3 Grafisch Design (B-ODISEE-OAB42A)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
De Schutter Rob (coördinator) |  De Schutter Rob
Kernteam Bedrijfsmanagement Aalst

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=20920&OPLID=266

Het opleidingsonderdeel Grafisch Design heeft als doel studenten een basis te bieden in visuele communicatie en het ontwikkelen van effectieve grafische ontwerpen die aansluiten bij marketingstrategieën.

Na afloop van de cursus zijn studenten in staat om:

  • Grafische principes toe te passen: Studenten begrijpen de basisprincipes van grafisch ontwerp (compositie, kleurentheorie, typografie) en kunnen deze effectief toepassen in marketingcontexten.
  • Visuele content te creëren voor verschillende marketingplatformen: Studenten kunnen grafische ontwerpen ontwikkelen voor diverse media, zoals sociale media, websites, e-mailmarketing, en drukwerk (zoals flyers en brochures).
  • Softwarevaardigheden te ontwikkelen: Studenten verwerven praktische vaardigheden in het gebruik van ontwerpsoftware zoals Adobe Photoshop, Illustrator of alternatieve grafische tools, Canva.
  • Design en branding te combineren: Studenten leren hoe ze grafische ontwerpen kunnen afstemmen op de huisstijl en de merkidentiteit van een organisatie om consistente marketingboodschappen te creëren.

 

 

  • basiskennis en -vaardigheden die toelaten om vlot eenvoudige taken uit te voeren op de computer (de computer opstarten; bestanden openen, bewerken, bewaren en onderbrengen in mappen, …)
  • efficiënt omgaan met het toetsenbord,muis en andere invoerapparaten
  • de Nederlandse taal beheersen en in een professionele context foutloos kunnen schrijven

De modaliteiten met betrekking tot volgtijdelijkheden en toleranties zijn raadpleegbaar via het onderwijs -en examenreglement.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3 Grafisch Design (B-ODISEE-OAB42a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
De Schutter Rob
Kernteam Bedrijfsmanagement Aalst

Vanuit de bril digitale marketing wordt het vak grafisch design aangeboden dat voor elk vervolgvak binnen digitale marketing een cruciale bouwsteen is.

  • De student begrijpt wat een brand is en begrijpt de basisprincipes van een huisstijl zodat hij/zij die doeltreffend kan uitdrukken in digitale of andere assets.
  • De student weet welke afbeeldingsformaten optimaal zijn voor digitaal gebruik en welke afbeeldingverhoudingen het best werken per digitale tool of online platform.
  • De student weet hoe hij stockfotografie kan opzoeken en hoe auteursrechten werken.
  • De student begrijpt de principes van productfotografie en weet welk soort beeld het best werkt per digitaal communicatiemiddel.
  • De student kan beelden aan de hand van eenvoudige tools aanpassen (banners, SoMe formaat), bewerken, tekst toevoegen, …
  • De student kan een eenvoudige lowbudget flyer, folder zelf aanmaken (online tool al dan niet met een template)
  • De student verwerft een basis inzicht in de industry-standard grafische tools (bvb. photoshop, illustrator, indesign… = Adobe Creative Cloud)
  • De student verwerft een (beperkte) hands-on ervaring met video ifv van het beheer van de online communicatie en social media  binnen een bedrijf.
  • De student kan bij groter (uitgebreider) grafisch werk een agentschap briefen, opvolgen en evalueren.

Dit vak wordt het hands-on uitgewerkt met beperkte theoretische kennis en veel praktijkgerichte oefeningen.

Tools: Adobe Creative Cloud, Canva, ...

Oefeningen/opdrachten - Portfolio

Evaluatieactiviteiten

3 Grafisch Design (B-ODISEE-O73196)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% permanente evaluatie bestaande uit opdrachten en een portfolio.

Aanvullend algemeen beleid:

  • Afwezigheidsbeleid: Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid bij toetsen, opdrachten of presentaties die geëvalueerd worden of een examen dient het afwezigheidsbeleid van de cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden.  (zie: tegel op het studentenportaal inzake afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde -> inloggen op Odisee.be) Ben je langdurig gewettigd afwezig, neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.
  • Beleid inzake AI, documentauthenticiteit en fraude: ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​ Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.

Tijdens de herkansing kan men een uitgewerkt portfolio, en bijhorende opdrachten, indienen of herindienen.