4 Marktonderzoek en -analyse (B-ODISEE-OAB56A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=21640&OPLID=266
Begintermen
A. Volgtijdelijkheid
De algemene toelatingsvoorwaarden en de aanbevolen volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement
B. Competenties
Als je deze cursus opneemt wordt er verwacht dat je over volgende voorkennis beschikt:
- alle vakinhoud van 1Basisprincipes marketing, 2Consumentengedrag 3Statistiek voor marktonderzoek
- of gelijkwaardige competenties verworven hebben.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in dagonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in afstandsonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. 4 Marktonderzoek en -analyse (B-ODISEE-OAB56a)
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel wordt inhoudelijk opgebouwd in 4 blokken:
Blok 1: Marktonderzoek algemeen en kwantitatief onderzoek
Deel 1: Situering en traject
-> Wat is marktonderzoek?
-> Het traject: Hoe pak ik een marktonderzoek aan?
Deel 2: Desk research
-> Desk research op basis van interne bronnen
-> Desk research op basis van externe bronnen
Deel 3: Hoe pak ik een kwantitatief onderzoek aan?
-> Enquêtemethode
-> Steekproeven
-> Opstellen vragenlijst
-> Veldwerk
-> Verwerken van gegevens
Blok 2: Kwalitatief onderzoek
Hoe pak ik een kwalitatief onderzoek aan?
-> De bedoeling van kwalitatief onderzoek
-> Soorten kwalitatief onderzoek
-> Analyseren van kwalitatieve data
Blok 3: Analytische software
De student leert een kwaliteitsvolle redenering op te bouwen door verzamelde onderzoeksgegevens te beheren, te ordenen, te bewerken en voor te stellen. Dit gebeurt in analytische programma’s zoals SPSS en Excel. Analyses worden op een correcte manier geïnterpreteerd en op basis hiervan worden kwaliteitsvolle adviezen geformuleerd.
Dit betekent dat er voor deze onderwijsactiviteit wordt gewerkt met de nieuwste versie van het softwarepakket SPSS Statistics.
Blok 4: Onderzoeksproject
Het onderzoeksproject stimuleert de student om in kleine groep de verworven kennis en inzichten toe te passen in een real-life praktijkopdracht. In dit project integreert men zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoekstechnieken. Voor meer informatie omtrent het project wordt verwezen naar de gedetailleerde projectbeschrijving, die bij het begin van semester 2 wordt verspreid.
Toelichting werkvorm
Dag-studenten: Combinatie van (hoor)colleges, oefeningen en/of cases + uitwerking van een groepsproject.
Afstandsstudenten: Dit OPO wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs. De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie maar zij mogen ook deelnemen aan de colleges. Voor afstandsstudenten wordt er online minstens 1 afzonderlijk contactmoment gepland voor overleg en toelichting.
Meer info over het Onderwijs- en Examenreglement vind je hier via https://www.odisee.be/onderwijs-en-examenreglement.
De lessen gaan on campus en/of online door
Evaluatieactiviteiten
4 Marktonderzoek en -analyse (B-ODISEE-O73415)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Beoordelingsstructuur:
Elk van de 4 inhoudelijke blokken heeft in de eindevaluatie volgend aandeel:
Blok 1 (Marktonderzoek algemeen, kwantatief onderzoek) + Blok 2 (Kwalitatief onderzoek): 50% --> schriftelijk examen in de examenperiode
Blok 3 (SPSS): 25% + blok 4 (Onderzoeksproject): 25% --> Test SPSS tijdens laatste les + paper: voor de evaluatiecriteria en beoordeling van de paper wordt verwezen naar de gedetailleerde projectbeschrijving, die bij het begin van het tweede semester wordt verspreid via Toledo. (Afwezig zonder geldige reden tijdens de test= 0/20)
Voorwaarden om een credit te behalen:
Een credit voor het OPO ‘4 Marktonderzoek' wordt bekomen indien minimum 10/20 wordt behaald op het OPO
Toleranties:
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar
Formulering aanwezigheid:
- Verplichte aanwezigheid tijdens de contactmomenten gerelateerd aan het onderzoeksproject (blok 4)
- Ongewettigde afwezigheid bij de test van SPSS (zie blok 3) leidt tot een nulscore voor permanente evaluatie.
- Bij gewettigde afwezigheid wordt een nieuwe datum voor de proef vastgelegd in samenspraak met de student.
Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.
Dit is een BYOD-vak. Je dient bij examens of voor permante evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.
Een vertalend woordenboek is NIET toegestaan.
Proctorio: Bij oline examens die (met de eigen laptop) on campus doorgaan, wordt het scherm opgenomen om de betrouwbaarheid te garanderen.
https://www.odisee.be/onderwijs-en-examenreglement
Toelichting bij herkansen
Wanneer de student een onvoldoende haalde voor het vak Marktonderzoek in eerste zittijd, wordt nagegaan voor welk van de vier inhoudelijke blokken de student niet geslaagd is. Enkel de blokken waarbij een tekort was, worden opnieuw afgelegd in de tweede zittijd, als volgt:
-> Blok 1 + blok 2: Idem eerste zittijd: schriftelijk examen
-> Blok 3: Wie niet slaagde voor de test permanente evaluatie: De test opnieuw afleggen in EP3. De student moet de test tegen 18 augustus 2025 afleggen via Xtoledo, maar kiest zelf wanneer.
-> Blok 4: Wie niet slaagde voor de opdracht, dient in EP3 de opdracht te herwerken. Hiervoor wordt verwezen naar de gedetailleerde projectbeschrijving op Toledo.
Voor de blokken waarvoor in eerste zittijd minimum 10/20 werd behaald, behoudt de student die score in tweede zittijd.
Binnen dit OPO worden de aanbevelingen uit de Memo Inclusieve faciliteiten gerespecteerd.
Indien je wil nagaan of dit OPO in aanmerking komt voor een tolerantie, kan je je studievoortgangsdossier raadplegen via KULoket en op het tabblad tolerantie klikken. Daar kan je alle informatie terugvinden.
Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.