Ethiek (B-ODISEE-JPW06A)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8696&OPLID=243
Begintermen
A. Volgtijdelijkheid
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling
B. Competenties
Er zijn geen specifieke competenties vereist. We benaderen de studenten als kritische en intellectueel gevormde volwassenen die bereid zijn om constructief na te denken over de plaats van ethiek en levensbeschouwing in de maatschappij en in hun eigen leven.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Ethiek (B-ODISEE-JLW06A)
Inhoud
1. De ethische probleemstelling binnen de maatschappelijke ontwikkelingen.
- Noodzaak van ethiek
- Ethiek is cultureel bepaald: omgevingsfactoren, invloed van groepen (kuddegedrag) en gezag…
- Ethiek is niet statisch: waardenontwikkeling
- Ethiek in deze maatschappij: invloed van de media
- Wereldburgerschap: globalisering
2. Projectwerk. De problematiek van de (dreigende) vereenzaming van bepaalde mensen en/of groepen in onze maatschappij. Project empathie
Studenten gaan 24 u meeleven met een minderheidsgroep in de samenleving.Dit vindt plaats buiten de colleges op een zelfgekozen plaats die aan de doelgroep beantwoordt.
3. Studenten gaan over ethische elementen in de maatschappij in gesprek met elkaar
Studiemateriaal
cursusmateriaal toledo
naslagwerken, artikels
beeldmateriaal
Toelichting onderwijstaal
De cursus wordt in het Nederlands aangeboden
Toelichting werkvorm
- interactieve hoorcolleges
- project empathie: studenten gaan 24 u meeleven met minderheidsgroep in de samenleving. dit vindt plaats buiten de hoorcolleges op een zelfgekozen stageplaats.
Evaluatieactiviteiten
Ethiek (B-ODISEE-JVW06A)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- Schriftelijke neerslag van de opdracht 'empathie in de sociale sector'. Alle info is te vinden op Toledo
- Groepsgesprekken met opdracht in loop van semester. Aanwezigheid op groepsgesprekken is verplicht. Bij onwettige afwezigheid wordt een NA gegeven. Alle informatie is te vinden in de informatiefiche op Toledo.
- Verdeling van de punten:
Verslag opdracht empathie 50%
Verslag artikels en ethisch debat 50%
Bij het niet afleggen van een van de onderdelen van deze OPO zal een NA op het rapport verschijnen.
Het examencijfer over een opleidingsonderdeel is niet noodzakelijk het gewogen gemiddelde van de evaluatie van de verschillende onderwijsleeractiviteiten.
In geval door overmacht of maatregelen in het kader van het coronavirus de evaluatie zols hier beschreven niet kan doorgaan, zal deze OPO op een andere manier en/of op een ander tijdstip geëvalueerd worden. Dit zal tijdig gecommuniceerd worden via het electronisch leerplatform.
Toelichting bij herkansen
Dezelfde examenmodaliteiten in examenperiode 3.
Bij het niet slagen van een van de twee onderdelen in examenperiode 1 dient men het geslaagde onderdeel niet te hernemen.
Desalniettemin is de student vrij om dit onderdeel alsnog te hernemen.