Godsdienst 1 (B-ODISEE-OAK04B)
Doelstellingen
Ik toon aan inzicht te hebben in de religieuze en levensbeschouwelijke ontwikkeling van jonge kinderen en ik zie belang in van een degelijke begeleiding om deze ontwikkeling te kunnen stimuleren.
Ik kan het componentenschema concretiseren in impulsen vanuit ervaringen van kinderen, impulsen vanuit geloofstaal en impulsen vanuit rituelen.
Ik kan het vakdidactisch kader voor goed godsdienstonderwijs concretiseren in activiteiten vanuit het basisschema voor leerprocessen religieuze ontwikkeling, nl. verkennen, verdiepen, verwerken.
Ik ontwerp een doelgerichte godsdienstactiviteit en verantwoord de gemaakte keuzes.
Ik kan de basiskennis rond stilte-educatie, gebed en rituelen vertalen in een didactisch aanbod.
Begintermen
A. Volgtijdelijkheid
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
B. Competenties
-De studenten hebben een basiskennis van het christendom die overeenstemt met het programma van het levensbeschouwelijk onderricht in het secundair onderwijs.
-Bereidheid tonen om te groeien in geloof.
-Een loyale en open houding hebben tegenover het Christelijk geloof.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3060 : Godsdienstige ontwikkeling 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3075 : HAO Godsdienstige ontwikkeling 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Godsdienst 1 (B-ODISEE-OAK04b)
Inhoud
1. Focus op de school: Werken in het katholiek onderwijs.
2. Zichtbare tekenen van godsdienst en religiositeit in de kleuterklas: Rituelen en symbolen.
3. Focus op de kleuter: Het geloof van de kleuter.
4. Focus op de kleuterklas: Godsdienst in de kleuterklas geïntegreerd in het belangstellingscentrum.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten
- Studenten analyseren op kritische wijze de visieteksten over godsdienstonderricht in de kleuterklas.
- Studenten memoriseren en passen de kennis inzake godsdienstige ontwikkeling en levensbeschouwelijke en religieuze componenten bij kleuters toe.
- Studenten bezitten de kennis inzake een morgenritueel, een kleutergebed en goed symboolgebruik in de kleuterklas en kunnen dit ook toepassen.
- De studenten ontwerpen praktijkmodellen in functie van de stage.
- De studenten participeren actief en werken samen voor opdrachten die tijdens de les gegeven worden.
- De studenten bewerken het boek 'Waarom' (uit verplichte literatuur) en analyseren het op kritische wijze.
Evaluatieactiviteiten
Godsdienst 1 (B-ODISEE-O73529)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen op het einde van semester 2
Dit OPO is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Dezelfde modaliteiten als in EP 2.