Korte mobiliteit taalstage (B-ODISEE-JPO514)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=9781&OPLID=250
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Volgtijdelijkheid
Een taalvak volgen.
• geslaagd voor stage 4 (doorgroeistage) van het taalvak in het eerste semester van het academiejaar waarin de student de taalstage zal volgen.
• geen volgtijdelijkheid tussen schoolstage en keuzestage.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Korte mobiliteit taalstage (B-ODISEE-JLOWB7)
Inhoud
• Participeren aan socio-culturele activiteiten
• Meewerken aan speelse vakgebonden of vakoverstijgende activiteiten en in contact komen met leerlingen van verschillende leeftijden
• Observeren van lessen in lager, secundair en speciaal onderwijs
• Geven van een beperkt aantal lessen of lesmomenten
• Participeren in lessen van vakmentoren
• Overleg met leerkrachten, docenten en studenten
• Opzoeken van didactische literatuur
• Deelnemen aan het ‘gewone’ leven van een gezin of student
Toelichting onderwijstaal
De taal van het land waar de student naartoe gaat moet beheerst worden op B2 niveau.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van blended onderwijs: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs online live of online niet-live kan zijn.
Organisatie
De student krijgt zijn stageplaats toegewezen
De stage loopt 2 à 3 weken waarvan minstens 2 weken in het buitenland
Begeleiding tijdens de complementaire stage – taalstage
• Bundel taalstage
• Bespreking met de docent van de ‘vooruitblik’ voor de aanvang van de taalstage
• Rapportering tijdens de taalstage naar de docent
• Begeleiding door de stagementor ter plaatse
• Rapportering naar docent ter plaatse en docent van de opleiding, achteraf met bespreking van de leerpunten
Evaluatieactiviteiten
Korte mobiliteit taalstage (B-ODISEE-JVO514)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Evaluatieniveau 2: Doorgroei
1. Kennis en inzichten hanteren
2. Verschillende vaardigheden geïntegreerd toepassen
3. Relevante wetenschappelijke literatuur opzoeken, analyseren
4. Functioneren met autonomie
5. Stimuleren van collectieve resultaten
Evaluatiecriteria
De evaluatie gebeurt op basis van het stageportfolio dat onderstaande documenten bevat:
• De lesvoorbereidingen
• Resultaten van de opdrachten
• De reflecties van de student
• Eindconclusie van de begeleidende mentor
• Reflectiegesprek met de docent na de taalstage
De klemtoon tijdens de taalstage ligt op:
• Zin voor samenwerking en initiatief
• Gepaste omgang met volwassen en leerlingen
• Taalbeheersing
• Open staan voor feedback en kritische zelfevaluatie
• Enthousiasme en engagement
• Interesse voor cultuur en de eigenheid van de andere
• Verantwoordelijkheidszin op gebied van het inspelen op leerkansen
• Doorzettingsvermogen en flexibiliteit in onvoorziene omstandigheden
De eindverantwoordelijkheid voor de evaluatie ligt bij de docent.
Bepaling resultaat
Als blijkt uit de reflectiemomenten, de lesvoorbereidingen en het verloop van de stage dat de student aan een aantal belangrijke doelstellingen niet voldoet, krijgt de student een NG. De korte mobiliteit taalstage wordt geëvalueerd met geslaagd/niet geslaagd. Er wordt NG gegeven voor het opleidingsonderdeel wanneer de student niet aan alle evaluatieactiviteiten heeft deelgenomen.Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Clustertolerantie
De korte mobiliteit taalstage is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Eventueel hernemen tijdens het volgende academiejaar.