BI2-2 Evolutie (B-ODISEE-JPOW17)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: BI2-2 Evolutie (niveau: doorgroei)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. BI2-2 Evolutie (B-ODISEE-JLOW38)
Inhoud
Basisprincipes van de systematiek, taxonomie en fylogenie van de chordadieren met een bespreking van de niet-monofyletische groep van de van de protisten. De nadruk ligt op het begrijpen van de baisprincipes en essentiële begrippen van de evolutietheorie en toepassing ervan bij de studie van de morfologie, anatomie en systematiek van de gewervelde dieren. Hierbij worden ook gegevens gebruikt uit andere vakgebieden zoals genetica, paleontologie en embryologie. Verschillende creationistische stellingen en preconcepten worden besproken met de bedoeling hierop een gefundeerd wetenschappelijk antwoord te formuleren gebruik makend van de relevante begrippen.
Dit opleidingsonderdeel is een didactische en praktijkgerichte verdieping van de inzichten uit het eerste jaar SO biologie en biologie 2-1.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Beschrijving leeractiviteiten:
- Hoorcolleges met behulp van allerlei didactisch materiaal
- Practicum: determineren, microscopie, experimenteel laboratoriumwerk, ...
- Verplicht persoonlijk werk: de opdrachten worden opgesomd en verduidelijkt in de cursuswijzer.
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
BI2-2 Evolutie (B-ODISEE-JVOW17)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
- Schriftelijk open boek examen met mondelinge toelichting over stelling van creationisten: 80%
- Evaluatie van het verplicht persoonlijk werk en de experimenteervaardigheid: 20%
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.
De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.