6 Zelfstandig ondernemen (B-ODISEE-JPWDE6)

3 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterTweede semester
De Koster Tom (coördinator) |  De Koster Tom |  Hermie Nele
Kernteam Vastgoed Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 6 Zelfstandig ondernemen (B-ODISEE-JLWDJ5)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
De Koster Tom |  Hermie Nele
Kernteam Vastgoed Aalst

De algemene insteek van het opleidingsonderdeel bestaat erin studenten vooreerst kennis te laten maken met de juridisch-economische aspecten die een belangrijke rol spelen bij de opstart van een zelfstandige activiteit in de bouw- en vastgoedsector, waarna studenten de verworven kennis combineren en toepassen op een concrete casus (dit zowel aan de hand van de hoorcolleges en workshops die gegeven worden in het kader van het keuzevak, als door middel van de opgedane kennis doorheen eerdere opleidingsfasen). Van de studenten wordt verwacht dat zij hun ondernemersvaardigheden aanscherpen door actieve participatie in de workshops en door het uitdenken van een ondernemersidee binnen de bouw- en/of vastgoedsector. De hoofddoelstelling van het opleidingsonderdeel bestaat er dus in om een autonomieversterkende leeromgeving te creëren waarbij ondernemingszin onder de studenten aangewakkerd en ontwikkeld wordt.

De ingelaste hoorcolleges veronderstellen verplichte aanwezigheid van de studenten. Deze zullen te gepasten tijde kenbaar gemaakt worden op toledo en verschillen mogelijks naargelang de student de opleiding Vastgoed, dan wel de opleiding Bouw volgt. Voor HAO-studenten gelden afwijkende modaliteiten wat verplichte aanwezigheid betreft (zie handleiding op toledo).  

Studenten worden middels hoorcolleges onderwezen in verscheidene aspecten die verband houden met zelfstandig ondernemen, voornamelijk vanuit economisch-juridische invalshoek. 

Studenten passen vervolgens hun kennis toe gedurende werkcollege(s), onder meer bij de opmaak van een financieel plan, kredietdossier, pitch, SWOT-analyse en vennootschapsrechtelijke statuten.

Dagstudenten dienen verplicht aanwezig te zijn op al deze colleges op straffe van niet-slagen. Voor HAO-studenten gelden afwijkende modaliteiten wat verplichte aanwezigheid betreft (zie handleiding op toledo).  

Studenten dienen tot slot de verworven kennis toe te passen op een concrete casus en dienen hiervan een vijfdelig groepswerk (financieel plan, pitch, kredietdossier, SWOT-analyse en vennootschapsrechtelijke statuten) in te dienen, dat gequoteerd zal worden.

Gedetailleerde info omtrent de inhoud en de evaluatieactiviteiten zal op toledo geplaatst worden. 

Evaluatieactiviteiten

6 Zelfstandig ondernemen (B-ODISEE-H74124)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Van de student wordt verwacht dat hij in groep de volgende vijf deeltaken volbrengt tijdens de in de handleiding genoemde workshops:

  • Opmaak van een kredietdossier;
  • Verantwoording van vennootschapsvorm en opmaak van statuten;
  • Opmaak van een financieel plan;
  • Pitchen van het ondernemingsidee;
  • Opmaak van een SWOT-analyse.

Iedere deeltaak omslaat 20% van de totaal te behalen punten. De student dient te slagen (= minstens 2/4 behalen) voor ELKE DEELTAAK om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. De evaluatiecriteria verschillen naargelang de deeltaak in kwestie. Voor meer informatie omtrent de evaluatiecriteria per deeltaak wordt de student verwezen naar de handleiding (toledo).

De aandacht van de student wordt gevestigd op het feit dat de deeltaken telkenmale binnen de 5 kalenderdagen na het einde van de desbetreffende workshop ingediend worden bij de begeleidende lectoren (behoudens voor wat het kredietdossier betreft). De lectoren engageren zich om de ingediende dossiers te evalueren binnen 5 werkdagen volgend op het indienen van het dossier. Na verloop van 5 werkdagen wordt de groep studenten schriftelijke feedback gegeven met kennisname van de punten. Een niet-geslaagde groep studenten heeft vervolgens 5 werkdagen de tijd om het ingediende dossier op basis van de gegeven feedback te herwerken. Het herwerkte dossier wordt vervolgens herbekeken en opnieuw geëvalueerd door de lectoren. Behaalt de groep studenten nog steeds niet minstens 2/4 op de desbetreffende deeltaak, dan dient de student het dossier in groep en zonder begeleiding te herwerken in EP3 EN mondeling te verdedigen voor de vaklectoren. De mondelinge verdediging wordt niet beschouwd als een evaluatiemoment op zichzelf, doch dient louter om na te gaan of de betrokken studenten de materie effectief begrepen hebben en de vaardigheden individueel verworven zijn.  Bij afwezigheid op de mondelinge verdediging zal de student evenwel geen punten verwerven (= toekenning van de score “NA”).

