van de motorische competentie en hun ontwikkelingslijn

didactisch-methodische uitwerking van balvaardigheden en bewegingslandschap

DEEL PRAKTIJK

praktisch uitwerken en ervaren van domein 1: 'Het lichaam in beweging aanvoelen en organiseren' , Domein 2: 'Beweging afstemmen op ruimte', Domein 3 ‘Beweging afstemmen op tijd' en het domein van de balvaardigheden.

 

DEEL THEORIE

hoorcolleges 

nabespreking van de praktische sessies

DEEL PRAKTIJK

praktijklessen met daarin actieve toepassingen van de verschillende componenten van de motorische competentie op kleuterniveau.

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

3 sp. Wereldoriënterende ontwikkeling 2.1 (B-ODISEE-OAK97z)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht23 urenEerste semesterEerste semester
Eeckhout Thijs
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

1. NATUUREDUCATIE

  • 1.1 Natuurbeleving
  • 1.2 Natuurbeleving en NME
  • 1.3 Natuureducatie
  • 1.4 Spelen in de natuur

2. NATUUREXPLORATIE

  • 2.1 Inleiding
  • 2.2 Wat bedoelen we met “natuur”?
  • 2.3 Een belevingstocht in de natuur

3. EXPLORATIETOCHT

  • 3.1 Wat is een exploratietocht?
  • 3.2 De voorbereiding van de explo (op eigen niveau)
  • 3.3 Geschikte didactische werkvormen voor kleuters
  • 3.4 De exploratietocht met de kleuters
  • 3.5 Waar ga je op zoek naar dieren?
  • 3.6 Wanneer?
  • 3.7 Hoe diertjes vangen en vervoeren?
  • 3.8 Opdrachten                              

4.  Hoe werken met dieren in de kleuterklas?                                                                                 

  • 4.1         Griezelige dieren?
  • 4.2        Waarnemen van kleine diertjes : algemene richtlijnen
  • 4.3         Slakken waarnemen
  • 4.4        Waarneming van strandvondsten : Resten van weekdieren
  • 4.5         Regenwormen waarnemen
  • 4.6        Pissebedden  waarnemen
  • 4.7         Enkele insecten waarnemen en vergelijken
  • 4.8        Spinnen waarnemen
  • 4.9        Verkennen van het leven in vijver en sloot
  • 4.10      Huisvesten in de klas

5.  ONGEWERVELDE DIEREN UIT DE LEEFOMGEVING  VAN DE KLEUTER                  

  • 5.1         Weekdieren
  • 5.2         De regenworm
  • 5.3         De geleedpotige dieren

6.  GEWERVELDE DIEREN UIT DE LEEFOMGEVING  VAN DE KLEUTER                         

  • 6.1         Indeling waterorganismen volgens leefomgeving
  • 6.2        Waterdieren
  • 6.2.1     Algemene kenmerken
  • 6.2.2     Vissen
  • 6.2.3     Amfibieën

7.  Functioneren van dieren in hun  leefomgeving                                                                        

  • 7.1         Dieren zijn uitgerust om in hun habitat aan hun primaire levensbehoeften te voldoen
  • 7.2         Toepassing : Zelfstandig werk over zoogdieren
  • 7.3         Spreken zonder woorden

8.  Relaties in de natuur                                                                                                                   

  • 8.1         Biotische en abiotische factoren
  • 8.2        Levensgemeenschap en ecosysteem
  • 8.3        Aandachtspunten voor het kleuteronderwijs
  • 8.4        Milieuproblemen

9.  Ordenen van dieren en planten                                                                                                        

  • 9.1         Principe
  • 9.2         Met kleuters
  • 9.3         Indeling van het dierenrijk en het plantenrijk

10.  Huisdieren                                                                                                                                                  

  • 10.1         Dieren in de klas
  • 10.2        een huisdier waarnemen

11.  Het weer                                                                                                                                                     

  • 11.1         Het weer en de mens
  • 11.2        De energie van de zon
  • 11.3         Weersverschijnselen
  • 11.4        Het weer in de kleuterklas

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22172

Gestructureerde cursus, aangevuld met eigen notities.

Aanvullend studiemateriaal wordt geplaatst op Toledo:

  • Presentaties met beeldmateriaal.
  • Bijlagen met teksten en achtergrondinformatie. 
  • Etc. 

 

 

Blended learning: combinatie van online en face-to-face onderwijs.

  • Online lesopname via Toledo: op eigen toestel, tijd, plaats en tempo. 
  • Hoorcolleges en werkcolleges (practicum).
  • Excursie waarin vaardigheden ingeoefend worden.
  • Praktische oefeningen: ongewervelde dieren waarnemen.
  • Groepswerk rond ongewervelde dieren dat geëvalueerd wordt.

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

Vakdidactiek 2.1 (B-ODISEE-O70008)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OAK05a - Mediakundige ontwikkeling 2.11-20/20 puntenschaal
OAK99z - Taalkundige ontwikkeling 2.11-20/20 puntenschaal
OAK98z - Motorische ontwikkeling 2.11-20/20 puntenschaal
OAK97z - Wereldoriënterende ontwikkeling 2.11-20/20 puntenschaal

Evaluatie van de verschillende OLA's:

OLA Motorische Ontwikkeling 2.1: schriftelijk examen

OLA 3 Taalkundige Ontwikkeling: schriftelijk examen

OLA 3 Wereld oriënterende ontwikkeling: schriftelijk examen, individuele taak en groepswerk

  • Het resultaat voor het OLA “3 Wereldoriënterende ontwikkeling” wordt als volgt bepaald :
    • Permanente evaluatie: 4 punten, Schriftelijk examen: 16 punten.
    • Een student moet minstens 7 punten behalen op het schriftelijk examen om te kunnen slagen.
    • Wie geen bijdrage levert aan de groepswerken of de vervangende opdrachten niet maakt zal niet slagen voor deze opleidingsactiviteit.

OLA 3 Mediakundige ontwikkeling: praktische opdrachten. Het niet of laattijdig indienen van één of meerdere taken leidt automatisch tot NA.

Voor de bepaling van het eindresultaat van het OPO wordt een weging toegepast in verhouding tot de studiepunten van de OLA Motorische Ontwikkeling 2.1 (2 SP); OLA 3 Taalkundige Ontwikkeling (2 SP); OLA 3 Wereld oriënterende ontwikkeling (3SP) en OLA 3 Mediakundige ontwikkeling (2 SP). Aan alle onderdelen moet worden deelgenomen om een eindcijfer te kunnen krijgen.

Wie 2 of meer punten tekort heeft, eventueel verspreid over de verschillende OLA, slaagt niet voor het OPO Vakdidactiek 2.1. Wie 3 of meer punten tekort heeft, eventueel gespreid over de verschillende OLA, behaalt voor het OPO een niet tolereerbaar cijfer.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OAK05a - Mediakundige ontwikkeling 2.1 (binnen en over academiejaar)
  • OAK99z - Taalkundige ontwikkeling 2.1 (binnen en over academiejaar)
  • OAK98z - Motorische ontwikkeling 2.1 (binnen en over academiejaar)
  • OAK97z - Wereldoriënterende ontwikkeling 2.1 (binnen en over academiejaar)

De modaliteiten bij herkansing zijn dezelfde als tijdens EP 1.

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.

Bij een eventueel tekort voor het OLA na EP3, vervallen deze deelevaluaties binnen het OLA. Het volledige OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.