PAV2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-JPO0UD)
Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: PAV2 vakdidactiek 2 (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Project Algemene Vakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. PAV2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-JLO0UD)
Inhoud
VAKDIDACTIEK 2
- Overgang LO – SO
- Leerplanstudie – focus leerplannen Nederlands, wiskunde en mesa
- Basisvaardigheden en vaardigheidstraining taal en rekenen
- Taalbewust en taalontwikkelend lesgeven in de B-stroom en A-finaliteit
- Samenhangend leren bevorderen: projectmatig, ontwerpend en onderzoekend onderwijs
- Actieve, informatieve en creatieve werkvormen
- Evalueren en Vlaamse en internationale toetsen
- Differentiëren en remediëren met authentieke leertaken
- Krachtige leeromgevingen en effectieve didactiek
- Actualiteit en omgaan met controverse
- Filosoferen in de klas
- Leren leren en leerstrategieën binnen PAV
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
PAV kiest voor vakkenintegratie en ervaringsgericht leren. Er is veel afwisseling en variatie in werkvormen: leergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk, projectwerk, discussies, workshops, veldverkenning, didactische oefeningen, vakkenstage, flipped-the-classroom …
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van blended onderwijs: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
PAV2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-JVO0UD)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bepaling eindcijfer
- Portfolio: opdrachten tijdens semester (60%)
- Examen: mondeling openboekexamen tijdens examenperiode (40%)
Evaluatiekenmerken
- Consulteer het Onderwijs- en examenreglement voor meer informatie over de organisatie van de examens.
- De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Om te kunnen slagen moeten studenten tevens voor portfolio en examen geslaagd zijn.
- Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
- Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot NA (niet afgelegd).
- Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.