Elektrisch tekenen EPLAN (B-ODISEE-JPW315)
Doelstellingen
Opleidingsspecifieke leerresultaten
2. De energietechnoloog stelt een advies op en rapporteert over energiesystemen en aanverwante technologische systemen.
5. De energietechnoloog is actief bezig met het continu actualiseren van zijn kennis en vaardigheden binnen zijn beroep en werkveld en het uitbouwen van een professioneel netwerk. Hij is actief bezig met levenslang en levensbreed leren en eigen talenten verder te ontwikkelen.
6. De energietechnoloog past aangeleerde wetenschappelijk onderbouwde onderzoeks- en informatievaardigheden toe en koppelt deze met een ruime mate van autonomie en kritische ingesteldheid aan onderzoeksuitkomsten.
7. De energietechnoloog onderscheidt zich in een organisatie door zowel individueel als in teamverband op een creatieve en innovatieve wijze projecten te plannen, meehelpen realiseren en opvolgen.
9. De energietechnoloog stelt zelfstandig technische en/of commerciële dossiers op over energiesystemen.
10. De energietechnoloog raadpleegt zelfstandig betrouwbare technische en wetenschappelijke bronnen, analyseert deze en combineert hierbij de relevante informatie.
11. De energietechnoloog installeert energiesystemen, beheert deze en stelt ze in bedrijf. Hij houdt ze operationeel, volgt onderhoudsproblemen op met bijzonder veel aandacht voor veiligheid, duurzaamheid en rationeel energiegebruik.
Kerndoelen
2.222 Proactief handelen: Neemt initiatief binnen een duidelijk omlijnde actieradius. (2.2 Doorgroei)
5.562 ICT: Redeneert over en zoekt oplossingen voor computer- en programmeerproblemen. (2.2 Doorgroei)
6.611 Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek: Zoekt gericht informatie op over een aangebracht probleemstelling. (1.1 Basis)
6.661 Denk- en redeneervaardigheid (gezond verstand): Ontwikkelt bij alle taken denk- en redeneervaardigheden. (1.1 Basis)
7.712 Vakkennis: Beschikt over een degelijke kennis van diverse technische componenten en technologieën. (2.2 Doorgroei)
9.962 Beargumenteren: Rapporteert een technisch-commercieel dossier. (2.2 Doorgroei)
10.1011 Bronnen raadplegen: Voert op een systematische en gestructureerde wijze een zoekstrategie uit naar energie gerelateerde bronnen (van verschillende aard) en maakt hiervoor een bibliografie op. (1.1 Basis)
11.1132 Reglementering: Is in staat zijn om de geldende reglementering te interpreteren en toe te passen in de juiste situatie volgens de geldende wettelijke kaders. Naleven van technische voorschriften en veiligheidsmaatregelen. (2.2 Doorgroei)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Voor de aangeraden volgtijdelijkheden: zie https://go.odisee.be/volgtijdelijkheden_ET.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Elektrisch tekenen EPLAN (lab) (B-ODISEE-JLW429)
Inhoud
Richtlijnen voor het tekenen van elektrische schema’s
Introductie tekenpakket EPLAN
Grafisch tekenen
Macroverwerking – PLC overzicht pagina
Functioneel tekenen
Opbouw industriële schakelkast
Studiemateriaal
Cursus Lab EPLAN - B. Van Dooren & T. Claeys
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=18148
EPLAN software
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Labo's EPLAN: 36u = 12 sessies van 3u. Er geldt een verplichte aanwezigheid voor deze labozittingen.
Door het maken van verschillende opdrachten, wordt de student het tekenen van industriële installaties in EPLAN eigen gemaakt.
Indien een opdracht niet afgewerkt is, dient de student de betreffende opdracht thuis af te werken en volgend lesmoment in te dienen.
Evaluatieactiviteiten
Elektrisch tekenen EPLAN (B-ODISEE-H73616)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Omschrijving
- permanente labo-evaluaties (30%) + individuele proef tijdens de laatste labozitting (70%)
Toelichting bij herkansen
Omschrijving
- Individuele proef (100%)