PAV2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-JPO0UD)

3 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersBeide semesters
Van Cauteren Christel (coördinator) |  Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden  te beschikken: PAV2 vakdidactiek 2 (niveau: doorgroei).

 

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. PAV2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-JLO0UD)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht20 urenBeide semestersBeide semesters
Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

VAKDIDACTIEK 2

  • Overgang LO – SO
  • Leerplanstudie – focus leerplannen Nederlands, wiskunde en mesa
  • Basisvaardigheden en vaardigheidstraining taal en rekenen
  • Taalbewust en taalontwikkelend lesgeven in de B-stroom en A-finaliteit
  • Samenhangend leren bevorderen: projectmatig, ontwerpend en onderzoekend onderwijs
  • Actieve, informatieve en creatieve werkvormen
  • Evalueren en Vlaamse en internationale toetsen
  • Differentiëren en remediëren met authentieke leertaken
  • Krachtige leeromgevingen en effectieve didactiek
  • Actualiteit en omgaan met controverse
  • Filosoferen in de klas
  • Leren leren en leerstrategieën binnen PAV

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

PAV kiest voor vakkenintegratie en ervaringsgericht leren. Er is veel afwisseling en variatie in werkvormen: leergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk, projectwerk, discussies, workshops, veldverkenning, didactische oefeningen, vakkenstage, flipped-the-classroom …

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van blended onderwijs: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.

Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

PAV2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-JVO0UD)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bepaling eindcijfer

  • Portfolio: opdrachten tijdens semester (60%)
  • Examen: mondeling openboekexamen tijdens examenperiode (40%)

Evaluatiekenmerken

  • Consulteer het Onderwijs- en examenreglement voor meer informatie over de organisatie van de examens.
  • De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Om te kunnen slagen moeten studenten tevens voor portfolio en examen geslaagd zijn. 
  • Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. 
  • Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot NA (niet afgelegd).       
  • Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.