6 Bouwprojectbeheer 3 (B-ODISEE-OAH00O)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19442&OPLID=276
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPWD88 : 6 Geïntegreerd Project 4 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 6 Bouwprojecbeheer 3: Opvolging planning en calculatie (B-ODISEE-OAH01o)
Inhoud
Begrippen:
- calculatie: voorziene, toegestane, werkelijke kost;
- planning: tracking Gantt, status date, baseline-, actual-, remaining- work/cost
- vorderings- en productiestaten
Opstellen van de werkvoorbereiding, uitgaand van een voorgecalculeerd projectdossier. Opmaak van een zgn. voorziene calculatie en planning bij aanvang van de uitvoering der werken.
Simuleren van werfopvolging, opvolging van de planning, opvolging van de werken en de kosten, opstellen van productie- en vorderingsstaten.
Analyse van de productie- en vorderingsstaten: voorziene, toegestane en werkelijke uren en kosten.
Nacalculatie in het bouwbedrijf.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=29656
Verplichte leermiddelen:
Syllabi bij de opleidingsonderdelen ivm. bouwprojectbeheer uit het curriculum pBa Bouw.
Wordt gespecifieerd via het leerplatform.
Aanbevolen leermiddelen:
Voor studenten met het opleidingsonderdeel 56 Bachelorproef: Uitvoeringsstudie en stage in Vlaanderen of 56 Bachelorproef: Uitvoeringsstudie en 5/6 Stagemobiliteit in buurland) op hun Individueel StudieProgramma: gesprekken met stagementor over
- registratiemethodes op de werf,
- prestatie- en kostenregistratie, -analyse, -controle en -bijsturing,
- planningsopvolging.
Toelichting werkvorm
De studenten werken in groep rond een concreet project waarvan de voorcalculatie en de planning worden verstrekt. Zij voeren een aantal opdrachten uit rond
- de opmaak van een werkvoorbereidingscalculatie en -uitvoeringsplanning
- de verschillenanalyse tussen de inschrijvings- en werkvoorbereidingscalculaties en -planningen, rekening houdend met de impact van het markttype en de voorgeschreven meetmethoden
- de opvolging van de planning tijdens de uitvoering en de registratie van de uitvoeringsgegevens in de planning
- de verwerking van de uitvoeringsgegevens in de productie- en vorderingsstaten
- de analyse van de verschillen tussen de werkelijke, de voorziene en de toegestane uren en kosten en de beoordeling van de geëxtrapoleerde uren en kosten
De hiertoe vereiste kennis en vaardigheden wordt aangereikt via les- en werksessies. Tussentijds en op het einde van het project presenteren zij hun bevindingen, worden zij inhoudelijk bevraagd en krijgen ze een aantal probleemstellingen voorgelegd die aansluiten bij de uitgevoerde opdracht.
Bovenstaande bepalingen zijn van toepassing voor dagstudenten en voor studenten in HAO.
Evaluatieactiviteiten
6 Bouwprojectbeheer 3 (B-ODISEE-O72289)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het gehele project vindt plaats in groep. Er is geen individuele ondervraging voorzien. De groep werkt de gegeven projectopdrachten uit: er zijn 2 rapporteringsmomenten voorzien:
- Formatieve evaluatie: na de opdracht tot het opstellen van een werkvoorbereidingscalculatie en -uitvoeringsplanning en het doorvoeren van de verschillenanalyse tussen de inschrijvings- en werkvoorbereidingscalculaties en -uitvoeringsplanningen,
- Summatieve evaluatie: na het doorvoeren van een aantal simulaties van de uitvoering in de uitvoeringsplanning, het opstellen van de overeenstemmende productie- en vorderingsstaten en de analyse voorziene/toegestane/werkelijke/geëxtrapoleerde kosten en prestaties (op het einde van het project)
Elke studentengroep wordt telkens inhoudelijk bevraagd op basis van de presentatie van zijn bevindingen en oplossingen. De summatieve evaluatie leidt tot een groepsscore.
De precieze opzet van de opdrachten en de wijze van rapporteren wordt nader gespecifieerd via het leerplatform.
Bovenstaande regeling is van toepassing voor dag- en HAO-studenten.
Toelichting bij herkansen
Het gehele project vindt plaats in groep. Er is geen individuele ondervraging voorzien. Aangezien de resultaten uitsluitend worden behaald via groepsgebonden (dus permanente) activiteiten, zijn deze niet herneembaar.
Voor wie niet slaagt, wordt de score uit de 1ste zittijd van dit niet herneembare gedeelte meegenomen in de eindscore van de 2de zittijd met een gewicht van 50%.
Voor de overige 50% krijgt de student in de 2de zittijd een individuele opdracht ivm. de projectinhoud, gekoppeld aan de ingediende groepsrapportering. Het eindrapport van deze opdracht, dat een schriftelijk en een digitaal gedeelte bevat, wordt ingediend na het zomerreces. Dit rapport wordt mondeling bevraagd door een docentenjury tijdens de 3de examenperiode.
Een precieze opdrachtomschrijving van deze individuele herkansingsopdracht wordt medegedeeld via het leerplatform.
Bovenstaande regeling is van toepassing voor dag- en HAO-studenten.