Zowel dag- als HAO-studenten dienen de colleges en workshops zoals vermeld in de handleiding (toledo) verplicht bij te wonen. Bij niet-gemotiveerde afwezigheid op één van de colleges of workshops, kan de dag- noch HAO-student slagen voor het opleidingsonderdeel, met dien verstande:

  • Voor dag- en HAO-studenten: bij niet-gemotiveerde afwezigheid op een sessie naar aanleiding waarvan de student in groep een deeltaak dient in te dienen, wordt de student verwezen naar EP3 teneinde aldaar individueel en zonder begeleiding de desbetreffende deeltaak tot een goed einde te brengen EN mondeling te verdedigen voor de vaklectoren. De herwerkte deeltaak wordt alsdan ingediend in EP3 (digitale en fysieke indiening vereist). De details van de mondelinge verdediging worden te gepasten tijde op toledo geplaatst;
  • Enkel voor dagstudenten: bij niet-gemotiveerde afwezigheid op een andere sessie wordt de student verwezen naar EP3 teneinde individueel en zonder begeleiding een paper te schrijven van 20-25 pagina’s over het onderwerp dat aan bod kwam gedurende de desbetreffende sessie. De student dient daartoe een voorstel tot onderwerp in aan de begeleidende docenten uiterlijk binnen 1 week na bekendmaking van de examenresultaten van EP2, teneinde al dan niet goedkeuring van het ingediende onderwerp te verkrijgen. Hierna gaat de student over tot het schrijven van de verhandeling, rekening houdende met de deadline vastgesteld in de handleiding(digitale en fysieke indiening vereist). Deze opdracht kan echter geenszins de totale groepsopdracht vervangen. Concreet betekent dit dat de groepsscore op 20 voor de helft wordt meegenomen naar de tweede examenkans (10 punten in plaats van 20 punten). De tweede examenkans telt dan voor 1/2 van de evaluatie mee (eveneens 10 punten). De student moet er rekening mee houden dat hij gedurende het zomerreces (EP3) op zichzelf aangewezen is en er geen extra feedbackmomenten ingelast worden. 

Behaalt de groep studenten niet minstens 2/4 op de desbetreffende deeltaak, dan dient de student het dossier in groep en zonder begeleiding te herwerken in EP3 EN mondeling te verdedigen voor de vaklectoren. De mondelinge verdediging wordt niet beschouwd als een evaluatiemoment op zichzelf, doch dient louter om na te gaan of de betrokken studenten de materie effectief begrepen hebben en de vaardigheden individueel verworven zijn. Bij afwezigheid op de mondelinge verdediging zal de student evenwel geen punten verwerven (= toekenning van de score “NA”).

Studenten die door afwezigheid op één of meerdere groepssessies een onvoldoende halen voor dit OPO, kunnen een tweede examenkans opnemen onder de volgende modaliteiten: 

(i) Voor dag- en HAO-studenten: bij niet-gemotiveerde afwezigheid op een sessie naar aanleiding waarvan de student in groep een deeltaak dient in te dienen, wordt de student verwezen naar EP3 teneinde aldaar individueel en zonder begeleiding de desbetreffende deeltaak tot een goed einde te brengen EN mondeling te verdedigen voor de vaklectoren. De herwerkte deeltaak wordt alsdan ingediend op een nader te bepalen datum in augustus (digitale en fysieke indiening vereist). De details van de mondelinge verdediging worden te gepasten tijde op toledo geplaatst;
(ii) Enkel voor dagstudenten: bij niet-gemotiveerde afwezigheid op een andere sessie wordt de student verwezen naar EP3 teneinde individueel en zonder begeleiding een paper te schrijven van 20-25 pagina’s over het onderwerp dat aan bod kwam gedurende de desbetreffende sessie. De student dient daartoe een voorstel tot onderwerp in aan de begeleidende docenten binnen 1 week na bekendmaking van de examenresultaten van EP2, teneinde al dan niet goedkeuring van het ingediende onderwerp te verkrijgen. Hierna gaat de student over tot het schrijven van de verhandeling, rekening houdende met de deadline vastgesteld op een datum in augustus (digitale en fysieke indiening vereist). Deze opdracht kan echter geenszins de totale groepsopdracht vervangen. Concreet betekent dit dat de groepsscore op 20 voor de helft wordt meegenomen naar de tweede examenkans (10 punten in plaats van 20 punten). De tweede examenkans telt dan voor 1/2 van de evaluatie mee (eveneens 10 punten).

De student moet er rekening mee houden dat hij gedurende het zomerreces (EP3) op zichzelf aangewezen is en er geen extra feedbackmomenten ingelast worden.