AA1-2a Geologie (B-ODISEE-JPOW09)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: AA 1-2a Geologie (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. AA1-2a Geologie (B-ODISEE-JLOW16)
Inhoud
Leerplan
Bodem en ondergrond: gesteenten in je eigen leefruimte, gesteenten in België en de wereld
Opbouw van de aarde : lithosfeer, asthenosfeer, buitenkern, binnenkern
Platentektoniek + gevolgen (aardbevingen en vulkanen)
Landschappen en geografische streken van België: landschapskenmerken
Natuurlandschappen en cultuurlandschappen van België en Europa: landschapsvormende lagen
Basis
- De dynamische aarde : ontstaan, inwendige bouw, de lithosfeer, de gesteentencyclus, de platentektoniek, de geologische tijdschaal, oefeningen
- Beschrijving van de geologische geschiedenis van België en Vlaanderen
- Geologische excursie naar de Condroz en de Fagnestreek : landschappen beschrijven en verklaren
Uitdieping
Mineralen
Verbanden tussen landschapskenmerken - lithologie - ondergrond
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Portfolio - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Werkvormen
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.
Hoger afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd.
HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online-coaching).
Evaluatieactiviteiten
AA1-2a Geologie (B-ODISEE-JVOW09)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Bij het ontbreken van één of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Evaluatiekenmerken
90 % gesloten boek examen
10% opdrachten thuis en op de campus (permanente evaluatie, excursieverslagen, ...)
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.