6 Building Information Modeling - concepten (B-ODISEE-OAH00B)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16578&OPLID=276
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 6 Building Information Modeling - concepten (B-ODISEE-OAH00r)
Inhoud
Uitdieping van begrippen in het kader van "Building Information Modeling en/of Management" (BIM)
BIM is een snel evoluerende werkwijze die momenteel ingang vindt in de bouwsector. Gevorderde mogelijkheden worden verder in kaart gebracht (voortbouwend op eerder verworven kennis en vaardigheden: CAD en BIM, Geïntegreerde projecten,...). We trachten een stand-van-zaken op te maken van recente evoluties met toepassing op enkele voorbeelddossiers.
De BIM-werkwijze wordt in zeer hoge mate door software ondersteund. We leren verschillende functionaliteiten onderscheiden en maken kennis met enkele meer gevorderde toepassingen.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=23384
Leermateriaal op leeromgeving
Toelichting werkvorm
Algemene situering en kennismaking met principes en courante BIM-terminologie in een beperkt aantal college-uren.
Daarnaast worden zowel klassikale als individuele opdrachten geformuleerd. Dit kunnen zelfstudie-, documentatie- en/of software gebonden doe-opdrachten zijn. Op basis hiervan wordt de specifieke leerinhoud afgebakend. Sturing hiervan gebeurt via het leerplatform.
Dit OPO wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs. De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie. Tijdens verschillende terugkommomenten is de docent beschikbaar voor feedback en nadere toelichting bij de leerstof en/of door de student voorbereide (deel-)opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
6 Building Information Modeling - concepten (B-ODISEE-O70470)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De resultaten van individuele en klassikale opdrachten worden toegelicht en beoordeeld. Daarnaast kan tevens mondeling of schriftelijk worden overhoord op basis van inhouden aangereikt tijdens (gast-) colleges en/of lectuur van vakpublicaties. De evaluatie wordt modulair opgevat, zoals in detail omschreven op het leerplatform. Deeltoetsen kunnen omvatten: beoordeling van papers, presentaties, software-gebonden opdrachten, schriftelijke of mondelinge kennistoetsen. De verschillende deeltoetsen kunnen op verschillende tijdstippen in de loop van het semester worden ingericht.
Dezelfde modaliteiten gelden voor zowel dag- als HAO-studenten.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansing dienen één of enkele deeltoetsen te worden hernomen. Deze worden opnieuw gequoteerd en verrekend met de behouden scores van de niet te hernemen deelopdrachten uit de eerste kans.
Het docententeam bepaalt per student en op basis van de (deel)-resultaten van de eerste kans, welke delen voor herkansing in aanmerking komen.
Dezelfde modaliteiten gelden voor zowel dag- als HAO-studenten.